
Umm Ayman de verzorgster van de Profeet Mohammed ﷺ
Inhoud
- 1 Abwa de begrafenisplaats van Vrouwe Āminah
- 2 De begrafenis van Vrouwe Āminah
- 3 Vrouwe Umm Ayman en de Profeet vertrekken naar Mekka
- 4 Umm Ayman de zwarte Ethiopische vrouw
- 5 Er is geen plaats voor racisme in islam
- 6 Doe niet mee aan racisme: een oproep tot actie
- 7 Umm Ayman is ‘de kunya’ van Vrouwe Barkah
- 8 Umm Ayman: huwelijken en nakomelingen
- 9 De Eervolle Status van Umm Ayman: Als Moederfiguur van de Profeet Mohammed ﷺ
- 10 Umm Ayman’s Toewijding: vroege bekering en migraties
- 11 De vroomheid van Umm Ayman
- 12 Een wonder tijdens de migratie van Umm Ayman
- 13 Umm Ayman de vrouw van het Paradijs
- 14 Het bezoek aan Umm Ayman
- 15 Het overlijden van Umm Ayman
Abwa de begrafenisplaats van Vrouwe Āminah
Op de oude route van Mekka naar Medina is er een dorp genaamd Masturah. Langs deze weg zijn er eettentjes en theehuizen. Voor een korte pauze stoppen hier bussen en auto’s. Reizigers drinken thee en eten hier. Vanaf hier, op de route naar Medina en enkele mijlen verder naar rechts, ligt het dorp Abwa.
Buiten het dorp staat een hoge heuvel, omringd door struikgewas en acaciabomen. Op deze heuvel bevindt zich het graf van Vrouwe Āminah. Haar graf is gekenmerkt door zwarte stenen die in een ongeordende stapel zijn gelegd. Hoewel hier geen zichtbare pracht te zien is, ervaart men daar een spirituele vervoering die werkelijk subliem is.
Zeer weinigen weten dat Abwa, waar Vrouwe Āminah, rust, zich hier bevindt. Slechts enkelen hebben het voorrecht om deze plaats te bezoeken.

De begrafenis van Vrouwe Āminah
Vrouwe Umm Ayman, moge Allah tevreden zijn met haar, begroef Vrouwe Āminah, op die plaats. Ze nam vervolgens de jonge wees onder haar moederlijke hoede. Op dat moment zal ze zeker zijn tranen van zijn wangen hebben geveegd en hem hebben getroost. Hoe hartverscheurend moet het niet zijn geweest toen zij de zesjarige jongen van het graf van zijn moeder moest scheiden? Dit allemaal weet alleen Vrouwe Umm Ayman. [1]
Vrouwe Umm Ayman en de Profeet vertrekken naar Mekka
Deze toegewijde dienares nam de Profeet, vrede zij met hem, mee op haar kameel. Deze kleine karavaan bestond uit slechts twee personen en twee kamelen. Ze vertrokken richting Mekka. Het is niet bekend hoeveel dagen ze nodig hadden om de afstand af te leggen. Ook is onbekend wanneer zij in Mekka aankwamen. Toen Umm Ayman in Mekka arriveerde zonder Vrouwe Āminah, moet er een golf van verdriet en leed over de familie zijn gekomen. Dit gold in het bijzonder voor ʿAbd al-Muttalib, de grootvader van de Profeet Mohammed, vrede zij met hem. [2]
Umm Ayman de zwarte Ethiopische vrouw
De Profeet Mohammed, vrede zij met hem, had zijn moeder verloren, maar Allah schonk hem in ruil daarvoor de zorg van Umm Ayman, een zwarte Ethiopische vrouw. Zij werd hiermee verheven tot de ongekend hoge status van de tweede moeder van de Profeet Mohammed, vrede zij met hem. Het feit dat zijn zuivere leven verbonden was met een Ethiopische vrouw was een gift van Allah. Dit deed hem beseffen dat alle mensen gelijk zijn. Ware verdienste ligt bij hen die goed werk leveren. Het gaat niet om degenen die zich op hun afkomst beroemen.

