
Een spirituele wassing op de nacht van mid- Shaʾbān: het sidr-bad en zijn voordelen
Inhoud
Een bad op de nacht van mid-Shaʿbān: een aanbevolen daad
Imām al-Shurunbulālī (1069 AH), een vooraanstaande Egyptische Ḥanafī-jurist uit de zeventiende eeuw, schreef in zijn meesterwerk Nūr al-Īḍāḥ wa-Najāt al-Arwāḥ dat het aanbevolen is om een rituele wassing te verrichten op de nacht van mid-Shaʿbān.[1]
Het moet duidelijk zijn dat een bad nemen op de nacht van mid-Shaʾbān een aanbevolen daad is. Het is niet verplicht of noodzakelijk, maar wel belonend voor wie het uitvoert. Wie het nalaat, treft geen blaam.
De voordelen van een sidr-bad
Sidr-bladeren staan bekend om hun geneeskrachtige eigenschappen en hun vermogen om negatieve energieën, zoals zwarte magie, te verdrijven.
Een overlevering van Vrouwe ʿĀisha:
Imām al-Lālakā‘ī (418 AH), een shāfiʿītische grootgeleerde, vermeldde een overlevering in zijn werk “Sharḥ Uṣūl Iʾtiqād Ahl al-Sunnah wa al-Jamāʿah”:
“Sulaymān bin Umayyah, een oudere man uit de stam Thaqīf, afstammeling van ʿUrwah bin Masʿūd, vertelde: “Hij bezocht Vrouwe ʿĀisha en hoorde zijn moeder en grootmoeder vertellen dat een vrouw aan ʿĀisha een vraag stelde: “Is het voor mij een zonde om mijn kameel vast te binden?” Vrouwe ʿĀisha antwoordde: “Nee, dat is geen zonde.” Toen zei iemand: “O Moeder van de Gelovigen, zij bedoelt eigenlijk haar echtgenoot (met het woord ‘kameel’, in figuurlijke zin om hem te leiden of onder controle te houden).” Vrouwe ʿĀisha zei: “Breng haar terug naar mij.” Toen de vrouw terugkwam, zei ʿĀisha: “Een snufje, een snufje (van zonden) die tot het vuur kan leiden. Was de sporen van haar zonde af met water en sidr-bladeren.” [2]

Adviezen van geleerden over het sidr-bad
- Wahb bin Munabbih (114 AH), een prominente geleerde uit de eerste generatie na de metgezellen, beval een sidr-bad aan voor spirituele genezing. Hij schreef:
“Men moet zeven groene bladeren van de sidrboom nemen, ze tussen twee stenen fijnstampen en ze dan met water mengen. Vervolgens leest men Āyat al-Kursī en de soera’s die beginnen met “Qul” erover. Daarna drinkt men drie slokjes van dit water en baadt zich ermee. Dit zal elke kwaal verdrijven en is bovendien goed voor een man die niet in staat is om bij zijn vrouw te zijn.” [3] [4]
- Imām Ibn ʿĀbidīn al-Shāmī (1252 AH) schreef in Rad al-Muḥtār ʿalā al-Durr al-Mukhtār:
“Een van de manieren om iemand te helpen die getroffen is door zwarte magie of een blokkade (zoals het onvermogen om te handelen of te presteren), is om zeven groene bladeren van de sidrboom te nemen. Deze bladeren moeten tussen twee stenen fijn worden gestampt. Vervolgens worden ze gemengd met water. De betrokkene moet een deel van dit water drinken en zich met de rest wassen. Met de wil van Allah zal de zwarte magie of blokkade verdwijnen.” [5]
De praktijk van onze vrome voorgangers
Onze vrome voorgangers combineerden de aanbevolen wassing op de vijftiende nacht van Shaʿbān met een sidr-bad. Zij geloofden dat deze praktijk, met de wil van Allah, bescherming biedt tegen zwarte magie en spirituele blokkades gedurende het hele jaar.
Sheikh Qāzī ʿAbd al-Raḥīm Bastawī (1431 AH) schreef in zijn boek Majmūʿah-i Aʾmāl-i Razā:
“Op deze gezegende nacht is het aanbevolen om een wassing te verrichten ter bescherming tegen rampen, kwade invloeden en zwarte magie. Het is beter om deze wassing uit te voeren met water waarin zeven fijngemalen sidr-bladeren zijn gemengd. Dit is een overgeleverde praktijk van Aʾlā Hazrat Imam Ahmad Raza Khan en de Grootmoefti van India, Imam Mustafa Raza Khan, moge Allah hen genadig zijn.” [6]
Imam Ahmad Yaar Khan Naeemi (1391 AH) vermeldde in zijn werk Islāmī Zindagī:
“Als men op deze nacht zeven sidr-bladeren in water kookt en daarmee een wassing verricht, zal men, als Allah het wil, het hele jaar beschermd blijven tegen zwarte magie.” [7]

Instructies voor het bereiden van een sidr-bad
Neem 7 sidr-bladeren (vers of gedroogd).
- Optie 1: Kook de sidr-bladeren in water en neem een bad met het water.
- Optie 2: Maal de sidr-bladeren fijn en los ze op in water.
Je kunt ervoor kiezen om Koranverzen te reciteren over het water. Voor de volledige uitleg en de manier van het nemen van het bad, zie het artikel: https://www.hetrechtepad.nl/2024/07/04/een-sidrbad-een-effectieve-islamitische-wasi-voor-spirituele-problemen/
De vijftiende nacht van Shaʾbān biedt een uitgelezen kans voor spirituele reiniging en bescherming. Een rituele wassing met sidr-bladeren wordt aanbevolen, omdat het, met Allah’s wil, bescherming kan bieden tegen de schadelijke invloeden van zwarte magie en spirituele blokkades. Hoewel deze wassing niet verplicht is, is het wel aanbevolen. Waarom zou je deze kans niet grijpen om de zegeningen en voordelen zelf te ervaren? Met Allah’s wil zal het je ten goede komen.
