Inhoud
- 1 Wat is het boze oog?
- 2 Het boze oog is vaak gelinkt aan jaloezie
- 3 Het effect van het boze oog
- 4 Het boze oog is een specifieke uiting van jaloezie
- 5 Het boze oog in de Koran
- 6 Beheksen met het boze oog
- 7 Het boze oog in de Hadith
- 8 Het boze oog en tatoeages
- 9 Het boze oog is een serieuze aandoening
- 10 Het boze oog behandelen met gebedsgenezing
- 11 Gebedsgenezing is goed voor alle aandoeningen
- 12 Ruqyah met de Koran en profetische gebeden
- 13 Ruqyah uitgevoerd door een ander persoon
- 14 Mogelijke symptomen van het boze oog
- 15 Ruqyah met soera al- Falaq en al- Nās
- 16 Ruqyah met de smeekbede van de Profeet Mohammed ﷺ (1)
- 17 Het wuḍū water van een ander gebruiken
- 18 Het boze oog ontstaat niet alleen uit jaloezie
- 19 Ruqyah met de smeekbede van de Profeet Mohammed ﷺ (2)
- 20 Ruqyah met Soera al- Qalam vers 51-52
- 21 Ruqyah met soera al- Kawthar voor kinderen
- 22 Instructie voor Ruqyah met Soera al-Kawthar
- 23 Behandeling van het boze oog met huismiddeltjes
- 24 Moefti Ahmad Yar Khan Naeemi (1391 AH) over huismiddeltjes
- 25 Het plaatsen van schedels op akkers
- 26 Huismiddeltjes en volkspraktijken zijn onder voorbehoud toegestaan
- 27 Het boze oog verwijderen met rode pepers
Wat is het boze oog?
Het ‘boze oog’ is een eeuwenoud geloof dat wereldwijd in verschillende culturen bekendstaat. In het Arabisch wordt het ‘ʿAyn’ genoemd, terwijl het in het Turks, Urdu en Perzisch bekend staat als ‘Naẓr’. In het Engels spreekt men van ’the evil eye’, in Suriname van ‘ogri eye’. in Italië noemt men het ‘malocchio’, en in Spaanstalige landen heet het ‘Mal de Ojo’. Zo kent bijna elke cultuur wel een variant van het boze oog.
Men gelooft dat het boze oog schade kan berokkenen en zelfs dodelijk kan zijn voor degene die door deze blik getroffen wordt. Daartegenover staat het ‘goede oog’, waarvan wordt aangenomen dat het positieve invloeden kan brengen. Volgens de islamitische leer is het boze oog een absolute realiteit, geen illusie of waanidee.
Het boze oog is vaak gelinkt aan jaloezie
Het boze oog, vaak gelinkt aan jaloezie, is een bekend begrip dat negatieve gevolgen heeft. In het Arabisch staat het bekend als ‘het jaloerse oog’. Jaloezie is een destructieve eigenschap die schade kan toebrengen aan anderen. Het boze oog zendt ‘stralen’ uit, die een negatieve invloedssfeer rond de getroffen persoon creëren. Personen die het boze oog werpen, koesteren negatieve gedachten over degene die zij aankijken. Dit kan zowel spirituele als fysieke schade bij de persoon veroorzaken.
Het effect van het boze oog
Zo kan een persoon die voorheen succesvol en gezond was, plotseling te kampen krijgen met tegenslagen, gezondheidsproblemen en ernstige ziekten. Bedrijven die bloeiden, kunnen ineens financiële verliezen lijden en gedwongen zijn te sluiten. Rijke mensen kunnen onverwacht in armoede vervallen.
Daarnaast zijn er mensen die ondanks medisch bewezen vruchtbaarheid geen kinderen kunnen krijgen. Dit is vaak toe te schrijven aan het boze oog. Hetzelfde geldt voor personen die op huwbare leeftijd zijn maar geen partner vinden of zelfs niet kunnen trouwen. Deze situaties kunnen eveneens aan de invloeden van het boze oog gelinkt worden.
Jaloezie is een negatieve eigenschap die enorm veel schade kan aanrichten, tot aan de dood toe. Mensen die door het gif van jaloezie zijn getroffen, zijn zelfs in staat een ander persoon te doden. Vanwege de ernstige aard van jaloezie heeft Allah ons in de Koran opgedragen Hem om bescherming te vragen hiertegen. Zo staat in Soera al-Falaq het volgende vermeld:
Zeg: “Ik zoek bescherming bij de Heer van de dageraad (1), tegen het kwaad van wat Hij heeft geschapen (2), en tegen het kwaad van de duisternis wanneer deze zich verspreidt (3), en tegen het kwaad van hen die op knopen blazen (4), en tegen het kwaad van de jaloerse wanneer hij benijdt (5).” [1]
Het boze oog is een specifieke uiting van jaloezie
Jaloezie is een algemeen verschijnsel, want het kan op vele manieren tot uiting komen. Een van die manieren is het boze oog. Het boze oog is dus een specifiekere vorm van jaloezie. In dit artikel onderzoeken we eerst de argumenten vanuit islamitische bronnen die stellen dat het boze oog een concrete werkelijkheid is. Vervolgens bespreken we de mogelijke symptomen en sluiten we af met verschillende behandelmethoden om van het boze oog af te komen.