Er is geen plaats voor racisme in islam
Het was immers de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, die kwam om het valse onderscheid tussen zwart en wit te beëindigen. Hij kwam om de mensen te leren dat alle mensen gelijk zijn en dat er geen apartheid is in de islam. Is het dan niet vreemd dat de Profeet een voorvechter werd voor de bevrijding van slaven? Dat hij fervente een tegenstander was van menselijke slavernij?
Dit is ook de reden waarom de Profeet erg boos werd toen hij een van zijn metgezellen een ander hoorde beledigen door te zeggen: ‘O zoon van een zwarte vrouw!’. Hierop reageerde hij zeer fel en zei:
“De maat is vol, de maat is vol, de maat is vol, een zoon van een witte vrouw heeft geen voordeel over een zoon van een zwarte vrouw, behalve door vroomheid. Dus Mohammed, de zoon van een witte vrouw, is opgevoed door een zwarte vrouw, dus hij is de zoon van beiden.” [3]
Doe niet mee aan racisme: een oproep tot actie
Helaas is racisme nog steeds aanwezig en zal dit waarschijnlijk nooit volledig uitgeroeid kunnen worden. De Profeet Mohammed, vrede zij met hem, werd door Allah gezonden als een genade voor de werelden en is het beste rolmodel voor de mensheid. Moslims dienen zijn voorbeeld te volgen en alle vormen van racisme nadrukkelijk te veroordelen.
Het is bijzonder jammer om te zien dat de Profeet kwam om dit te beëindigen, maar dat sommige moslims bijdragen aan racisme en mensen beoordelen op hun afkomst en huidskleur. De moslims die dit doen, moeten weten dat de Profeet zijn eigen metgezel fel berispte en tot drie keer toe zei: ‘Nu is de maat vol! Ik ben de zoon van een witte vrouw die is opgevoed door een zwarte vrouw, dus ik ben de zoon van hen beiden.’ Deze woorden spreken boekdelen.
Umm Ayman is ‘de kunya’ van Vrouwe Barkah
Wie was Umm Ayman en wat weten we over haar? Umm Ayman is haar ‘kunya’. Een kunya is een Arabische bijnaam die meestal begint met ‘Abū’ (vader van) of ‘Umm’ (moeder van), gevolgd door de naam van een kind of een kenmerkende eigenschap. Umm Ayman betekent dus ‘moeder van Ayman’.
Haar eigen naam was Barakah. De Profeet Mohammed, vrede zij met hem, erfde haar van zijn vader, aangezien Umm Ayman oorspronkelijk een slavin was. Ze was de verzorgster van de Profeet, vrede zij met hem, en zorgde haar hele leven voor hem. Hij verleende haar vrijheid toen hij trouwde met Vrouwe Khadija. [4]
Umm Ayman: huwelijken en nakomelingen
Umm Ayman was getrouwd met ʿUbayd ibn al-Ḥārith al-Khazrajī. Met hem kreeg ze een zoon genaamd Ayman, naar wie haar kunya is vernoemd. Ayman was een van de metgezellen die de Hijrah, de migratie naar Medina, verrichtte en deelnam aan verschillende veldslagen. Hij stierf als martelaar op de dag van Ḥunayn. Later trouwde Umm Ayman met Zayd ibn Ḥāritha tijdens de zending van de Profeet, vrede zij met hem. Uit dit huwelijk werd Usāmah ibn Zayd geboren. De Profeet van Allah, vrede zij met hem, hield zeer veel van Usāmah. [5]
De Eervolle Status van Umm Ayman: Als Moederfiguur van de Profeet Mohammed ﷺ
Umm Ayman genoot een bijzonder hoge status bij de Profeet Mohammed, vrede zij met hem. Hij eerde haar als zijn eigen moeder en beschouwde haar als deel van zijn familie. Liefdevol noemde hij haar “O mijn moeder” en omschreef haar als “het overblijfsel van mijn familie.” Zo verklaarde de Profeet ook: “Umm Ayman is mijn moeder na mijn eigen moeder.” [6] [7]
Umm Ayman’s Toewijding: vroege bekering en migraties
Umm Ayman bekeerde zich tot de islam in de vroege dagen van het geloof. Ze heeft de eerste twee migraties van de moslims verricht. Ze migreerde naar Abessinië (Groot-Ethiopië), daarna naar Medina, en zwoer trouw aan de Profeet van Allah, vrede zij met hem. [8]
De vroomheid van Umm Ayman
Umm Ayman stond bekend als een godvruchtige vrouw die haar dagen in het vasten door bracht en haar nachten in aanbidding. Vaak huilde ze uit vrees voor Allah. Bovendien emigreerde ze naar de Profeet, vrede zij met hem, naar Medina zonder enige vervoer en proviand. Ze doorkruiste de barre en droge woestijnen te voet om zich te vestigen in de stad van de Profeet, vrede zij met hem.

