
De Schone Namen van Allah: al-Jabbār: de Onvermijdelijke Heerser, de Hersteller
Inhoud
Betekenis en omschrijving
De naam al-Jabbār is een van de Schone Namen van Allah en draagt een diepe en krachtige betekenis. Het omvat drie essentiële aspecten van Zijn goddelijke heerschappij en barmhartigheid:
- al-Jabbar: de Verhevene: Degene die hoog boven Zijn schepping is verheven. Geen enkel wezen kan Zijn majesteit evenaren of Zijn macht beperken. Hij overstijgt alles en heerst met absolute soevereiniteit.
- al-Jabbar: de Hersteller: Degene die gebroken harten heelt, gebroken zielen versterkt en behoeftigen verrijkt. Zoals een bot dat na een breuk weer geheeld wordt, zo herstelt Allah de gebreken van de mens en brengt Hij troost en vernieuwing.
- al-Jabbar: de Onvermijdelijke Heerser: De Almachtige die Zijn schepping leidt zoals Hij wil. Geen kracht kan Zijn besluit tegenhouden, en geen macht kan Zijn wil ondermijnen. Alles in de schepping functioneert volgens Zijn goddelijke wet, of men dat nu wil of niet. Daarom wordt deze naam soms vertaald als “de Dwinger”, niet in de negatieve menselijke betekenis van dwang en onderdrukking, maar in de zin dat alles onvermijdelijk onderworpen is aan Zijn wil en heerschappij. [1]
Vermeldingen in de Koran
al-Jabbār als de Schone Naam van Allah komst slechts eenmaal voor in de Koran:
“Hij is Allah, buiten Wie er geen god is, de Heerser (al-Mālik), de Heilige (al-Quddūs), de Vrede (al-Salām), de Schenker van Geloof (al-Mu’min), de Waker (al-Muhaymin), de Almachtige (al-ʿAzīz), de Onbetwistbare (al-Jabbār), de Hoogmoedige (al-Mutakabbir). Verheven is Allah boven wat zij aan Hem toekennen.” [2]
De smeekbede van de Profeet Mohammed ﷺ
Uit een overlevering van Ibn ʿAbbās blijkt dat de Profeet Mohammed tijdens de ṣalāt, tussen twee grondbuigingen, een bijzondere smeekbede verrichtte. In deze smeekbede gebruikte hij een afleiding van het woord Jabbār in de betekenis van ‘Hersteller’. Hij bad:
“O Allah, vergeef mij, schenk mij genade, herstel mijn tekortkomingen en leid mij.”[3]

Hoe kunnen we deze naam begrijpen en toepassen?
Wanneer we de Schone Naam al-Jabbār overdenken, beseffen we dat Allah de Onvermijdelijke Heerser is, die alles bestuurt en boven alles verheven is. Niets en niemand heeft invloed op Hem, en Hij leidt alles naar Zijn wil. Dit besef helpt ons om nederigheid te ontwikkelen, want het herinnert ons eraan dat alle macht, eer en succes die we bezitten slechts een gift van Allah is.
Nederigheid en overgave
al-Jabbār confronteert ons met onze beperkingen. Wie denkt zichzelf te kunnen verheffen zonder Allah, vergist zich. Ware grootsheid ligt niet in arrogantie of zelfverheffing, maar in onderwerping aan Zijn wil. Dit betekent dat we niet trots moeten zijn op onze eigen prestaties, maar altijd erkennen dat succes en eer van Allah komen.
Troost en hoop voor de gebrokene
Al-Jabbār is niet alleen de Onweerstaanbare Heerser, maar ook Degene die het gebrokene herstelt en de onderdrukten verheft. Voor wie pijn lijdt, onrecht ervaart of met moeilijkheden worstelt, biedt deze naam hoop. Allah ziet en weet alles en zal uiteindelijk rechtvaardigheid brengen. Dit moedigt ons aan om ons vertrouwen op Hem te stellen en geduldig te blijven in moeilijke tijden.
Rechtvaardigheid nastreven
Allah bestuurt het universum met absolute rechtvaardigheid. Als Zijn dienaren moeten wij ook rechtvaardig zijn in ons handelen. Dit betekent dat we onderdrukking bestrijden, zwakken ondersteunen en eerlijk blijven in al onze zaken, of het nu in onze familie, op werk of in de samenleving is.
Helpen en herstellen
Net zoals Allah de gebrokene herstelt, moeten wij een bron van steun en genezing zijn voor anderen. Dit kan door iemand troost te bieden, hulp aan te reiken aan de behoeftigen of simpelweg vriendelijk en geduldig te zijn met degenen die lijden.