DE ARUGMENTEN
Het boze oog in de Koran
De Koran vermeldt ook het boze oog. In de vroege dagen van de islam verspreidden de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, en zijn volgelingen het nieuwe geloof. Ze ondervonden hevige tegenstand van de heidense Mekkanen, vooral van de Quraysh-stam. Deze tegenstanders probeerden op verschillende manieren de groei van de islam tegen te gaan. Mensen beheksen met het boze oog was ook een methode. Ze geloofden dat ze met hun kwaadaardige blikken iedereen konden vernietigen.
Beheksen met het boze oog
De heidense Quraysh probeerden de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, schade toe te brengen door hem met hun kwaadaardige blikken te ‘doorboren’. Ze maakten opmerkingen zoals: ‘We hebben nooit eerder een man zoals hij gezien’ en ‘Hij is zeker gek’. Het scheelde niet veel of hun plannen waren gelukt. Echter, door goddelijke bescherming mislukten al hun pogingen om de islam uit te roeien. Allah beschermde de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, tegen dit kwaad.[2] Deze kwaadwillige acties worden beschreven in soera al-Qalam, vers 51:
De ongelovigen zouden je bijna met hun blikken neersabelen wanneer ze je de Koran horen reciteren, en zeggen: “Hij is beslist een gek.” [3]
De Quraysh-stam, waartoe de profeet Mohammed, vrede zij met hem, behoorde, is een sprekend voorbeeld van hoe ironisch genoeg de tegenstand vaak uit eigen gelederen komt. Dit aspect van de geschiedenis onderstreept de bittere realiteit dat weerstand vaak door naasten wordt geboden. Het is daarom zeker verstandig om je bescherming en toevlucht bij Allah te zoeken.
Het boze oog in de Hadith
Het opgenoemde vers van de Koran geeft aan dat het boze oog schadelijke effecten heeft. Dit kan zowel lichamelijk als geestelijk invloed hebben op een ander persoon. Om deze reden heeft de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, verklaard:
‘Het boze oog kan een man in het graf brengen en een kameel in de kookpot.’ [4]
Deze overlevering geeft aan dat het boze oog niet alleen mensen kan treffen, maar ook een bredere impact heeft. Het kan dieren, gewassen op het veld en zelfs bedrijven schaden.
Het boze oog en tatoeages
De profeet Mohammed, vrede zij met hem, werd door Allah gezonden als waarschuwer. Hij benadrukte dat het boze oog geen illusie of waanidee is, maar een echte realiteit. Dit kwam meerdere keren naar voren in zijn overleveringen. Zo vertelde hij:
“Het boze oog is echt, en het is verboden om tatoeages te nemen.” [5]
Deze overlevering geeft aan dat sommige mensen tatoeages mogelijk gebruikten als bescherming tegen het boze oog. In diverse culturen brengen mensen bijvoorbeeld tatoeages aan op hun gezicht. Het verbod op tatoeages en de erkenning van het boze oog vormen samen een weerlegging op de bewering van de tatoeëerders. Ze beweerden namelijk dat mensen zich moesten tatoeëren om het boze oog af te weren. [6]
Het boze oog is een serieuze aandoening
Volgens een overlevering benadrukte de Profeet, vrede zij met hem, de ernst van het boze oog. Hij leerde dat ieders dood al vooraf door het lot is bepaald. Niemand zal eerder of later sterven dan dit vastgestelde moment. Maar, als er iets zou zijn, dat het lot zou kunnen tarten, dan zou dat het boze oog zijn. Dit betekent dat de invloed van het boze oog zo krachtig is dat het, als het zou kunnen, iemand eerder zou laten sterven dan door het lot bepaald is. De Profeet, vrede zij met hem, zei:
“Het boze oog is echt. Als er iets is dat het lot zou kunnen voorafgaan, dan zou dat het boze oog zijn. En wanneer je gevraagd wordt om een bad te nemen (als remedie) tegen de invloed van het boze oog, dan dien je dat bad te nemen.” [7]
Nadat de Profeet over het boze oog had verteld, bood hij een remedie aan. Hij legde uit dat het boze oog verwijderd kan worden door een rituele wassing te verrichten. Dit aspect wordt verder behandeld in dit artikel.
Het boze oog behandelen met gebedsgenezing
Het boze oog kan ernstige gevolgen hebben indien het onbehandeld blijft. Aangezien het een spirituele en geen medische aandoening betreft, vereist het ook een spirituele behandeling. Hoewel het idee van het boze oog onlogisch kan lijken, wordt het erkend als een werkelijkheid. Daarom kunnen ook de behandelmethoden onlogisch overkomen, net zoals de aandoening zelf. De methodes dienen slechts als middel. Ware genezing komt alleen van Allah.
De Profeet, vrede zij met hem, heeft opgedragen om onszelf te beschermen tegen het boze oog door middel van gebedsgenezing, ook bekend als Ruqyah. De volgende overlevering werpt hier licht op:
Anas bin Mālik, moge Allah tevreden met hem zijn, heeft overgeleverd dat de Profeet, vrede zij met hem, toestemming verleende voor het gebruik van gebedsgenezing (Ruqyah). Deze zijn bedoeld voor het behandelen van schorpioensteken, het genezen van eczeem en het bezweren van het boze oog. [8]
Gebedsgenezing is goed voor alle aandoeningen
Het feit dat er specifiek toestemming is gegeven voor het gebruik van gebedsgenezing tegen het boze oog, eczeem en schorpioensteken, betekent niet dat deze beperkt zijn tot alleen deze drie gevallen.