Een wonder tijdens de migratie van Umm Ayman
Tijdens de migratie van Umm Ayman naar Medina heeft ʿUthmān bin Qāsim, moge Allah tevreden zijn met hem, het volgende wonder overgeleverd. Hij zei:
“Umm Ayman vertrok als migrant naar de Gezant van Allah, vrede zij met hem, van Mekka naar Medina. Ze liep zonder proviand bij zich te hebben, vastend op een zeer hete dag, totdat ze extreme dorst kreeg en bijna stierf van de dorst. Ze was in Ar-Rawha of in de buurt ervan. Toen de zon onderging, hoorde ze het ritselen van iets boven haar hoofd. Ze keek omhoog en zag een emmer uit de hemel neergelaten aan een wit touw. Deze naderde haar zodanig dat ze het kon bereiken, greep het en dronk ervan totdat ze verzadigd was. Ze zei: “Na die hete dag liep ik in de zon in de hoop dorst te krijgen, maar ik had daarna nooit meer dorst.” [9]
Umm Ayman de vrouw van het Paradijs
Om de bijzondere status van Umm Ayman nog eens duidelijk te onderstrepen, verkondigde de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, op een voortreffelijke wijze dat Umm Ayman een vrouw van het Paradijs is. Hij zei: “Wie graag met een vrouw uit het paradijs wil trouwen, moet met Umm Ayman trouwen.” Vervolgens arrangeerde de Profeet haar huwelijk met zijn geadopteerde zoon, Zayd bin Ḥāritha.” [10]
Het bezoek aan Umm Ayman
Anas, moge Allah tevreden met hem zijn, vertelde: “Ik ging met de Profeet, vrede zij met hem, naar Umm Ayman om haar te bezoeken. Ze bood hem eten of drinken aan, maar hij was ofwel aan het vasten of wilde het niet. Umm Ayman drong aan dat hij zou eten, en zei: ‘Eet, eet.’ Na het overlijden van de Gezant van Allah, vrede zij met hem, zei Abu Bakr tegen Umar: ‘Laten we Umm Ayman bezoeken, zoals de Gezant van Allah dat deed.’ Toen Umm Ayman hen zag, begon ze te huilen. Ze vroegen haar: ‘Waarom huil je?’ Ze antwoordde: ‘Ik huil niet omdat ik weet dat de Gezant van Allah naar iets beters is gegaan dan waar hij was, maar omdat de openbaring van de hemel aan ons is gestopt.’ Dit ontroerde hen zo, dat ze samen met haar begonnen te huilen.” [11] [12]
Het overlijden van Umm Ayman
Onder de geleerden bestaat er een geschil over de periode van het overlijden van Umm Ayman. Echter wordt algemeen aangenomen dat zij overleed tijdens het kalifaat van de derde kalief, de eerbiedwaardige leider van de gelovigen, ʿUthmān bin ʿAffān, moge Allah tevreden met hem zijn.
Vrouwe Umm Ayman, ook bekend als Barakah, was niet alleen een trouwe dienares maar ook een moederfiguur voor de Profeet Mohammed, vrede zij met hem. Haar toewijding, liefde en zorg voor de jonge Profeet na het overlijden van zijn moeder Vrouwe Āminah, markeren haar als een bijzondere en eervolle figuur in de islamitische geschiedenis.
