Inhoud
- 1 Laat jezelf niet misbruiken door kwakzalvers
- 2 De oplossing ligt dichterbij dan je denkt
- 3 Advies van geleerden: neem een sidrbad
- 4 Investeer in jezelf en leer de Koran lezen
- 5 Sidr-baden: een geaccepteerde volkspraktijk
- 6 Genezing is slechts van Allah afkomstig
- 7 Wat zeggen de grootmeester over sidr-baden
- 8 Instructies voor het nemen van een sidr-bad
Laat jezelf niet misbruiken door kwakzalvers
Veel mensen worstelen met het gevoel dat ze spiritueel vastzitten wat vaak gepaard gaat met een gebrek aan succes in hun leven alsof iets hun vooruitgang blokkeert. Deze gevoelens leiden niet alleen tot lichamelijke klachten, maar ook tot een diepe fysieke en mentale uitputting. Het gevolg is vaak depressie en een leven dat zwaar en ondraaglijk aanvoelt.
In hun zoektocht naar genezing of zelfs verlichting zijn velen bereid om veel geld uit te geven, wat helaas ook ruimte schept voor kwakzalvers die deze situatie uitbuiten. Hierdoor verliezen mensen niet alleen veel geld zonder dat hun probleem wordt opgelost, maar raken ze soms ook verstrikt in onzuivere praktijken zoals afgoderij.
De oplossing ligt dichterbij dan je denkt
Meestal ligt de oplossing dichterbij dan je denkt. Veel van deze problemen kunnen eenvoudig verholpen worden door het nemen van een wasi. Dat is een spiritueel bad. In verschillende culturen wordt zo’n bad al eeuwenlang gewaardeerd als een middel om lichamelijke en geestelijke zuiverheid te bevorderen. Men gelooft dat deze rituelen een unieke gelegenheid bieden voor mensen om zich te ontdoen van spirituele onzuiverheden, zoals de invloeden van zwarte magie, het boze oog en zelfs bezetenheid.
Advies van geleerden: neem een sidrbad
In veel islamitische culturen nemen mensen ook een spiritueel bad om zich te ontdoen van zowel spirituele als medische problemen. Islamitische geestelijken en geleerden adviseren vaak een bad dat verrijkt is met een mengsel van sidrbladeren, waarbij het water spiritueel wordt opgeladen door het reciteren van Koranverzen. Dit bad is eenvoudig voor te bereiden en kan door iedereen worden uitgevoerd. We zullen de voorbereiding van het bad stap voor stap met je delen.
Investeer in jezelf en leer de Koran lezen
Maak jezelf niet afhankelijk van anderen die je kunnen misbruiken. Ze kunnen je niet alleen beroven van je geld, maar ook van je iman (geloof). Investeer tijd in het leren lezen van de Koran in het Arabisch. Als dat niet lukt, leer dan belangrijke soera’s en Koranverzen uit je hoofd. Dit kun je doen door aandachtig te luisteren naar recitaties van Koranreciteurs en de juiste uitspraak te memoriseren.
Sidr-baden: een geaccepteerde volkspraktijk
Het gebruik van een sidr-bad is een van de vele huisremedies en volkspraktijken die door onze ouderen worden aanbevolen. De effectiviteit ervan is aangetoond door ervaringen van mensen. Er is geen expliciet bewijs in de Koran en de Soenna dat het nemen van een sidr-bad specifiek voorschrijft of verbiedt voor het verhelpen van spirituele problemen.
De basisregel in de islamitische wetgeving stelt dat alles wat niet expliciet verboden of verplicht is door de Koran of de profetische tradities (Soenna), als toegestaan wordt beschouwd. Dit geldt uiteraard onder de voorwaarde dat het veilig is en vrij van onreinheden en afgoderij.
Zo is de effectiviteit van het gebruik van bijvoorbeeld oogdruppels ook door proeven en ervaring aangetoond, en is het gebruik hiervan islamitisch gezien ook toegestaan. Men vraagt immers voor het gebruik van deze medische oogdruppels ook geen bewijs uit de Koran en de Soenna. [1] [2]
Genezing is slechts van Allah afkomstig
Wanneer moslims zich medisch of spiritueel laten behandelen, geloven zij dat deze behandelingen slechts een middel zijn om genezing te verkrijgen. Deze behandelmethodes zijn niet effectief zolang Allah hier geen genezing in heeft gelegd. Uiteindelijk is het Allah die genezing schenkt, aangezien Hij de helende kracht aan deze geneeswijzen heeft toegekend. Uiteraard weten we uit ervaring of deze methodes effectief zijn of niet. Vele mensen hebben ervaren dat het nemen van een sidr-bad een gunstig effect heeft in het bestrijden van spirituele problemen en hebben het daarom aangeprezen en geadviseerd.