Dankbaarheid en besef van afhankelijkheid
Allah verrijkt zonder zelf iets nodig te hebben en geneest zonder tekortkomingen te kennen. Dit leert ons dat we in alles afhankelijk zijn van Hem. Het helpt ons om dankbaar te zijn voor Zijn gunsten en niet arrogant te worden over wat we hebben.
Door deze Naam te begrijpen en toe te passen in ons leven, kunnen we groeien in nederigheid, rechtvaardigheid en vertrouwen op Allah, terwijl we zelf ook een bron van steun en genezing worden voor anderen.

De spirituele kracht van al-Jabbār
Onze geestelijke leiders hebben talloze spirituele voordelen en zegeningen over deze verheven naam overgeleverd. Een van deze overleveringen leert dat wie “Yā Jabbār” elke ochtend en avond 21 keer reciteert, of hij nu op reis is of thuis, beschermd zal blijven tegen onrecht en onderdrukking.
Laat je inspireren met de Schone Naam al-Jabbār
Alles gebeurt volgens Allah’s volmaakte wijsheid, of je het nu wilt of niet, want Hij is al-Jabbār, de Onvermijdelijke Heerser. Maar Hij is niet alleen degene die alles bestuurt, Hij is ook de Ultieme Hersteller die gebroken harten heelt en kracht schenkt aan wie verzwakt is. Onrecht, tegenslagen en verdriet kunnen zwaar drukken, maar Hij brengt herstel en schenkt nieuwe kracht. Door deze naam te overdenken en in ons leven toe te passen, ontwikkelen we nederigheid, vertrouwen en rechtvaardigheid. Reciteer “Yā Jabbār” en ervaar de kracht en troost die deze Schone Naam schenkt.
[1]
لجبار قال ابن عباس : هو العظيم . وجبروت الله عظمته . وهو على هذا القول صفة ذات من قولهم : نخلة جبارة . قال امرؤ القيس : سوامق جبار أثيث فروعه وعالين قنوانا من البسر أحمرا يعني النخلة التي فاتت اليد . فكان هذا الاسم يدل على عظمة الله وتقديسه عن أن تناله النقائص وصفات الحدث . وقيل : هو من الجبر وهو الإصلاح يقال : جبرت العظم فجبر إذا أصلحته بعد الكسر فهو فعال من جبر إذا أصلح الكسير وأغنى الفقير . وقال الفراء : هو من أجبره على الأمر أي قهره . قال : ولم أسمع فعالا من أفعل إلا في جبار ودراك من أدرك . وقيل : الجبار الذي لا تطاق سطوته .
Shams al-Dīn Muḥammad ibn Aḥmad al-Anṣārī al-Qurṭubī (671 AH), Tafsīr al-Qurṭubī, deel 2, Sūrat al-Ḥashr: Qawluhu Taʿālā: Huwa Allāhu Alladzī lā Ilāha illā Huwa, al-Malik, al-Quddūs, as-Salām, al-Mu’min. (Beiroet: Dar al- Fikr, 2019), 42-43.
[2]
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (23)
De Koran, 59:23.
[3]
حدثنا سلمة بن شبيب حدثنا زيد بن حباب عن كامل أبي العلاء عن حبيب بن أبي ثابت عن سعيد بن جبير عن ابن عباس أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقول بين السجدتين اللهم اغفر لي وارحمني واجبرني واهدني وارزقني حدثنا الحسن بن علي الخلال الحلواني حدثنا يزيد بن هارون عن زيد بن حباب عن كامل أبي العلاء نحوه قال أبو عيسى هذا حديث غريب وهكذا روي عن علي وبه يقول الشافعي وأحمد وإسحق يرون هذا جائزا في المكتوبة والتطوع وروى بعضهم هذا الحديث عن كامل أبي العلاء مرسلا
Abū ʿIsā Muḥammad al-Tirmidzī (279 AH), Sunan al-Tirmidzī, deel 2, Ṣifat Aṣ-Ṣalāh: Bāb mā Yaqūlu Bayna Al-Sajdatayn (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 2017) 75.
[4]
سفر و حضر میں جو شخص صبح و شام اکیس (۲۱) مرتبہ “يَا جَبَّارُ” کا ورد کرے گا وہ ظلم و زیادتی کرنے والوں سے محفوظ و مامون رہے گا۔
Iftikhar Ahmad Qadri Misbahi, Asmā-ul Ḥusnā (Zuid- Afrika: Ahsanul-Ulama Publications of Darul loom Qadria Ghareeb Nawaaz, 2010), 27.