
De beproevingen van de moslims in de Eindtijd
Waar je ook kijkt, op sociale media, in de politiek en in de mainstream media, de beeldvorming over moslims wordt steeds negatiever. Discussies worden gestuurd door verdraaiing en stemmingmakerij, waardoor moslims collectief als een probleem worden neergezet. Op platforms als X (voorheen Twitter) en andere sociale media wemelt het van de haatdragende reacties. Dit is geen gewone kritiek meer; het is een patroon dat leidt tot uitsluiting en demonisering.
Maar is dit niet precies wat de Profeet ﷺ ons heeft voorspeld? Hij waarschuwde voor tijden waarin het vasthouden aan je geloof een uitdaging zou worden. Wat zegt de islam over deze beproevingen? En hoe kunnen wij ons voorbereiden om standvastig te blijven? Lees verder en ontdek de antwoorden.

Inhoud
- 1 Islam begon als iets vreemds en zal dat opnieuw zijn
- 2 Moslims worden gezien als slangen
- 3 De tijd van geduld, standvastigheid en beproevingen
- 4 Leiderschap in handen van dwazen
- 5 De opkomst van valse profeten
- 6 De ultieme test: de komst van de Dajjāl
- 7 Hoe kunnen moslims zich voorbereiden?
- 8 De waarschuwing is gegeven – de realiteit is zichtbaar
Islam begon als iets vreemds en zal dat opnieuw zijn
Moslims zullen zware tijden meemaken en zelfs vervolgd worden. De Profeet ﷺ waarschuwde dat de islam zal terugkeren naar de situatie waarin het begon: een geloof dat als vreemd zal worden gezien en waarvan de volgelingen buitengesloten zullen worden.
“De islam begon als iets vreemds en zal weer terugkeren als iets vreemds, zoals het begon. Dus goed nieuws voor de vreemdelingen.” [1]
Vanaf het moment dat de Profeet ﷺ zijn boodschap verkondigde, werden de eerste moslims mishandeld, verbannen en zelfs gedood. Net zoals zij standvastig bleven ondanks onderdrukking, zal ook de gemeenschap in de toekomst beproevingen doorstaan.
Toch gaf de Profeet ﷺ goed nieuws aan de vreemdelingen: wie standvastig blijft in zijn geloof, ondanks tegenwerking en onderdrukking, zal daarvoor een grote beloning en eer krijgen bij Allah

Moslims worden gezien als slangen
Slangen wekken bij velen angst op, gevaarlijke wezens die men liever op afstand houdt of uitroeit. In een huiveringwekkende voorspelling vertelde de Profeet, vrede zij met hem, dat de islam op een dag hetzelfde lot zal ondergaan.
Het geloof zal zich terugtrekken tussen de twee moskeeën, zoals een slang zich terugtrekt in haar hol. In een andere overlevering wordt gezegd dat de islam in de Eindtijd zal terugkeren naar zijn beginpunt, Medina, vanwaar het zich oorspronkelijk verspreidde. Dit betekent dat moslims op een dag zo gehaat zullen worden dat zij als slangen worden gezien, een bedreiging die bestreden moet worden. Uiteindelijk zullen zij massaal op de vlucht slaan en hun toevlucht zoeken in Mekka en Medina, totdat de islam zich volledig terugtrekt naar Medina. [2] [3]
Het is alsof de wereld zich tegen de moslims keert, hen opjaagt en hen nergens accepteert.

De tijd van geduld, standvastigheid en beproevingen
Beproevingen zijn een vast onderdeel van het geloof. Door de geschiedenis heen hebben moslims moeilijke tijden doorstaan, maar de zwaarste beproevingen liggen nog voor ons. Vasthouden aan de waarheid zal steeds moeilijker worden, en de druk om het geloof op te geven zal toenemen.