Wat zeggen de grootmeester over sidr-baden
De grootmeesters in de Hadithwetenschappen, zoals Imam Badr al-Dīn Abū al-ʿAynī (855 AH) en Ibn Ḥajar al-Asqalānī (852 AH), verwezen naar Wahb bin Munabbih (114 AH). Wahb bin Munabbih was een prominente geleerde uit de eerste generatie na de Profeet, vrede zij met hem. Hij beval het nemen van een sidr-bad aan voor het genezen van spirituele problemen. In zijn boeken staat het volgende beschreven:
“Men moet zeven groene bladeren van de sidrboom nemen, ze tussen twee stenen fijnstampen en ze dan met water mengen. Vervolgens leest men Āyat al-Kursī en de soera’s die beginnen met “Qul” erover. Daarna drinkt men drie slokjes van dit water en baadt zich ermee. Dit zal elke kwaal verdrijven en is bovendien goed voor een man die niet in staat is om bij zijn vrouw te zijn.” [4] [5]
Het is opmerkelijk dat niet alleen soennitische geleerden het nemen van een sidr-bad als een effectief middel beschouwen om spirituele problemen te bestrijden, maar dat ook geleerden uit de salafi-stroming deze praktijk erkennen als effectief. [2] [3]
Instructies voor het nemen van een sidr-bad
Stap 1: Verzamel sidrbladeren
Neem zeven bladeren van de sidrboom. Geef de voorkeur aan verse groene bladeren. Als deze niet beschikbaar zijn, kun je droge bladeren gebruiken of, als laatste optie, sidrpoeder. Deze zijn vaak online verkrijgbaar.
Stap 2: Bereiding van de sidrpasta
Vermaal de zeven sidrbladeren in een vijzel tot een pasta. Als je sidrpoeder gebruikt, meng dan zeven mespuntjes van het poeder met een beetje water tot een pasta.
Stap 3: Mengen in een glas met water
Doe de sidrpasta in een ruim glas met water en roer het goed door met het water. Over dit glas water ga je Koranverzen reciteren. Na de recitatie giet je het water over in een emmer met waswater. Deze aanpak is praktisch, omdat het reciteren van Koranverzen in de badkamer niet toegestaan is. Daarom reciteer je eerst over het glas water en voeg je het vervolgens toe aan het waswater.
Stap 4: Recitatie over het water
Houd het glas met water dicht bij je lippen en blaas na elke recitatie in het water. Voer de volgende recitaties uit.
- Reciteer 3 keer de zegenbede voor de Profeet Mohammed, vrede zij met hem.
- Voordat je de Koran begint te reciteren begin je met de naam van Allah en vraag je bescherming aan Hem tegen de Satan
- Reciteer 7 keer soera al-Fātiḥa.
- Reciteer 7 keer Āyatul Kursī.
- Reciteer 7 keer soera al-Kāfirūn.
- Reciteer 7 keer soera al-Ikhlās.
- Reciteer 7 keer soera al-Falaq
- Reciteer 7 keer soera al-Nās
- Sluit af met nogmaals 3 keer de zegenbede voor de Profeet Mohammed, vrede zij met hem.
Stap 4: Drink van het water
Vorm de intentie dat je met de woorden van Allah genezing zoekt voor alle lichamelijke en spirituele kwalen en vertrouw vastberaden op de genade van Allah.
Drink nu drie slokjes van het water. Begin bij elke slok met het zeggen van “Bismillāh”.
Stap 5: Neem nu een sidrbad
Giet het overgebleven water in een emmer met voldoende schoon water om een volledige wassing mee te verrichten. Laat het mengsel 10 tot 15 minuten staan, zodat het goed kan intrekken in het waswater.
Vorm opnieuw de intentie dat je met de woorden van Allah en de middelen waarin Hij genezing heeft voorzien, genezing zoekt om jezelf te bevrijden van spirituele problemen. Richt je gedachten op Hem en denk aan Zijn oneindige genade die over je komt.
Stap 6: Opdrogen op een natuurlijke manier
Masseer het water zorgvuldig in je lichaam van top tot teen. Indien mogelijk, droog je lichaam na afloop niet af met een handdoek, maar laat het water natuurlijk in je huid intrekken. Eventuele resten van de bladeren zullen vanzelf loslaten naarmate je lichaam opdroogt.
Belangrijke disclaimer
Als je lichamelijke of psychische klachten hebt, raden wij je sterk aan om een arts te raadplegen. Deze klachten kunnen een niet-spirituele oorsprong hebben. Je bent vrij om deze spirituele wassing te verrichten als onderdeel van je persoonlijke overtuigingen. Echter, vergeet niet dat deze praktijk medisch advies of behandeling niet vervangen.
Het uitvoeren van deze spirituele wassing kan helpen om spirituele onzuiverheden te reinigen. We adviseren om deze wassing te verrichten totdat de klachten verdwijnen en je een verandering begint te voelen. Dit kan al na één keer zijn, maar soms zijn meerdere sessies nodig. Bovendien is het goed om deze wassing periodiek uit te voeren om jezelf te beschermen tegen negatieve spirituele invloeden.
