Inhoud
Wat is nabīdz?
Nabīdz is een eeuwenoude, traditionele, Arabische drank. Deze drank werd ook gedronken ten tijde van de Profeet Mohammed, vrede zij met hem. Nabīdz wordt gewaardeerd, niet alleen vanwege zijn religieuze belang, maar ook vanwege de vele gezondheidsvoordelen die het biedt.
Het basisproces voor het maken van nabīdz omvat het weken van dadels of rozijnen in water. Er kunnen ook andere ingrediënten zoals honing, tarwe en gerst gebruikt worden. Nabīdz kan zowel in alcoholische als niet-alcoholische vormen bestaan. Dit hangt af van de bereidingswijze en hoe lang de ingrediënten in het water weken.
Nabīdz is halal, dus toegestaan, zolang het niet bedwelmend is. Echter, zodra het door fermentatie alcoholisch en bedwelmend wordt, wordt het haram en is het niet toegestaan om te drinken. [1]
Volgens de Hadith is nabīdz een drank die de Profeet Mohammed, vrede zij met hem vaak nuttigde. Laten we eerst de relatie tussen nabīdz en de Profeet verkennen. Dit helpt ons het religieuze belang van het drinken van Nabīdz te begrijpen. Het volgen van de soenna, de profetische tradities, is zegenrijk en verdienstelijk. Daar hoort het drinken van nabīdz ook bij.
De Profeet ﷺ en het drinken van Nabīdz
De schone vrouwen van de Profeet maakten gewoonlijks nabīdz voor de Profeet Mohammed, vrede zij met hem. Vrouwe ʿĀisha, moge Allah tevreden met haar zijn, vertelde hierover het volgende:
“Wij maakten nabīdz voor de Profeet in een waterzak. We namen een handvol dadels of een handvol rozijnen en deden deze erin, waarna we er water over goten. We maakten dit ’s ochtends en hij dronk het ’s avonds, of we maakten het ’s avonds en hij dronk het ’s ochtends.” [2]
De Profeet ﷺ werd blij met Nabīdz
Tijdens de Hadj-periode was de Profeet erg verheugd toen hij nabīdz kreeg aangeboden. Bakr bin Abdullah al-Muzanī, moge Allah tevreden met hem zijn, verklaarde hierover het volgende:
“Terwijl ik bij de Ka’bah zat met Ibn ʿAbbās, moge Allah tevreden met hem zijn, kwam er een bedoeïen naar hem toe en vroeg: ‘Waarom zie ik dat de familie van jouw oom honing en melk aanbiedt aan reizigers, terwijl jullie nabīdz verstrekken? Is dat vanwege armoede of zuinigheid?”
Hierop antwoordde Ibn ‘Abbās: “Geprezen zij Allah, het is noch door armoede, noch door zuinigheid. Toen de Gezant van Allah, vrede zij met hem, hier arriveerde op zijn kameel, met Usāmah achter hem, vroeg hij om water. Wij gaven hem een beker nabīdz, die hij dronk en daarna de rest aan Usāmah gaf. De Profeet zei toen: “Jullie hebben goed en mooi gehandeld; blijf dit zo doen.” Daarom willen wij niet afwijken van wat de Gezant van Allah, vrede zij met hem, ons heeft opgedragen.” [3]
Consumeer Nabīdz binnen 3 dagen
Het is belangrijk om te weten dat nabīdz binnen twee tot drie dagen geconsumeerd dient te worden. Als het langer blijft staan, begint het fermentatieproces, waardoor het kan veranderen in alcohol. Hierover zei Ibn ʿAbbās, Allah zij tevreden met hem, het volgende:
“Nabīdz werd aan het begin van de nacht bereid voor de Gezant van Allah, vrede zij met hem. Hij dronk het (dan) de volgende ochtend, die nacht, de dag erna en de daaropvolgende nacht tot in de middag. Als er daarna nog iets overbleef, gaf hij het aan zijn dienaar of beval hij om het weg te gieten.” [4]