Deze toestemming werd verleend omdat er specifiek naar gevraagd werd. De Profeet, vrede zij met hem, zou waarschijnlijk toestemming hebben gegeven voor het gebruik van gebedsgenezing in andere situaties, indien hierom gevraagd zou worden. Er zijn bovendien gevallen bekend waarin de Profeet, vrede zij met hem, Ruqyah toepaste voor meer dan alleen deze specifieke aandoeningen. [9]
Ruqyah met de Koran en profetische gebeden
Gebedsgenezing kan worden toegepast op zowel medische als spirituele aandoeningen. Bij een medische aandoening is het echter belangrijk om ook medische hulp te zoeken. Daarnaast kan het geen kwaad om jezelf met gebedsgenezing te laten behandelen, waarbij verzen uit de Koran en profetische smeekbeden worden gereciteerd. Deze verzen hebben immers een geneeskrachtige werking. Zo staat er in Soera Al-Isrā, vers 82:
“En Wij zenden neer van de Koran wat een genezing en een barmhartigheid is voor de gelovigen. En het doet de onrechtvaardigen niets dan verlies toenemen.” [10]”
Ruqyah uitgevoerd door een ander persoon
Het kunnen reciteren van de Koran en het maken van smeekbeden is een grote zegen van Allah. Dit stelt je in staat om Ruqyah op jezelf of je eigendommen toe te passen zonder afhankelijk te zijn van anderen.
Helaas, door het verlies van kennis, zijn veel mensen afhankelijk geworden van anderen voor het reciteren van de Koran of het maken van smeekbeden. Ze kunnen dit zelf niet doen. Dit heeft geleid tot een situatie waarin sommige mensen misbruik maken van deze afhankelijkheid. Ze vragen overdreven hoge bedragen voor het uitvoeren van Ruqyah.
Het is een bittere waarheid dat dit een gevolg is van onze eigen tekortkomingen. Als we allemaal in staat zouden zijn om de Koran te lezen en te begrijpen, zouden deze opportunisten geen kans krijgen.
Gelukkig zijn er oprechte gelovigen die Ruqyah voor anderen kunnen uitvoeren zonder misbruik te maken van de situatie. In de volgende overleveringen zien we specifieke gevallen waarin de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, iemand opdroeg om gebedsgenezing (Ruqyah) uit te voeren voor een ander persoon. Vrouwe ʿĀisha, moge Allah tevreden met haar zijn, zei:
“De Profeet, vrede zij met hem, gaf mij of iemand anders de opdracht om Ruqyah toe te passen tegen de invloed van het boze oog.” [11]
In een andere overlevering droeg de Profeet Vrouwe Umm Salamah op om Ruqyah uit te voeren:
Vrouwe Umm Salamah, moge Allah tevreden met haar zijn, vertelde dat de Profeet, vrede zij met hem, een meisje in haar huis zag wiens gezicht een gele bleekheid vertoonde. Hij zei: ‘Voer Ruqyah voor haar uit, want zij is getroffen door het boze oog.’” [12]
DE SYMPTONEN
Mogelijke symptomen van het boze oog
Hieronder volgt een overzicht van symptomen die geassocieerd worden met het boze oog. Deze symptomen worden niet expliciet vermeld in de Hadith. Ze zijn gebaseerd op ervaringen van personen die aangeven getroffen te zijn door het boze oog. Ik wil sterk adviseren om altijd medische hulp te zoeken. Dit geldt vooral als de symptomen aanhouden of ernstige vormen aannemen. De symptomen zijn als volgt:
- Lichamelijke zwakte.
- Gebrek aan eetlust.
- Een gevoel van warmte door het hele lichaam.
- Regelmatige gasvorming.
- Onverklaarbaar huilen.
- Een beklemmend gevoel in de borst.
- Tranen bij het gapen.
- Lusteloosheid en een gebrek aan energie, soms gepaard gaand met duizeligheid of misselijkheid.
- Hartkloppingen en gevoelens van onrust.
- Benauwdheid in de borst, vooral in de namiddag tot middernacht.
- Voortdurende hoofdpijn.
- Lopende pijn door het lichaam.
- Afkeer van spirituele handelingen, zoals gebeden en recitaties.
- Weerzin tegen sociale contacten met vrienden en familie.
- Haaruitval bij vrouwen (ondanks behandelingen).
- Achteruitgang of verlies in zakelijke of professionele status.
- Moeite met het nakomen van afspraken op tijd, ondanks de intentie.
- Verminderde prestaties in taken waar men eerder vaardig in was, vaak gepaard gaand met ziekte of gebrek aan motivatie.
- Pijn die begint bij de ogen en slapen, zich verspreidt naar het hoofd, en daalt naar de schouders en ledematen.
- Frequente blauwe of rode plekken of vlekken op de huid, met name op het gezicht, de rug en de dijen.
- Frequent urineren en een sterke drang om het toilet te gebruiken.
- Overmatig zweten, vooral op het voorhoofd en de rug.
- Fluctuaties in hartslag, gevoelens van paniek en doodsangst.
- Een bleke of geelzuchtige huidskleur.