Allah waarschuwt in de Koran:
“Denken de mensen dat zij met rust gelaten worden door te zeggen: ‘Wij geloven’ en dat zij niet op de proef gesteld zullen worden?” (Soera al-ʿAnkabūt, 29:2) [4]
De Profeet ﷺ voorspelde de zware tijden die zullen komen en zei:
“Er zullen dagen van geduld na jullie komen, waarin standvastigheid zal zijn als het vasthouden aan een gloeiende kool. Degene die in die tijd vasthoudt aan zijn geloof, zal de beloning krijgen van vijftig mannen die handelen zoals hij handelt.” [5] [6]
Moslims zullen voor enorme uitdagingen komen te staan. De druk zal zo groot worden dat sommigen zelfs zullen verlangen naar de dood, niet uit vroomheid, maar vanwege het ondraaglijke leed. De Profeet ﷺ zei hierover:
“Bij Hem in Wiens hand mijn ziel is, de wereld zal niet vergaan totdat een man langs een graf komt, zich erop werpt en zegt: ‘Was ik maar de bewoner van dit graf!’ – en dat niet vanwege geloof, maar vanwege de beproevingen die hij doorstaat.” [7]
Deze woorden laten zien hoe zwaar de komende tijden zullen zijn. Standvastig blijven zal offers vragen, maar de beloning voor degenen die volharden, zal onvoorstelbaar groot zijn.

Leiderschap in handen van dwazen
In de Eindtijd zullen onrechtvaardige leiders de overhand krijgen. De Profeet, vrede zij met hem, zei:
“Er zullen bedrieglijke jaren over de mensen komen, waarin de leugenaar geloofd zal worden en de waarheidsgetrouwe als leugenaar zal worden bestempeld. De verrader zal als betrouwbaar worden gezien en de betrouwbare zal als verrader worden beschouwd. In die tijd zal de Ruwaybiḍah spreken.”
De metgezellen vroegen: “Gezant van Allah, wie zijn de Ruwaybiḍah?”
Hij antwoordde: “ Een onbeduidend en onbekwaam man die zich uitlaat over de zaken van het volk.” [8]
Deze Hadith beschrijft een tijd waarin waarheid en leugen worden omgedraaid, en onbekwame, onbetrouwbare mensen de leiding krijgen over de gemeenschap. De Gezant van Allah ﷺ verklaarde dat ar-Ruwaybiḍah een dwaas is zonder kennis of inzicht, die zich desondanks bemoeit met de zaken van het volk. Dit duidt op de verdorvenheid van het bestuur, de ommekeer van normen en de achteruitgang van de wereld in de Eindtijd.
Deze profetie is een duidelijke waarschuwing voor een periode van chaos en moreel verval, waarin onrecht en verwarring de overhand zullen krijgen. Het is een beproeving die geduld, wijsheid en standvastigheid vereist.

De opkomst van valse profeten
In een tijd waarin de waarheid wordt verdraaid en leugens als feiten worden gepresenteerd, is de opkomst van ar-Ruwaybiḍah, de dwaas die zonder kennis of inzicht spreekt over de zaken van het volk, geen verrassing meer. Tegenwoordig volstaat een vlotte babbel, simpele woorden en het inspelen op angst om de massa te overtuigen. De meerderheid laat zich meeslepen zonder kritische vragen te stellen.
De Profeet ﷺ waarschuwde dat de Eindtijd niet alleen gekenmerkt zal worden door onwetende leiders, maar ook door bedriegers die beweren profeten te zijn. Hij zei:
“Er zullen dertig leugenaars in mijn gemeenschap opstaan, en ieder van hen zal beweren dat hij een profeet is. Maar ik ben het zegel van de profeten; er zal na mij geen profeet meer komen.” [9]
Dit betekent dat misleiding en verwarring de norm zullen worden. Mensen zullen de waarheid niet meer van de leugen kunnen onderscheiden. Daarom moeten moslims waakzaam blijven, zich vasthouden aan de authentieke islamitische leer en niet ten prooi vallen aan de verleidingen van misleiders.