In een andere overlevering vertelt Ibn ‘Abbās het volgende: “Nabīdz werd voor de Gezant van Allah, vrede zij met hem, bereid in een waterzak. Shuʾbah voegde hieraan toe: “Het was de nacht van maandag. Hij dronk ervan op maandag en dinsdag tot in de middag, en als er iets van overbleef, gaf hij het aan zijn dienaar of goot hij het weg.” [5]
Een overlevering over nabīdz dat van rozijnen gemaakt was vertelde Ibn ‘Abbās het volgende:
“Nabīdz, bereid van rozijnen, werd voor de Gezant van Allah, vrede zij met hem, in een waterzak gemaakt. Hij dronk ervan op die dag, de volgende dag en de dag daarna. Wanneer het avond werd op de derde dag, dronk hij ervan en gaf het ook aan anderen te drinken. Als er iets overbleef, gooide hij dat weg.” [6]
Gezondheidsvoordelen van nabīdz
Volgens de Biomedical & Pharmacology Journal (India) hebben wetenschappers uit Indonesië aangegeven dat dit profetische drankje bekend staat om zijn indrukwekkende gezondheid bevorderende eigenschappen. Hier zijn enkele van de voordelen:
Verwijdering van maagzuur
Heb je last van een zure maag? Dan zou nabīdz kunnen helpen om het overtollige zuur in de maag te neutraliseren. Hierdoor heb je minder last van brandend maagzuur, en bovendien kan dit bijdragen aan een betere spijsvertering.
Voorkoming van winderigheid
Heb je last van winderigheid? Door het drinken van nabīdz kan winderigheid verminderen door een betere balans in de darmflora.
Neutralisatie van urinezuur
Mensen die lijden aan aandoeningen zoals jicht kunnen baat hebben bij nabīdz omdat het helpt urinezuur te neutraliseren.
Stimulatie van het spijsverteringsstelsel
De drank zet het spijsverteringsstelsel aan het werk, wat kan helpen bij reguliere darmbewegingen en algehele spijsverteringsgezondheid.
Detox-effect
Nabīdz werkt ontgiftend en helpt het lichaam bij het verwijderen van opgehoopte toxines. [7]
Recept voor Nabīdz
Ingrediënten:
– 3-5 ontpitte verse dadels (Ajwa dadels zijn aanbevolen)
– 230-350 ml water
– Optioneel: een snufje roze Himalaya zout
Benodigdheden:
– Een grote glazen pot met deksel
– Een zeef
Bereidingswijze:
1. Voorbereiden van de dadels:
– Inspecteer de dadels op kwaliteit en zorg ervoor dat ze vrij zijn van onzuiverheden.
2. Weken:
– Plaats de ontpitte dadels in de glazen pot.
– Giet het water over de dadels heen en voeg eventueel een snufje zout toe.
– Sluit de pot goed af met het deksel.
3. Laten trekken:
– Laat de dadels minimaal 12 uur weken, bij voorkeur ’s nachts. Dit kan op kamertemperatuur of in de koelkast, afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
4. Serveren:
– Zeef de volgende ochtend het water om eventuele deeltjes van de dadels te verwijderen.
– Serveer het geïnfuseerde water als een verfrissende drank.
Zeg ‘Bismillāh’ en geniet van je heerlijke drankje!
[1]
وحكى اللحيانى: نبذ تمرا جعله نبيذا، وحكى ايضا: انبذ فلان تمرا؛ قال: وهي قليلة وانما سمي نبيذا لان الذي يتخذه ياخذ تمرا او زبيبا فينبذه في وعاء او سقاء عليه الماء ويتركه حتى يفور فيصير مسكرا. والنبذ: الطرح، وهو ما لم يسكر حلال فاذا اسكر حرم. وقد تكرر في الحديث ذكر النبيذ، وهو ما يعمل من الاشربة من التمر والزبيب والعسل والحنطة والشعير وغير ذلك. يقال: نبذت التمر والعنب اذا تركت عليه الماء ليصير نبيذا، فصرف من مفعول الى فعيل. وانتبذته: اتخذته نبيذا وسواء كان مسكرا او غير مسكر
Ibn Manẓūr (711 AH), Lisān al-ʿArab, deel 3, Ḥarf al-Dzā, Faṣl al- Nūn (Beiroet: Dar Sader, 2003), 511.