- Frequent gapen en tranen tijdens gebeden of spirituele oefeningen.
- Verlies van interesse in studie en werk, vergezeld van vergeetachtigheid en verwarring.
- Aanhoudende speekselvloed, vaak schuimig of als wit slijm.
- Ogen die openen of blijven staren tijdens de slaap of het bezweren.
- Jeuk en het gevoel van kruipende mieren over het lichaam.
- Intensieve trillingen van de ogen.
- Prikkelend gevoel aan de randen van handen en voeten en dat ze koud zijn.
- Een constant verhoogde lichaamstemperatuur.
- Geen aandacht meer hebben om jezelf te verzorgen, vooral bij vrouwen die geen belangstelling meer tonen voor persoonlijke verzorging.
- Baby’s die borstvoeding weigeren en veel huilen.
- Zwaarte op de oogleden en wenkbrauwen.
- Een ongewone glans in de ogen.
- Een drukkend gevoel in de gewrichten. [13]
DE BEHANDELMETHODES
Ruqyah met soera al- Falaq en al- Nās
Vrouwe ʿĀisha heeft hierover het volgende overgeleverd:
“De Profeet, vrede en zegeningen zij met hem, reciteerde tijdens de ziekte waaraan hij uiteindelijk overleed de beschermende verzen (Muʿawwidzāt) en blies over zichzelf. Toen zijn toestand verslechterde, reciteerde en blies ik deze verzen over hem en wreef met zijn eigen hand over zijn lichaam vanwege de zegening ervan.” [14]
Hier is een stapsgewijze instructie voor het gebruik van Soera al-Falaq en Soera an-Nās voor de behandeling van het boze oog en andere aandoeningen:
- Reciteren van de verzen:
Begin met het zorgvuldig reciteren van Soera al-Falaq (Soera 113) en Soera an-Nās (Soera 114), de laatste twee hoofdstukken van de Koran.
2. Gebedsgenezing van Jibrīl:
Het is optioneel maar zeker wel heel effectief om hieraan de gebedsgenezing van de Aartsengel Jibrīl toe te voegen.
3. Blazen op de handen:
Na het reciteren van de verzen, blaas zachtjes op je handen.
4. Toepassen op het lichaam:
Wrijf met je handen over je gehele lichaam. Begin bij je hoofd en werk naar beneden toe, met speciale aandacht voor de getroffen gebieden, indien bekend.
5. Behandeling van een ander:
Als je deze rituelen uitvoert voor iemand anders, blaas dan na het reciteren van de verzen over die persoon. Zorg ervoor dat je de intentie van genezing helder en zuiver houdt tijdens het reciteren en het blazen. [16]
Ruqyah met de smeekbede van de Profeet Mohammed ﷺ (1)
Vanuit de overleveringen weten we dat de Profeet ook de Ruqyah uitvoerde voor zijn kleinkinderen. Ibn ʿAbbās vertelde dat de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, zijn kleinzonen Ḥasan en Ḥusayn toevertrouwde aan Allah’s bescherming, vergelijkbaar met hoe hun vader (de Profeet) Ibrāhīm zijn zonen Ismāʿīl (Ismaël) en Isḥāq (Izaäk) toevertrouwde. Hij zei: “Ik zoek bescherming in de volmaakte woorden van Allah tegen elke duivel, elk giftig wezen en tegen het boze oog dat schade aanricht.” [17]
Hier zijn de stappen voor het uitvoeren van deze gebedsgenezing voor het boze oog, zowel voor jezelf als voor een ander:
Voor jezelf:
- Uitvoeren van een rituele wassing:
Begin met het uitvoeren van een wassing (ghusl) zoals je zou doen voor de grote rituele wassing. Zorg ervoor dat je alle vereiste stappen volgt, inclusief de intentie.
2. Gebruik van wuḍū-water:
Als bekend is wie het boze oog heeft veroorzaakt, verzamel dan het water dat deze persoon heeft gebruikt voor zijn of haar rituele wassing (wuḍu).
3. Sprenkelen van het wuḍū-water:
Sprenkel dit verzamelde wuḍū-water over jezelf.
4. Recitatie van de smeekbede:
Reciteer de specifieke smeekbede 11 keer over jezelf terwijl je je concentreert op genezing en bescherming.
Bij het toepassen op een ander:
5. Kledingvereisten:
Zorg ervoor dat de persoon die de behandeling ondergaat schone, bedekkende kleding draagt die voldoet aan de voorschriften door alle vereiste lichaamsdelen te bedekken.
6. Toepassing van wuḍū-water:
Sprenkel het wuḍū-water, verzameld zoals beschreven in stap 2, over de betreffende persoon.
7. Recitatie en blaasritueel:
Reciteer het onderstaande smeekgebed over deze persoon en blaas zachtjes op hem of haar na elke recitatie voor maximale effectiviteit. [18]
Het wuḍū water van een ander gebruiken
In de beschreven methode wordt aanbevolen om het rituele wassingwater (wudu-water) te gebruiken van de persoon die mogelijk het boze oog heeft veroorzaakt. Dit klinkt misschien vreemd, maar in de context van het boze oog is dit heel effectief.
Deze benadering maakt deel uit van een bredere spirituele praktijk die in de Arabische cultuur werd gebruikt om zich te ontdoen van het boze oog. Deze methode werd ook ondersteund door de Profeet Mohammed, vrede zij met hem.