[1]
عوام میں مشہور ٹوٹکے اگر خلاف شرع نہ ہوں تو ان کا بند کرنا ضروری نہیں … جیسے دواؤں میں نقل کی ضرورت نہیں تجربہ کافی ہے ایسے ہی دعاؤں اور ایسے ٹوٹکوں میں نقل ضروری نہیں خلاف شرع نہ ہوں تو درست ہیں اگرچہ ماثورہ دعائیں افضل ہیں۔
Ahmad Yar Khan Naeemi (1391 AH), Mirāt al-Manājīḥ Urdū Sharḥ Mishkāt al-Maṣābīh, deel 6, Dawāon awr Duʿāwon kā Bayān (Delhi: Adabi Duniya, g.d), 224.
[2]
حكم استعمال السدر في رقية السحر السؤال: ينكر بعضهم استعمال السدر في فك السحر، ويقولون: لا دليل على ذلك؟ الجواب: لا دليل على ذلك ولا منع؛ لأن أصله مباح، فأي شيء يستعمل ليس فيه محذور لا مانع منه؛ لأن الأصل فيه الإباحة، والسدر إذا كان فيه فائدة فإنه يستعمله، وإذا كان هناك شيء مفيد كالدواء وفيه تجارب فإنه يفعله، فإذا قلت: هات الدليل على كذا وكذا، قلنا: هات الدليل على أن العين يجعل فيها قطرة للدواء، هل عندك دليل على أن العين يجعل فيها قطرة؟! الجواب: لا دليل، لكن هذا مباح، والتجارب أثبتت أن هذا فيه فائدة والحمد لله، فكذلك السدر إذا كان فيه فائدة، فهو مثل القطرة التي تضعها في عينك، فهذا لا يحتاج إلى دليل؛ لأن الأصل فيه الإباحة، ما لم يكن فيه محذور.
Abdul Aziz bin Abdullah al- Rajhi, Silsilat Durūs fī al-ʿAqīdah, les 9, al-Asʼilah Ḥukm Istiʾmāl al-Sidr fī Ruqyah al-Siḥr, Audiolessen die zijn getranscribeerd door de website van het Islamitische Netwerk http://www.islamweb.net, https://audio.islamweb.net/audio/index.php?page=FullContent&audioid=190663#218779
[3]
وأما العلاج بالنسبة للمسحور فيكون بقراءة القرآن: يقرأ على المصاب بالآيات بآيات الحماية، مثل: آية الكرسي، قل هو الله أحد وقل أعوذ برب الفلق، وقل أعوذ برب الناس، وغيرها من الآيات التي فيها الحماية من شر الخلق. أو يؤتى بماء فيدق سبع ورقات من ورق السدر وتوضع في هذا الماء، ويقرأ فيه أو ينفث فيه بمثل قوله تعالى: (مَا جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ) وغيرها من الآيات التي تفيد بطلان السحر، ويسقى المريض المصاب بالسحر. وكذلك يمكن أن يعالج المريض بالسحر بالأدوية المباحة المتخذة من الأشجار أو غيرها
Muhammad bin Salih al-Uthaymin (1421 AH), Fatāwá Nūr ʻAlá Al-Darb, deel 1, al-ʿAqīdah, Sihr nr. 319 (Saoedi-Arabië: ibn Uthaymeen Foundation, 2013), 388.
[4]
وفي كتب وهب بن منبه أن يأخذ سبع ورقات من سدر أخضر فيدقها بين حجرين ثم يضربها بالماء ثم يقرأ فيه آية الكرسي وذوات قل ثم يحسو منه ثلاث حسوات ويغتسل به فإنه يذهب عنه كل عاهة وهو جيد للرجل إذا حبس عن أهله
Badr al-Dīn Abū Muḥammad Maḥmūd bin Aḥmad al-ʿAynī (855 AH), ʿUmdat al-Qārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 21, Kitāb al-Ṭibb Hal Yastakhrij al-Siḥr (Beiroet, Dar Ihya al-Turath al-Arabi, z.d.), 284-5.
[5]
وذكر ابن بطال أن في كتب وهب بن منبه أن يأخذ سبع ورقات من سدر أخضر فيدقه بين حجرين ثم يضربه بالماء ويقرأ فيه آية الكرسي والقوافل ثم يحسو منه ثلاث حسوات ثم يغتسل به فإنه يذهب عنه كل ما به وهو جيد للرجل إذا حبس عن أهله
Aḥmad bin ʿAlī bin Ḥajar al-Asqalānī (852 AH), Fatḥ al-Bārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 10, Kitāb al-Ṭibb Hal Yastakhrij al-Siḥr (Caïro: Dar al-Rayyan lil-Turath, 1986), 244.