[2]
حدثنا أبو معاوية حدثنا عاصم عن تبالة بنت يزيد العبشمية عن عائشة قالت كنا ننبذ للنبي صلى الله عليه وسلم في سقاء فنأخذ قبضة من زبيب أو قبضة من تمر فنطرحها في السقاء ثم نصب عليها الماء ليلا فيشربه نهارا أو نهارا فيشربه ليلا
Aḥmad bin Ḥanbal [142 AH], Musnad al-Imām Ahmad, deel 6, Bāqī Musnad al-Anṣār, Ḥadīth al-Sayyidah ʿĀisha Raḍiya Allāhu ʿAnhā (Beiroet: Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1993), 46-47.
[3]
وحدثني محمد بن المنهال الضرير حدثنا يزيد بن زريع حدثنا حميد الطويل عن بكر بن عبد الله المزني قال كنت جالسا مع ابن عباس عند الكعبة فأتاه أعرابي فقال ما لي أرى بني عمكم يسقون العسل واللبن وأنتم تسقون النبيذ أمن حاجة بكم أم من بخل فقال ابن عباس الحمد لله ما بنا من حاجة ولا بخل قدم النبي صلى الله عليه وسلم على راحلته وخلفه أسامة فاستسقى فأتيناه بإناء من نبيذ فشرب وسقى فضله أسامة وقال أحسنتم وأجملتم كذا فاصنعوا فلا نريد تغيير ما أمر به رسول الله صلى الله عليه وسلم
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 2, Kitāb al-Ḥajj, Wujūb al-Mabīt bi-Minā Layālī Ayyām al-Tashrīq wa-al-Tarkhīṣ fī Tarkihi li Ahl al-Siqāyah (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 953.
[4]
حدثنا عبيد الله بن معاذ العنبري حدثنا أبي حدثنا شعبة عن يحيى بن عبيد أبي عمر البهراني قال سمعت ابن عباس يقول كان رسول الله صلى الله عليه وسلم ينتبذ له أول الليل فيشربه إذا أصبح يومه ذلك والليلة التي تجيء والغد والليلة الأخرى والغد إلى العصر فإن بقي شيء سقاه الخادم أو أمر به فصب
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 3, Kitāb al-Ashriba, Bāb Ibāḥat al-Nabīdz Alladzī Lam Yashtad wa lam Yaṣir Muskiran (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 1589.
[5]
حدثنا محمد بن بشار حدثنا محمد بن جعفر حدثنا شعبة عن يحيى البهراني قال ذكروا النبيذ عند ابن عباس فقال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم ينتبذ له في سقاء قال شعبة من ليلة الاثنين فيشربه يوم الاثنين والثلاثاء إلى العصر فإن فضل منه شيء سقاه الخادم أو صبه
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 3, Kitāb al-Ashriba, Bāb Ibāḥat al-Nabīdz Alladzī Lam Yashtad wa lam Yaṣir Muskiran (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 1589.
[6]
وحدثنا إسحق بن إبراهيم أخبرنا جرير عن الأعمش عن يحيى بن أبي عمر عن ابن عباس قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم ينبذ له الزبيب في السقاء فيشربه يومه والغد وبعد الغد فإذا كان مساء الثالثة شربه وسقاه فإن فضل شيء أهراقه
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 3, Kitāb al-Ashriba, Bāb Ibāḥat al-Nabīdz Alladzī Lam Yashtad wa lam Yaṣir Muskiran (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 1589.
[7]
The Prophet Muhammad demonstrated one method of digesting dates by soaking the dates flesh in water in a closed container overnight and drinking the soaked water the next morning. The outcome of this immersion is known as Nabīdz water. It is well known that Nabīdz water is beneficial for removing acid from the stomach, avoiding flatulence, neutralizing uric acid, launching the digestive system, and serving as a detox element because it works to remove toxins from the body.
Begum Fauziyah et al., “Analysis of Bioactive Compounds in Nabīdz Water,” Biomedical & Pharmacology Journal 15, nr. 3 (2022): 1722, https://biomedpharmajournal.org/vol15no3/analysis-of-bioactive-compounds-in-nabīdz -water/ (geraadpleegd 24 juli 2024).