De ultieme test: de komst van de Dajjāl
Na alle misleiders, corrupte leiders en valse profeten moet de grootste beproeving nog komen. Als klap op de vuurpijl verschijnt de Dajjāl, de grote bedrieger, ook wel de valse messias of de antichrist genoemd. Hij zal ongekende macht krijgen en de wereld in chaos storten.
De Profeet ﷺ waarschuwde:
“Sinds de schepping van Adam is er geen grotere beproeving (fitna) dan die van de Dajjāl.” [10]
Hij zal wonderen vertonen, de hemel laten regenen en schijnbaar doden tot leven wekken, waardoor velen in zijn leugens zullen geloven. Zijn fitna zal zo sterk zijn dat zelfs gelovigen aan het wankelen worden gebracht. Hij zal zichzelf als god presenteren en ongekende volgelingen krijgen.
Zijn heerschappij zal zich verspreiden over de hele wereld, behalve in Mekka en Medina, die door engelen worden bewaakt. Alleen degenen met een sterk geloof en ware kennis zullen hem doorzien en standvastig blijven in deze ultieme test.
Hoe kunnen moslims zich voorbereiden?
De Profeet ﷺ heeft ons richtlijnen gegeven om standvastig te blijven in de beproevingen van de Eindtijd. Dit is geen tijd van angst of wanhoop, maar een kans om ons geloof te versterken en dichter bij Allah te komen. Hier zijn vier essentiële stappen om ons voor te bereiden:
Hoe je stevig vast aan de Koran en Soenna
De enige zekere leidraad in tijden van verwarring is de Koran en de Soenna (de profetische traditie). Zij vormen het licht dat ons de juiste weg wijst, ongeacht hoe donker de wereld om ons heen wordt. De Profeet ﷺ zei:
“Ik laat jullie achter met iets: zolang jullie je eraan vasthouden, zullen jullie nooit verdwalen: het Boek van Allah en mijn Sunnah.” [11]
Maak van de Koran en Soenna een dagelijks kompas in je leven. Lees, begrijp en leef ernaar.
Toon geduld en standvastigheid
Beproevingen zullen komen, maar Allah heeft beloofd dat de overwinning is voor degenen die geduldig en standvastig blijven. Vertrouwen op Allah en volharden in het geloof is essentieel. Allah zegt in de Koran:
“Wees geduldig, want voorwaar, de belofte van Allah is waar.” (Soera al-Rūm, 30:60) [12]
Laat je niet ontmoedigen door de moeilijkheden, maar zie ze als een kans om dichter bij Allah te komen en sterker in je geloof te worden.
Bidt en toevlucht tot Allah
De Profeet ﷺ leerde ons om dagelijks bescherming te vragen tegen de beproevingen van de Eindtijd. Niemand kan zichzelf beschermen behalve Allah, dus keer je tot Hem in smeekbeden:
“O Allah, ik zoek toevlucht bij U tegen de bestraffing van het graf. Ik zoek toevlucht bij U tegen de beproeving van de Masīḥ ad-Dajjāl (de valse messias). Ik zoek toevlucht bij U tegen de beproevingen van het leven en de dood. O Allah, ik zoek toevlucht bij U tegen zonden en schulden.” [13]
Maak deze smeekbede onderdeel van je dagelijkse gebeden, zodat Allah jou beschermt tegen wat komen gaat.
Omgeef jezelf in goede gezelschap
De mensen met wie je omgaat, hebben een enorme invloed op je geloof en je standvastigheid. Ze spelen een grote rol in de keuzes die je maakt, de beslissingen die je neemt en zelfs in wie je als leider accepteert en volgt. Daarom is het essentieel om gezelschap te kiezen dat je versterkt in je geloof, in plaats van mensen die je van het rechte pad afleiden. De Profeet ﷺ waarschuwde:
“De mens volgt de religie van zijn vriend, dus laat ieder van jullie goed opletten met wie hij omgaat.” [14]
Omring jezelf met mensen die je herinneren aan Allah, die je aanmoedigen in het goede en je ondersteunen in moeilijke tijden.