Volgens de overleveringen adviseerde hij deze praktijk als een manier om van het boze oog af te komen. De volgende overlevering geeft hier meer inzicht in.
ʿĀmir bin Rabīʿah was samen met Sahl bin Ḥunayf bij een waterpoel, waar ze van plan waren zich te wassen. Uit verlegenheid om zich uit te kleden terwijl de ander toekeek, bedekten ze zichzelf. Toen Sahl dacht dat ʿĀmir niet keek, deed hij zijn wollen mantel uit. ʿĀmir zag hem echter en was zo onder de indruk van zijn gestalte dat hij hem per ongeluk met het boze oog trof.
Sahl viel op de grond, begon te rillen en reageerde niet meer. Daarop ging ʿĀmir naar de Profeet, vrede zij met hem, om te vertellen wat er was gebeurd. Ze gingen vervolgens naar Sahl. De Profeet sloeg op Sahl’s borst en zei: “In de naam van Allah, O Allah, neem de hitte, de kou en het lijden van het boze oog weg, sta op met de toestemming van Allah.”
Sahl stond vervolgens op. De Profeet zei toen: “Als iemand iets ziet bij zichzelf, zijn bezit of zijn broeder dat indruk maakt, laat hem dan om zegeningen bidden, want het boze oog is echt.” [19]
Het boze oog ontstaat niet alleen uit jaloezie
Uit deze overlevering kunnen we concluderen dat het boze oog niet noodzakelijk uit jaloezie of met opzet wordt gegeven. Het blijkt dat het boze oog ook kan ontstaan door verbazing of zelfs intense liefde. Op deze manier kunnen ouders per ongeluk het boze oog overbrengen op hun kind. Als je vermoedt dat je onbedoeld het boze oog aan je kind hebt gegeven, dan is het zeker aan te raden om een beetje van je eigen wuḍū-water over het kind te sprenkelen.
Ruqyah met de smeekbede van de Profeet Mohammed ﷺ (2)
In de bovenstaande overlevering bad de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, een specifieke smeekbede tijdens de Ruqyah. Volg deze stappen om deze gebedsgenezing voor het boze oog uit te voeren:
- Begin met de intentie:
Lees één keer “Bismillāhir Raḥmānir Rahīm” om je intentie te zuiveren en om zegeningen te vragen voor de genezing die je gaat uitvoeren.
2. Reciteer het smeekgebed:
Lees daarna zeven keer het onderstaande smeekgebed dat bedoeld is voor genezing van het boze oog.
3. Blaas over de desbetreffende persoon:
Na het reciteren, blaas zachtjes over de persoon om de heilzame effecten van de gebeden over te dragen.
Als Allah het wil, zal het boze oog verdwijnen door deze handelingen. [20]
Ruqyah met Soera al- Qalam vers 51-52
- Recitatie en blazen:
Reciteer vers 51 en 52 van Soera al-Qalam, de laatste twee verzen van de soera. Deze verzen zijn bekend om hun effectiviteit tegen het boze oog. Begin elke recitatie met ‘Bismillāhir Raḥmānir Raḥīm’. Reciteer de verzen negen keer. Na elke recitatie, blaas over de persoon en een grote glas water.
2. Toepassing op het lichaam:
Als je de Ruqyah voor jezelf doet, blaas dan na elke recitatie op je handen en wrijf over je eigen lichaam.
3. Gebruik van water:
Drink van het water en besprenkel jezelf ermee na de recitaties. Als je de Ruqyah voor iemand anders doet, geef het water aan de patiënt en vraag hem om zeven slokken te nemen. Bij elke slok moet de patiënt ‘Bismillāh’ zeggen voordat hij drinkt. Besprenkel het overgebleven water over de patiënt.
Als Allah het wil, zal door deze handelingen het boze oog worden opgeheven. [21]
Ruqyah met soera al- Kawthar voor kinderen
Om het boze oog bij kinderen te verwijderen, kan ook Soera 108, al-Kawthar worden gereciteerd. Deze soera is de kortste soera van de Koran en bovendien zeer makkelijk om uit het hoofd te leren.
Instructie voor Ruqyah met Soera al-Kawthar
- Begin met zegenbeden voor de Profeet Mohammed ﷺ
Reciteer driemaal de zegenbede voor de Profeet Mohammed, vrede zij met hem.
2. Vraag Allah om bescherming:
Zeg: “Aʿūdzu billāhi minash-shayṭānir radjīm” (Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de verstotene Satan).
3. Start de recitatie:
Zeg vervolgens: “Bismillāhir Raḥmānir Raḥīm” (In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle).
4. Eerste recitatie van Soera al-Kawthar:
Lees één keer Soera al-Kawthar uit. Na deze recitatie, blaas zachtjes over de rechterwang van het kind.
5. Tweede recitatie:
Lees Soera al-Kawthar nog een keer en blaas daarna over de linkerwang van het kind.
6. Derde recitatie:
Na een derde recitatie van Soera al-Kawthar, blaas je over het voorhoofd van het kind. Als Allah het wil, zal door deze handelingen het boze oog verdwijnen. [22]
Behandeling van het boze oog met huismiddeltjes
Het boze oog wordt gezien als een spirituele aandoening. Het is geen bijzonderheid van de islam en komt over de hele wereld voor. Elke cultuur kent het boze oog en heeft eigen methoden om het te behandelen.