[1]
فصل (فيمن يندب له الاغتسال) ويندب الاغتسال في ستة عشر شيئا١ – لمن أسلم طاهرا، ٢ – ولمن بلغ بالسن، ٣ – ولمن أفاق من جنون، ٤ – وعند حجامة، ٥ – وغسل ميت، ٦ – وفي ليلة براءة، ٧ – وليلة القدر إذا رآها، ٨ – ولدخول مدينة سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم، ٩ – وللوقوف بمزدلفة غداة يوم النحر، ١٠ – وعند دخول مكة لطواف الزيارة، ١١ – ولطواف الزيارة، ١٢ – ولصلاة كسوف، ١٣ – واستسقاء، ١٤ – وفزع، ١٥ – وظلمة، ١٦ – وريح شديد.
Ḥasan ibn ʿAmmār ibn ʿAlī al-Shurunbulālī al-Miṣrī al-Ḥanafī (1069 AH), Nūr al-Īḍāḥ wa-Najāt al-Arwāḥ fī al-Fiqh al-Ḥanafī, Kitāb al-Ṭahārah, Faṣl fī Man Yundubu Lahu al-Ightisāl (Libanon: Al-Maktabah Al-Asriyyah, 2005), 30-31.
[2]
انا محمد بن عثمان قال نا سعيد بن محمد الحناط قال نا اسحاق بن ابي اسرائيل قال سمعت سفيان يذكر عن سليمان بن امية شيخ من ثقيف من ولد عروة بن مسعود دخل على عائشة سمع امه وجدته سمع امرأة تسال عائشة هل علي جناح ان ازم جملي قالت لا قالت يا ام المؤمنين انها تعني زوجها قالت ردوها علي فقالت ملحة ملحة في النار اغسلوا على اثرها بالماء والسدر.
al-Lālakā‘ī Abū al-Qāsim Hibat Allāh bin al-Ḥasan bin Manṣūr al-Ṭabarī (418 AH), Sharḥ Uṣūl Iʾtiqād Ahl al-Sunnah wa Al-Jamāʿah, deel 6, Bāb Jummāʿi Wujūb al-Īmān bi al-Jannah wa al-Nār wa al-Baʾth Baʾda al-Mawt wa al-Mīzān wa al-Ḥisāb wa al-Ṣirāṭ Yawm al-Qiyāmah (Saoedi-Arabië: Dar Taibah Li Al-Nashr Wa Al-Tawzi, 2003), 1288.
[3]
وفي كتب وهب بن منبه أن يأخذ سبع ورقات من سدر أخضر فيدقها بين حجرين ثم يضربها بالماء ثم يقرأ فيه آية الكرسي وذوات قل ثم يحسو منه ثلاث حسوات ويغتسل به فإنه يذهب عنه كل عاهة وهو جيد للرجل إذا حبس عن أهله
Badr al-Dīn Abū Muḥammad Maḥmūd bin Aḥmad al-ʿAynī (855 AH), ʿUmdat al-Qārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 21, Kitāb al-Ṭibb Hal Yastakhrij al-Siḥr (Beiroet, Dar Ihya al-Turath al-Arabi, z.d.), 284-5.
[4]
وذكر ابن بطال أن في كتب وهب بن منبه أن يأخذ سبع ورقات من سدر أخضر فيدقه بين حجرين ثم يضربه بالماء ويقرأ فيه آية الكرسي والقوافل ثم يحسو منه ثلاث حسوات ثم يغتسل به فإنه يذهب عنه كل ما به وهو جيد للرجل إذا حبس عن أهله
Aḥmad bin ʿAlī bin Ḥajar al-Asqalānī (852 AH), Fatḥ al-Bārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 10, Kitāb al-Ṭibb Hal Yastakhrij al-Siḥr (Caïro: Dar al-Rayyan lil-Turath, 1986), 244.
[5]
مطلب لفك المسحور والمربوط ( فائدة ) نقل ط عن تبيين المحارم عن كتاب وهب بن منبه أنه مما ينفع للمسحور والمربوط أن يؤتى بسبع ورقات سدر خضر وتدق بين حجرين ثم تمزج بماء ويحسو منه ويغتسل بالباقي فإنه يزول بإذن الله تعالى
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Durr al-Mukhtār, deel 3, Bāb al-ʿInnīn (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 497.
[6]
طریقہ ۔ شعبان المعظم کی پندرہویں رات … اس دن غسل کرنا موجب نجات از بلا و سحر و جادو ہے اور بہتر یہ ہے کہ بیری کے سات پتے پیس کر ایک گھڑا پانی ملا کر اس سے غسل کرے حضور اعلی حضرت قدس سرہ اور سر کار مفتی اعظم ہند دامت بر کاتہم کا اس پر عمل رہا ہے ۔
Qāzī ʿAbd al-Raḥīm Bastawī (1431 AH), Majmūʿah-i Aʾmāl-i Razā, deel 3, Duʿā-yi Niṣf-i Shaʾbān al-Muʿaẓẓam (India: Islamic Publisher Delhi, z.d.), 113.
[7]
اگر اس رات کو سات پتے بیری کے پانی میں جوش دے کر غسل کرے ۔ تو ان شاء اللہ العزیز تمام سال جادو کے اثر سے محفوظ رہے گا۔
Ahmad Yaar Khan Naeemi (1391 AH), Islāmī Zindagī, Shaʾbān: Shabe Barāt (Pakistan:
Naeemi Kutub Khana Gujrat, z.d.) 108.