
Wie vertrouw jij voor de uitleg van de Koran en Hadith?
Inhoud
Niet elke geleerde is een betrouwbare bron
Onze vrome voorgangers leerden ons dat ware geleerden herkenbaar zijn aan de diepgang van hun kennis, de betrouwbaarheid van hun overleveringen en hun oprechte eerbied voor metgezellen en geleerden.
al-Ḥākim al-Naysābūrī (405 AH) vermeldt in Maʾrifat ʿUlūm al-Ḥadīth:
“Muʿādz bin al-Muthannā al-ʿAnbarī vroeg ʿAlī bin al-Madīnī over Abū Isrāʿīl al-Malāyī. Hij antwoordde: ‘Zijn overleveringen waren onbetrouwbaar, en hij sprak slecht over ʿUthmān.'” [1]
Dit toont dat een spreker niet alleen beoordeeld moet worden op zijn woorden, maar ook op zijn houding tegenover de vrome voorgangers.
De illusie van kennis op sociale media
Tegenwoordig maken velen zonder grondige kennis video’s over de Koran en Hadith. Sommigen doen dit in hoodies of strakke pakken om moderniteit uit te stralen, terwijl anderen zich hullen in traditionele gewaden die gezag moeten uitstralen. Maar achter de camera ontbreekt vaak de basis in theologische- en Hadithwetenschappen, evenals respect en eerbied voor onze vrome voorgangers en geleerden.
Imam ʿAlī bin al-Ḥusayn bin Wāqid (211 AH) waarschuwde:
“Ik bezocht as-Suddī (128 AH) en vroeg hem uitleg over wat Koranverzen. Maar toen ik hem Abū Bakr en ʿUmar hoorde beledigen, keerde ik nooit meer naar hem terug.” [2]
Ware kennis gaat samen met respect voor de metgezellen en vrome voorgangers.

De valkuil van schijnheiligheid
Sommige sprekers beweren: “Wij volgen alleen de Koran en Hadith,” terwijl zij de uitleg van de grote imams zoals Abū Ḥanīfah, Mālik, al-Shāfiʿī en Aḥmad verwerpen. Dit is een gevaarlijke vorm van misleiding, omdat het leidt tot willekeurige interpretaties en verdeeldheid binnen de gemeenschap. De grote geleerden hebben diepgaande studies verricht en methodologieën ontwikkeld om de islam correct te begrijpen en toe te passen. Wie hun kennis negeert, opent de deur naar verwarring en extremisme.
Dat de geleerden zich fel uitspraken tegen onjuiste interpretaties blijkt uit verschillende overleveringen. al-Ḥākim al-Naysābūrī (405 AH), een vooraanstaande Hadithgeleerde die bekendstaat om zijn nauwkeurigheid in het beoordelen van overleveringen, vermeldt:
“Toen Abān bin Taghlib een Hadith overleverde waarin ʿUthmān werd aangevallen, schreeuwde Imam Manṣūr bin al-Muʾtamir boos: ‘Je liegt! Je liegt!'” [3]
Wie de vrome voorgangers kleineert, verliest zijn geloofwaardigheid.

Wie wél volgen?
- Kijk verder dan uiterlijk: Ware geleerden tonen nederigheid en spreken met kennis en respect.
- Let op tekenen van betrouwbaarheid:
- Behoort hij tot Ahl as-Soennah wa al-Jamāʿah?
- Toont hij eerbied voor de metgezellen, grote imams en de andere geleerden?
- Volgt hij een erkende rechtsschool?
- Spreekt hij met wijsheid en bescheidenheid?
Bescherm jouw geloof
Ware kennis schuilt in hen die niet alleen geleerd zijn, maar ook oprechte eerbied tonen voor de vrome voorgangers. Laat je niet misleiden door uiterlijk vertoon, titels of volgers op sociale media.
Moge Allāh ons beschermen tegen misleiding en ons vasthouden aan de weg van Ahl as-Soennah wa al-Jamāʿah.
[1]
اخبرني ابو بكر محمد بن احمد بن بالويه قال ثنا معاذ بن المثنى العنبرى قال سالت علي بن المديني عن ابي اسرائيل الملايي فقال لم يكن في حديثه بذاك وكان يذكر عثمان يعني بالسوء
al-Ḥākim, Abū ʿAbd Allāh, Muḥammad bin ʿAbd Allāh an-Naysābūrī (405 AH), Maʾrifat ʿUlūm al-Ḥadīth, Dhikr al-Nawʾ al-Thānī wa al-Thalāthīn min ʿUlūm al-Ḥadīth (India: Dairatul Maarifil Osmania, 1973), 136.
[2]
اخبرني جعفر بن محمد بن نصير الخلدي قال ثنا جعفر بن محمد السوسي بمكة قال حدثنا ابراهيم بن يعقوب قال سمعت علي بن الحسين بن واقد يحدث عن ابيه قال قدمت الكوفة فاتيت السدي فسألته عن تفسير سبعين اية من كتاب الله عز وجل فحدثني فلم ارم مجلسي حتى سمعته يسب ابا بكر وعمر رضي الله عنهما فلم اعد اليه
al-Ḥākim, Abū ʿAbd Allāh, Muḥammad bin ʿAbd Allāh an-Naysābūrī (405 AH), Maʾrifat ʿUlūm al-Ḥadīth, Dhikr al-Nawʾ al-Thānī wa al-Thalāthīn min ʿUlūm al-Ḥadīth (India: Dairatul Maarifil Osmania, 1973), 136-37.
[3]
اخبرنا ابو عبد الله محمد بن ابراهيم بن الفضل الوراق بمكة قال ثنا محمد بن العقيلية قال ثنا عمر بن محمد الاسدي قال ثنا ابي قال حدثنا مفضل بن صدقة الحنفي قال شهدت منصور بن المعتمر وحدث ابان بن تغلب بحديث عن محمد بن علي فيه قرص لعثمان فقال له كذبت كذبت وصاح به قال ابو عبد الله ابان بن تغلب ثقة مخرج حديثه في الصحيحين وكان قاص الشيعة
al-Ḥākim, Abū ʿAbd Allāh, Muḥammad bin ʿAbd Allāh an-Naysābūrī (405 AH), Maʾrifat ʿUlūm al-Ḥadīth, Dhikr al-Nawʾ al-Thānī wa al-Thalāthīn min ʿUlūm al-Ḥadīth (India: Dairatul Maarifil Osmania, 1973), 135-36.