Haar levensverhaal benadrukt de universele waarden van zorg, gelijkheid en toewijding die de Profeet zelf uitdroeg. Umm Ayman’s nalatenschap blijft een inspirerend voorbeeld van oprechte vroomheid en onwankelbare steun.
[1]
حضرت ام ایمن نے سیدہ آمنہ کو ابواء کے مقام پر دفن کیا یہ مقام مکہ اور مدینہ طیبہ کے درمیان ہے قدیم شاہراہ جو مکہ مکرمہ سے مدینہ طیبہ جاتی ہے اس پر ایک گاؤں مستورہ کے نام سے آتا ہے جہاں ہوٹل اور قہوہ خانے ہیں آنے جانے والی بسیں اور کار میں یہاں رکتی ہیں مسافر چائے پیتے ہیں کھانا کھاتے ہیں یہاں سے مدینہ طیبہ جاتے ہوئے دائیں طرف چند میل کے فاصلہ پر ابواء کی بستی ہے۔ بستی سے باہر ایک اونچا ٹیلہ ہے ارد گرد جھا ڑیاں اور کیکر کے درخت آگے ہوئے ہیں اس ٹیلہ پر سیدہ آمنہ کا مزار پر انوار ہے۔ مزار کیا ہے کالے پتھر توڑ کر ایک جگہ بے ھنگم ساڈھیر لگا دیا گیا ہے اس کے ارد گرد چار دیواری ہے وہ بھی کالے پتھروں کو جوڑ کر بنادی گئی ہے…بظاہر وہاں زیب و زینت اور رونق نام کی کوئی چیز نہیں لیکن قلب و روح کو وہاں ایسا کیف نصیب ہوتا ہے …بہت کم لوگوں کو علم ہے کہ ابواء جہاں محبوب رب العالمین صلی اللہ تعالیٰ علیہ و آلہ و سلم کی مادر مشفقہ آرام فرما ہیں کہاں واقع ہے۔ اور بہت ہی کم لوگوں کو وہاں حاضری کی سعادت نصیب ہوتی ہے۔
Pir Muhammad Karam Shah (1418 AH), Zia un Nabi, deel 2, Aminah ka Safar-e- Yathrib (India: Al-Majmaul Misbahi al-Jamiatul Ashrafia, Mubarakpur, Azamgarh, 2000), 95.
[2]
اس شفیق خادمہ نے اپنے ساتھ اونٹ پر سوار کیا۔ یہ مختصر قافلہ جواب صرف دو افراد اور دو اونٹوں پر مشتمل تھا مکہ کی طرف روانہ ہوا ۔ یہ معلوم نہیں ہو سکا کہ ان مسافروں نے یہمسافت کتنے دنوں میں طے کی اور وہ مکہ کب پہنچے، لیکن جب ام ایمن مکہ پہنچی ہوں گی اور گھر والوں نے سیدہ آمنہ کو نہ پایا ہو گا۔ تو حضرت عبدالمطلب پر غم و اندوہ کا پہاڑ ٹوٹ پڑا ہوگا
Pir Muhammad Karam Shah (1418 AH), Zia un Nabi, deel 2, Aminah ka Safar-e- Yathrib (India: Al-Majmaul Misbahi al-Jamiatul Ashrafia, Mubarakpur, Azamgarh, 2000), 96-97.
[3]
وإن ارتباط حياته الطاهرة بأمة حبشية تزويد من الله تعالى له بزاد إنسانى. ليشعره بأن الناس سواسية، وأن كل الفضل فيمن يحسن فى عمله، لا فيمن يفاخر بنسبه، وإنها لحكمة عالية أن تكون الحاضنة التى لا يستغنى عنها محمد صلى الله عليه وسلم أمة حبشية، لأنه تربية ربانية على المساواة الإنسانية، وأنه لا شرف إلا بالنفع، والعاطفة. لذلك لم يكن غريبا من الذى حضنته جارية حبشية أذاقته حب الأمومة. وإن كان دون حبها، وأوصلته إلى جده محوطا بعناية الله وعطفها- أن يكون نصير الأرقاء، والمانع للرق الإنسانى، فليس غريبا أن يغضب أشد الغضب، عندما يسمع بعض صحابته يعير اخر بقوله «يا ابن السوداء» ويقول فى قوة: «لقد طفح الكيل، لقد طفح الكيل، لقد طفح الكيل، ليس لابن البيضاء على ابن السوداء فضل إلا بالتقوى فمحمد ابن البيضاء حضنته السوداء فكان ابنا لهما معا
Abū Zahrah Muḥammad Ibn Aḥmad Ibn Muṣṭafā Ibn Aḥmad (1394 AH), Khātam al-Nabiyyīn Ṣallá Allāh ʿAlayhi Wa Ālihi wa Sallam, deel 1, Mawt al-Ṭahūr Āminah (Cairo: Dar al-Fikr al-Arabi, 2004), 117.