Wees voorbereid en blijf standvastig
De Eindtijd zal beproevingen brengen, maar ook kansen om ons geloof te bewijzen. Wie vasthoudt aan de Koran en Soenna, geduldig blijft, bescherming zoekt bij Allah en zich omringt met goed gezelschap, zal standvastig blijven. Laat deze tijd geen bron van angst zijn, maar een reden om dichter bij Allah te komen en je geloof te versterken.

De waarschuwing is gegeven – de realiteit is zichtbaar
Zoals je ziet, komen veel van deze voorspellingen ons bekend voor. Vele profetieën van de Profeet ﷺ zijn uitgekomen, en de wereld is in chaos. Dwazen en ongeschikte leiders hebben het voor het zeggen, zowel op internationaal niveau als in het dagelijks leven.
Onrecht en leugens worden als waarheid gepresenteerd, terwijl waarheid wordt onderdrukt. De islam en haar volgelingen worden systematisch belasterd en uitgesloten.Dit is geen toeval, maar precies zoals voorspeld. De Eindtijd is een tijd van beproevingen, waarin standvastigheid zeldzaam wordt en oprecht geloof op de proef wordt gesteld. Maar de Profeet ﷺ heeft ons niet alleen gewaarschuwd, hij heeft ons ook de weg gewezen.
Vasthouden aan de Koran en Soenna, geduldig blijven, bescherming zoeken bij Allah en ons omringen met oprechte gelovigen – dat is de sleutel om overeind te blijven in een tijd waarin velen zullen wankelen. De vraag is niet of deze beproevingen zullen komen, maar hoe wij ermee omgaan. Wie standvastig blijft, zal slagen – in dit leven en in het Hiernamaals.
[1]
حدثنا محمد بن عباد وابن أبي عمر جميعا عن مروان الفزاري قال ابن عباد حدثنا مروان عن يزيد يعني ابن كيسان عن أبي حازم عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم بدأ الإسلام غريبا وسيعود كما بدأ غريبا فطوبى للغرباء
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 1, Bāb Bayān anna al-Islām Bada’a Gharīban Wa Sayʿūdu Gharīban wa Annahu Ya’rizu Bayna al-Masjidayn (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 130.
[2]
وحدثني محمد بن رافع والفضل بن سهل الأعرج قالا حدثنا شبابة بن سوار حدثنا عاصم وهو ابن محمد العمري عن أبيه عن ابن عمر عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إن الإسلام بدأ غريبا وسيعود غريبا كما بدأ وهو يأرز بين المسجدين كما تأرز الحية في جحرها
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 1, Bāb Bayān anna al-Islām Bada’a Gharīban Wa Sayʿūdu Gharīban wa Annahu Ya’rizu Bayna al-Masjidayn (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 131.
[3]
دثنا إبراهيم بن المنذر حدثنا أنس بن عياض قال حدثني عبيد الله عن خبيب بن عبد الرحمن عن حفص بن عاصم عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إن الإيمان ليأرز إلى المدينة كما تأرز الحية إلى جحرها
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 2, Kitāb Faḍā’il al-Madīnah, Bāb al-Īmān Ya’rizu Ilā al-Madīnah (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993), 663-64.
[4]
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (2)
De Koran 29:2.
[5]
حدثنا أبو الربيع سليمان بن داود العتكي حدثنا ابن المبارك عن عتبة بن أبي حكيم قال حدثني عمرو بن جارية اللخمي حدثني أبو أمية الشعباني قال سألت أبا ثعلبة الخشني فقلت يا أبا ثعلبة كيف تقول في هذه الآية عليكم أنفسكم قال أما والله لقد سألت عنها خبيرا سألت عنها رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال بل ائتمروا بالمعروف وتناهوا عن المنكر حتى إذا رأيت شحا مطاعا وهوى متبعا ودنيا مؤثرة وإعجاب كل ذي رأي برأيه فعليك يعني بنفسك ودع عنك العوام فإن من ورائكم أيام الصبر الصبر فيه مثل قبض على الجمر للعامل فيهم مثل أجر خمسين رجلا يعملون مثل عمله وزادني غيره قال يا رسول الله أجر خمسين منهم قال أجر خمسين منكم
Abū Dāwūd Sulaymān bin al- Ash’ath al-Azdī al-Sijistānī (275 AH), Sunan Abī Dāwūd, deel 4, Kitāb al-Malāḥim: Bāb al-Amr Wa al-Nahy (Beiroet: Maktaba al – ‘ Asriyya, g.d.), 123.