Er zijn veel huismiddeltjes voor het bestrijden van ziektes zoals verkoudheid, griep, diarree, en hoge bloeddruk. Op dezelfde manier hebben mensen methoden ontwikkeld om het boze oog te bestrijden. Deze remedies zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Ze kunnen afkomstig zijn van een grootmoeder of een spirituele geleerde.
Mensen melden dat deze middelen hen hebben geholpen om van het boze oog af te komen. Dit is vergelijkbaar met hoe sommigen aangeven genezen te zijn van andere medische aandoeningen.
De islam verbiedt deze praktijken niet. Ze zijn toegestaan zolang ze geen afgodendienstrituelen omvatten. Ook mogen ze niet tot zonde leiden of elementen bevatten die als onrein worden beschouwd in de islam.
Een specifieke gewoonte in Arabië was het gebruik van het waswater van de persoon die mogelijk het boze oog had veroorzaakt. De Profeet Mohammed, vrede zij met hem, steunde deze praktijk. Er is hierover het volgende overgeleverd:
ʿĀmir bin Rabīʿah zag hoe Sahl bin Ḥunayf aan het baden was en zei: “Bij Allah, ik heb nog nooit zo’n huid gezien, zo onberispelijk.” Hierop viel Sahl op de grond. Men benaderde de Gezant van Allah, vrede zij met hem, en zei: “O Gezant van Allah, kunt u iets doen voor Sahl bin Ḥunayf? Bij Allah, hij kan zijn hoofd niet opheffen.” Hij vroeg: “Verdenkt u iemand?” Ze antwoordden: “We verdenken ʿĀmir bin Rabīʿah.”
De Gezant van Allah, vrede zij met hem, riep vervolgens ʿĀmir op en sprak hem ferm toe: “Waarom zou een van jullie zijn broeder doden? Had je niet kunnen zeggen: ‘Moge Allah je zegenen’?” Hij beval ʿĀmir een rituele wassing te verrichten. ʿĀmir waste zijn gezicht, handen, onderarmen, knieën, de zijkanten van zijn voeten en de binnenkant van zijn lendendoek in een kom. Het water werd over Sahl gegoten. Daarna stond Sahl op en ging met de mensen mee alsof er niets gebeurd was. [23]
Moefti Ahmad Yar Khan Naeemi (1391 AH) over huismiddeltjes
Moefti Ahmad Yar Khan Naeemi (1391 AH), een vooraanstaande islamitische geleerde heeft geschreven over het gebruik van huismiddeltjes en het boze oog. Hij stelt dat zulke praktijken, mits ze niet in strijd zijn met religieuze wetten en leerstellingen, niet noodzakelijk gestopt hoeven te worden.
In Arabië was het bijvoorbeeld gebruikelijk om water, dat gebruikt was om de handen en voeten te wassen, te gebruiken voor bescherming, een praktijk die door de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, is toegestaan.
In onze cultuur draaien we soms een beetje tarwekaf en drie rode pepers van top tot teen rond iemand voordat we deze in het vuur gooien; als het boze oog aanwezig is, zal het tarwekaf niet verstuiven, en Allah schenkt dan genezing.
Mufti Ahmad Yar Khan benadrukt dat, net zoals medicijnen geen specifieke vermelding in religieuze teksten vereisen maar door ervaring worden gevalideerd, hetzelfde geldt voor smeekbeden en andere volkspraktijken. Als deze praktijken niet in strijd zijn met de religieuze leer, zijn ze acceptabel. Hoewel gebeden die zijn overgeleverd, de voorkeur hebben.
Bijvoorbeeld, ʿUthmān al-Ghanī, de derde Kalief, smeerde iets zwarts op de kin van een gezonde jongen om hem te beschermen tegen het boze oog. [25] [26]
Hishām bin ʿUrwah zou bij het zien van iets moois zeggen: “Mā Shā Allāh, La Quwwata illā billāh” (Zo Allah het wil, er is geen kracht behalve van Allah). [27] [24]
Het plaatsen van schedels op akkers
Imam Ibn ʿĀbidīn al-Shāmī, die leefde in 1252 AH, documenteerde een oude Arabische praktijk waarbij schedels op stokken in akkers werden geplaatst. Deze praktijk was bedoeld om het boze oog af te weren. Volgens hem werd deze methode ook aanbevolen door de Profeet Mohammed, vrede zij met hem.
Hij beschreef dat het plaatsen van schedels (van dieren) in akkers en moestuinen een effectieve manier is om de negatieve invloeden van het boze oog tegen te gaan. Het boze oog kan invloed hebben op bezittingen, mensen en dieren, met vaak zichtbare gevolgen. Door schedels zichtbaar te maken in de velden, wordt de aandacht eerst naar deze schedels getrokken. Hierdoor wordt voorkomen dat de eerste blik op de gewassen schadelijk is.