[4]
أم أيمن ( ق ) الحبشية ، مولاة رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وحاضنته ورثها من أبيه ، ثم عندما تزوج بخديجة . وكانت من المهاجرات الأول . اسمها : بركة
Shams ad-dīn Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʿUthmān al-Dzahabī (748 AH), Siyar Aʿlām an-Nubalā, deel 2, Aṣ-Ṣaḥābah Riḍwān Allāh ʿalayhim, Umm Ayman (Beiroet: Muassasah al-Risalah, 2001), 224.
[5]
وقد تزوجها عبيد بن الحارث الخزرجي ، فولدت له : أيمن . ولأيمن هجرة وجهاد ، استشهد يوم حنين . ثم تزوجها زيد بن حارثة ليالي بعث النبي صلى الله عليه وسلم ، فولدت له أسامة بن زيد ، حب رسول الله صلى الله عليه وسلم
Shams ad-dīn Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʿUthmān al-Dzahabī (748 AH), Siyar Aʿlām an-Nubalā, deel 2, Aṣ-Ṣaḥābah Riḍwān Allāh ʿalayhim, Umm Ayman (Beiroet: Muassasah al-Risalah, 2001), 224.
[6]
روي بإسناد واه مرسل : أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقول لأم أيمن : يا أمه ، ويقول : هذه بقية أهل بيتي
Shams ad-dīn Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʿUthmān al-Dzahabī (748 AH), Siyar Aʿlām an-Nubalā, deel 2, Aṣ-Ṣaḥābah Riḍwān Allāh ʿalayhim, Umm Ayman (Beiroet: Muassasah al-Risalah, 2001), 224.
[7]
وقال ابن أبي خيثمة ، عن سليمان بن أبي شيخ أم أيمن اسمها بركة، وكانت لأم رسول الله ﷺ، وكان يقول: أم أيمن أمي بعد أمي
Ibn Ḥajar Abū al-Faḍl Aḥmad ibn ʿAlī ibn Muḥammad ibn Ḥajar al-ʿAsqalānī al-Shāfiʿī ( 852 AH), Tahzhīb al-Tahzhīb, deel 15, Bāb al-Kunā min al-Nisā (Dubai: Dar al Ber Society, 2021), 116.
[8]
وأسلمت قديما أول الإسلام، وهاجرت إلى الحبشة، إلى المدينة، وبايعت رسول الله صلى الله عليه وسلم.
ʿIzz al-Dīn Ibn al-Athīr, Abū Al-Ḥasan, ʿAlī Ibn Muḥammad al-Jazarī (630 AH), Asad Al-Ghābah fī Maʾrifat al-Ṣaḥābah, Umm Ayman Mawlāt Rasūl Allāh (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1994) 291.