[6]
حدثنا إسمعيل بن موسى الفزاري ابن بنت السدي الكوفي حدثنا عمر بن شاكر عن أنس بن مالك قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يأتي على الناس زمان الصابر فيهم على دينه كالقابض على الجمر قال أبو عيسى هذا حديث غريب من هذا الوجه وعمر بن شاكر شيخ بصري قد روى عنه غير واحد من أهل العلم
Abū ʿIsā Muḥammad al-Tirmidzī (279 AH), Sunan al-Tirmidzī, deel 4, Kitāb al-Fitan ʿAn Rasūl Allāh Ṣallā Allāhu ʿAlayhi Wa Sallam, Bāb Mā Jāʾa Fī al-Nahy ʿAn Sabb al-Riyāḥ (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 2017) 456.
[7]
حدثنا عبد الله بن عمر بن محمد بن أبان بن صالح ومحمد بن يزيد الرفاعي واللفظ لابن أبان قالا حدثنا ابن فضيل عن أبي إسمعيل عن أبي حازم عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم والذي نفسي بيده لا تذهب الدنيا حتى يمر الرجل على القبر فيتمرغ عليه ويقول يا ليتني كنت مكان صاحب هذا القبر وليس به الدين إلا البلاء
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 4, Kitāb al-Fitan wa Ashrāṭ As-Sāʿah: Bāb Lā Taqūmu al-Sāʿah Ḥattā Yamurra al-Rajulu bi Qabri al-Rajuli Fayatamannā an Yakūna Makāna al-Mayt min al-Balā (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 2231.
[8]
حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا يزيد بن هارون حدثنا عبد الملك بن قدامة الجمحي عن إسحق بن أبي الفرات عن المقبري عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم سيأتي على الناس سنوات خداعات يصدق فيها الكاذب ويكذب فيها الصادق ويؤتمن فيها الخائن ويخون فيها الأمين وينطق فيها الرويبضة قيل وما الرويبضة قال الرجل التافه في أمر العامة
Ibn Mājah, Muhammad bin Yazīd al-Qazwīnī (273 AH), Sunan Ibn Mājah, deel 2, Kitāb al-Fitan: Bāb Shiddat al-Zamān (Beiroet: Al-Maktabah al-‘Ilmiyah, 1953), 1261.
[9]
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ أَبِي أَسْمَاءَ الرَّحَبِيِّ عَنْ ثَوْبَانَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَلْحَقَ قَبَائِلُ مِنْ أُمَّتِي بِالْمُشْرِكِينَ وَحَتَّى يَعْبُدُوا الْأَوْثَانَ وَإِنَّهُ سَيَكُونُ فِي أُمَّتِي ثَلَاثُونَ كَذَّابُونَ كُلُّهُمْ يَزْعُمُ أَنَّهُ نَبِيٌّ وَأَنَا خَاتَمُ النَّبِيِّينَ لَا نَبِيَّ بَعْدِي قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
Abū ʿIsā Muḥammad al-Tirmidzī (279 AH), Sunan al-Tirmidzī, deel 4, Kitāb al-Fitan ʿAn Rasūl Allāh Ṣallā Allāh ʿAlayhi wa Sallam: Bāb Mā Jā’a Lā Taqūmu al-Sāʿat Ḥattā Yakhruja Kadhdhābūn (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 2017) 432.