Er is een overlevering waarin vermeld wordt dat een vrouw de Profeet, vrede zij met hem, benaderde met haar zorgen. Ze vertelde dat zij en haar volk landbouwers waren en bang waren voor het boze oog. De Profeet gaf hen toen het advies om schedels in hun velden te plaatsen om bescherming te bieden tegen deze negatieve invloeden. [28]
Huismiddeltjes en volkspraktijken zijn onder voorbehoud toegestaan
Deze overleveringen en uitspraken benadrukken dat het gebruik van huismiddeltjes en volkspraktijken toegestaan is, zolang ze niet in strijd zijn met de islamitische wetgeving. Gelovigen beschouwen deze praktijken niet als verplicht of essentieel, noch als een profetische traditie of zelfs als aanbevolen. Ze zien ze als toegestane methoden en geloven dat genezing en bescherming uitsluitend van Allah komen, waarbij deze praktijken slechts een middel kunnen zijn.
Het is onredelijk om traditionele praktijken zonder grondig onderzoek af te doen als nutteloos, bijgeloof of polytheïsme. Veel mensen hebben ervaren dat huismiddeltjes en volkspraktijken effectief zijn in het afweren van het boze oog. Net zoals mensen verlichting vinden bij bepaalde medicijnen, vinden ze ook baat bij deze traditionele methoden.
Er is geen specifieke overlevering die ons instrueert om bijvoorbeeld paracetamol te gebruiken bij hoofdpijn, toch is het een veelgebruikt middel. Moslims geloven dat medicijnen slechts een middel zijn om genezing te bevorderen. Uiteindelijk is het Allah die genezing schenkt, aangezien Hij de helende kracht aan deze medicijnen heeft toegekend.
Het boze oog verwijderen met rode pepers
- Voorbereiding:
Neem drie rode pepers in handen.
2. Recitatie van Basmalah
Reciteer zeven keer “Bismillāhir Raḥmānir Raḥīm” (In de naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle).
3. Recitatie van Āyat al-Kursī:
Reciteer één keer Āyat al-Kursī, het troonvers uit de Koran dat bescherming biedt.
4. Recitatie van Soera Al-Falaq:
Reciteer drie keer Soera Al-Falaq om bescherming te zoeken tegen het kwaad.
5. Recitatie van Soera An-Nās:
Reciteer drie keer Soera An-Nās, die bescherming biedt tegen boze invloeden.
6. Zegenbede voor de Profeet ﷺ:
Zeg aan het begin en aan het einde van de sessie een zegenbede voor de Profeet Mohammed, vrede zij met hem.
7. Blaas over de pepers:
Blaas zachtjes over de pepers na het voltooien van de recitaties.
8. Ritueel met de pepers:
Maak eenentwintig keer ronddraaiende bewegingen met de pepers over de patiënt, van hoofd tot teen. Begin aan de rechterkant.
9. Verwijdering van het kwaad:
Gooi de pepers na de rituele handelingen in het vuur om het kwaad te verdrijven.Als Allah het wil, zal de invloed van het boze oog door deze handelingen worden weggenomen. [29]
Het boze oog is een fenomeen dat wereldwijd wordt erkend en diep verankerd is in diverse culturen. Het wekt zowel fascinatie als vrees op. Vanuit een islamitisch perspectief wordt het gezien als een echte bedreiging. Het wordt veroorzaakt door jaloezie en negativiteit. Dit artikel heeft belicht hoe de islam methoden zoals Ruqyah aanbiedt. Deze methoden zoeken bescherming tegen deze negatieve invloeden. De nadruk ligt op het feit dat ware bescherming van Allah komt. Door inzicht te geven in de spirituele praktijken tegen het boze oog, nodigt dit stuk uit tot dieper begrip.
[1]
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (1) مِن شَرِّ مَا خَلَقَ (2) وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (3) وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ (4) وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (5)
Koran, 113:1-5.
[2]
وقوله : وإن يكاد الذين كفروا ليزلقونك بأبصارهم يقول جل ثناؤه : وإن يكاد الذين كفروا يا محمد ينفذونك بأبصارهم من شدة عداوتهم لك ويزيلونك فيرموا بك عند نظرهم إليك غيظا عليك . وقد قيل : إنه عني بذلك : وإن يكاد الذين كفروا مما عانوك بأبصارهم ليرمون بك يا محمد ويصرعونك كما تقول العرب : كاد فلان يصرعني بشدة نظره إلي قالوا : وإنما كانت قريش عانوا رسول الله صلى الله عليه وسلم ليصيبوه بالعين فنظروا إليه ليعينوه وقالوا : ما رأينا رجلا مثله أو : إنه لمجنون فقال الله لنبيه عند ذلك : وإن يكاد الذين كفروا ليرمونك بأبصارهم لما سمعوا الذكر ويقولون إنه لمجنون
Muḥammad Ibn Jarīr Al-Ṭabarī (310 AH), Tafsīr Al-Ṭabarī, deel 23, Tafsīr Sūrat al-Qalam al-Qawl Fī Ta’wīl Qawlih Taʿālā Fajtabāhu Rabbuhu Fajaʿalahu min al-Ṣāliḥīn (Egypte: Darul Ma’arif, 1955), 565.
[3]
وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
Koran, 68:51
[4]
حدثنا عبد الله بن محمد بن جعفر ثنا أحمد بن يحيى بن زهير ثنا شعيب بن أيوب ثنا معاوية بن هشام عن سفيان الثوري عن محمد بن المنكدر عن جابر قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” العين تدخل الرجل القبر والجمل القدر
Abū Nuʿaym al-Aṣbahānī (430 AH), Ḥilyat al-Awliyā wa-Ṭabaqāt al-Aṣfiyā, deel 7, Dzikr Ṭawāʼif min Jamāhīr al-Nusāk wa al-ʿUbbād Abū ʿAbd Allāh Sufyān Ibn Saʿīd al-Thawrī Mā Rawāhu Sufyān min al-Aḥādīth wa min Asnad Huwa ʿAnhum, wa-Min Asnadū ʿAnhu (Beiroet: Dār al-Fikr, 1996), 90.