[9]
ومنهن أم أيمن المهاجرة الماشية الصائمة الطاوية الناحبة الباكية ، سقيت من غير راوية شربة سماوية كانت لها شافية كافية . حدثنا أبو عمرو عثمان بن محمد العثماني ، ثنا أمية بن محمد الباهلي ، ثنا محمد بن يحيى الأزدي ، ثنا روح بن عبادة ، ثنا هشام بن حسان ، عن عثمان بن القاسم ، قال : خرجت أم أيمن مهاجرة إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم من مكة إلى المدينة ، وهي ماشية ليس معها زاد ، وهي صائمة في يوم شديد الحر ، فأصابها عطش شديد حتى كادت أن تموت من شدة العطش ، قال : وهي بالروحاء أو قريبا منها ، فلما غامت الشمس قالت : إذ أنا بحفيف شيء فوق رأسي ، فرفعت رأسي فإذا أنا بدلو من السماء مدلى برشاء أبيض ، قالت : فدنا مني حتى إذا كان حيث أستمكن منه تناولته فشربت منه حتى رويت ، قالت : فلقد كنت بعد ذلك اليوم الحار أطوف في الشمس كي أعطش وما عطشت بعدها
Abū Nuʿaym al-Aṣbahānī (430 AH), Ḥilyat al-Awliyā wa-Ṭabaqāt al-Aṣfiyā, deel 2, al-Nisā al-Ṣaḥābiyāt Umm Ayman (Beiroet: Dār al-Fikr, 1996), 68.
[10]
قال فضيل بن مرزوق ، عن سفيان بن عقبة ، قال : كانت أم أيمن تلطف النبي صلى الله عليه وسلم وتقوم عليه ، فقال : من سره أن يتزوج امرأة من أهل الجنة ، فليتزوج أم أيمن. قال : فتزوجها زيد.
Shams ad-dīn Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʿUthmān al-Dzahabī (748 AH), Siyar Aʿlām an-Nubalā, deel 2, Aṣ-Ṣaḥābah Riḍwān Allāh ʿalayhim, Umm Ayman (Beiroet: Muassasah al-Risalah, 2001), 224.
[11]
حدثنا محمد بن علي ، ثنا الحسين بن محمد بن حماد ، ثنا عبد القدوس بن محمد ، حدثني عمرو بن عاصم ، ثنا سليمان بن المغيرة ، عن ثابت ، عن أنس ، قال : ذهبت مع النبي صلى الله عليه وسلم إلى أم أيمن يزورها فقربت له طعاما أو شرابا ، فإما أن كان صائما وإما لم يرده ، فجعلت تخاصمه ؛ أي كل ، فلما توفي رسول الله صلى الله عليه وسلم قال أبو بكر لعمر : من بنا إلى أم أيمن نزورها كما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يزورها ، فلما رأتهما بكت ، فقالا لها : ما يبكيك ؟ فقالت : ما أبكي ، إني لأعلم أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قد صار إلى خير مما كان فيه ، ولكني أبكي لخبر السماء انقطع عنا ، فهيجتهما على البكاء فجعلا يبكيان معها
Abū Nuʿaym al-Aṣbahānī (430 AH), Ḥilyat al-Awliyā wa-Ṭabaqāt al-Aṣfiyā, deel 2, al-Nisā al-Ṣaḥābiyāt Umm Ayman (Beiroet: Dār al-Fikr, 1996), 68.
[12]
حدثنا زهير بن حرب أخبرني عمرو بن عاصم الكلابي حدثنا سليمان بن المغيرة عن ثابت عن أنس قال قال أبو بكر رضي الله عنه بعد وفاة رسول الله صلى الله عليه وسلم لعمر انطلق بنا إلى أم أيمن نزورها كما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يزورها فلما انتهينا إليها بكت فقالا لها ما يبكيك ما عند الله خير لرسوله صلى الله عليه وسلم فقالت ما أبكي أن لا أكون أعلم أن ما عند الله خير لرسوله صلى الله عليه وسلم ولكن أبكي أن الوحي قد انقطع من السماء فهيجتهما على البكاء فجعلا يبكيان معها
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 4, Kitāb Faḍāʼil al-Ṣaḥābah, Bāb min Faḍāʼil Umm Aymān Raḍī Allāh ʻAnhā (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 1907-8.
[13]
قال الواقدي : ماتت في خلافة عثمان
Shams ad-dīn Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʿUthmān al-Dzahabī (748 AH), Siyar Aʿlām an-Nubalā, deel 2, Aṣ-Ṣaḥābah Riḍwān Allāh ʿalayhim, Umm Ayman (Beiroet: Muassasah al-Risalah, 2001), 227.