[10]
حدثني زهير بن حرب حدثنا أحمد بن إسحق الحضرمي حدثنا عبد العزيز يعني ابن المختار حدثنا أيوب عن حميد بن هلال عن رهط منهم أبو الدهماء وأبو قتادة قالوا كنا نمر على هشام بن عامر نأتي عمران بن حصين فقال ذات يوم إنكم لتجاوزوني إلى رجال ما كانوا بأحضر لرسول الله صلى الله عليه وسلم مني ولا أعلم بحديثه مني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ما بين خلق آدم إلى قيام الساعة خلق أكبر من الدجال وحدثني محمد بن حاتم حدثنا عبد الله بن جعفر الرقي حدثنا عبيد الله بن عمرو عن أيوب عن حميد بن هلال عن ثلاثة رهط من قومه فيهم أبو قتادة قالوا كنا نمر على هشام بن عامر إلى عمران بن حصين بمثل حديث عبد العزيز بن مختار غير أنه قال أمر أكبر من الدجال
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 4, Kitāb al-Fitan wa Ashrāṭ al-Sāʿah: Bāb fī Baqiyyah min Aḥādīth al-Dajjāl (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 2257-67.
[11]
وحدثني يحيى عن مالك عن زيد بن أبي أنيسة عن عبد الحميد بن عبد الرحمن بن زيد بن الخطاب أنه أخبره عن مسلم بن يسار الجهني أن عمر بن الخطاب سئل عن هذه الآية وإذ أخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم وأشهدهم على أنفسهم ألست بربكم قالوا بلى شهدنا أن تقولوا يوم القيامة إنا كنا عن هذا غافلين فقال عمر بن الخطاب سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يسأل عنها فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن الله تبارك وتعالى خلق آدم ثم مسح ظهره بيمينه فاستخرج منه ذرية فقال خلقت هؤلاء للجنة وبعمل أهل الجنة يعملون ثم مسح ظهره فاستخرج منه ذرية فقال خلقت هؤلاء للنار وبعمل أهل النار يعملون فقال رجل يا رسول الله ففيم العمل قال فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن الله إذا خلق العبد للجنة استعمله بعمل أهل الجنة حتى يموت على عمل من أعمال أهل الجنة فيدخله ربه الجنة وإذا خلق العبد للنار استعمله بعمل أهل النار حتى يموت على عمل من أعمال أهل النار فيدخله ربه النار وحدثني عن مالك أنه بلغه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما كتاب الله وسنة نبيه
Mālik bin Anas bin Mālik al-Aṣbahī (179 AH), Muwaṭṭa Imam Mālik, deel 1, Kitāb al-Jāmiʾ Bāb al-Qadar al-Nahy ʿan al-Qawl Bi al-Qadar (Cairo: Dar Ihya al-Kutub al-‘Arabiyyah, 1994), 690-91.
[12]
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ (60)
De Koran 30:60.
[13]
حدثنا أبو اليمان قال أخبرنا شعيب عن الزهري قال أخبرنا عروة بن الزبير عن عائشة زوج النبي صلى الله عليه وسلم أخبرته أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يدعو في الصلاة اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر وأعوذ بك من فتنة المسيح الدجال وأعوذ بك من فتنة المحيا وفتنة الممات اللهم إني أعوذ بك من المأثم والمغرم فقال له قائل ما أكثر ما تستعيذ من المغرم فقال إن الرجل إذا غرم حدث فكذب ووعد فأخلف وعن الزهري قال أخبرني عروة بن الزبير أن عائشة رضي الله عنها قالت سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يستعيذ في صلاته من فتنة الدجال
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 1, Abwāb Ṣifat al-Ṣalāh: Bāb al-Duʿā Qabla al-Salām (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 286.
[14]
حدثنا أبو عامر حدثنا زهير حدثني موسى بن وردان عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال المرء على دين خليله فلينظر أحدكم من يخالل
Aḥmad bin Ḥanbal [142 AH], Musnad al-Imām Ahmad, deel 2, Bāqī Musnad al-Mukthirīn Musnad Abī Hurayrah Raḍiya Allāhu ʿAnhu (Beiroet: Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1993), 334.