[5]
حدثنا إسحاق بن نصر حدثنا عبد الرزاق عن معمر عن همام عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال العين حق ونهى عن الوشم
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 5, Kitāb al-Ṭibb, Bab al-ʿAyn Ḥaq (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 2167.
[6]
وفي النهاية يقال : أصابت فلانا عين إذا نطر إليه عدو أو حسود فأثرت فيه فمرض بسببها . ونهى عن الوشم عطف على قال . قال الطيبي : ولعل اقتران النهي عن الوشم بإصابة العين رد لزعم الواشمة أنه يرد العين اهـ
Mullā ʿAlī al-Qārī Nūr al-Dīn ʿAlī bin Sulṭān Muḥammad al-Qārī (1014 AH), Mirqāt al-Mafātīḥ Sharḥ Mishkāt al-Maṣābīḥ, deel 7, Kitāb al-Libās wa Asbāb al-Tarajjul (Beiroet: Dār al-Fikr, 2002), 2820.
[7]
وحدثنا عبد الله بن عبد الرحمن الدارمي وحجاج بن الشاعر وأحمد بن خراش قال عبد الله أخبرنا وقال الآخران حدثنا مسلم بن إبراهيم قال حدثنا وهيب عن ابن طاوس عن أبيه عن ابن عباس عن النبي صلى الله عليه وسلم قال العين حق ولو كان شيء سابق القدر سبقته العين وإذا استغسلتم فاغسلوا
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 4, Kitāb al-Salām, Bāb al-Ṭibb wa al-Marḍ wa al-Ruqā (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 1719.
[8]
وحدثنا يحيى بن يحيى أخبرنا أبو خيثمة عن عاصم الأحول عن يوسف بن عبد الله عن أنس بن مالك في الرقى قال رخص في الحمة والنملة والعين
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 4, Kitāb al-Salām, Bāb Istiḥbāb al-Ruqyah min al-ʿAyn wa-al-Namlah wa al-Ḥummah wa al-Naẓrah (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 1725.
[9]
قوله : رخص في الرقية من العين والحمة والنملة ليس معناه تخصيص جوازها بهذه الثلاثة وإنما معناه سئل عن هذه الثلاثة فأذن فيها ولو سئل عن غيرها لأذن فيه وقد أذن لغير هؤلاء وقد رقى هو صلى الله عليه وسلم في غير هذه الثلاثة . والله أعلم
Abū Zakarīyā Muḥyi al-Dīn bin Sharaf al-Nawawī (676 AH), Sharḥ al-Nawawī ʿalā Muslim, deel 14, Kitāb al-Salām, Bāb Istiḥbāb al-Ruqyah min al-ʿAyn wa-al-Namlah wa al-Ḥummah wa al-Naẓrah (Beiroet, Dar Ihya al-Turath al-Arabi), 354.
[10]
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا
Koran, 17:82.
[11]
حدثنا محمد بن كثير أخبرنا سفيان قال حدثني معبد بن خالد قال سمعت عبد الله بن شداد عن عائشة رضي الله عنها قالت أمرني رسول الله صلى الله عليه وسلم أو أمر أن يسترقى من العين
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 5, Kitāb al-Ṭibb, Bab al- Ruqyah wa al-ʿAyn (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 2167.
[12]
حدثني محمد بن خالد حدثنا محمد بن وهب بن عطية الدمشقي حدثنا محمد بن حرب حدثنا محمد بن الوليد الزبيدي أخبرنا الزهري عن عروة بن الزبير عن زينب ابنة أبي سلمة عن أم سلمة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم رأى في بيتها جارية في وجهها سفعة فقال استرقوا لها فإن بها النظرة تابعه عبد الله بن سالم عن الزبيدي وقال عقيل عن الزهري أخبرني عروة عن النبي صلى الله عليه وسلم
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 5, Kitāb al-Ṭibb, Bab al- Ruqyah wa al-ʿAyn (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 2167.
[13]
نظر بد کی علامات
جسم میں کمزوری ہونا (١)، کھانے کی رغبت نہ ہونا (٢)، جسم میں “حرارت” محسوس ہونا (٣)، کثرت سے پیٹ میں گیس بننا (٤)، رونا “بغیر وجہ کے” (٥)، سینے میں گھٹن محسوس ہونا (٦)، جمائی لیتے ہوئے آنکھ سے آنسو آنا (٧)، سست رہنا، کام کی طاقت نہ ہونا (٨)، دل کا دھڑکنا اور بے چین رہنا (٩)، سینے میں گھٹن، عصر کے بعد آدھی رات تک (١٠)، سر میں درد رہنا (١١)، بدن میں درد کا گھومنا (١٢)، اعمال سے دور بھاگنا (١٣)، دوستوں اور رشتے داروں سے ملنے سے نفرت کرنا (١٤)، عورتوں کے بال گرنا (١٥)، کاروبار، منصب، عہدے کا بر بادھو جانا (١٦)، وقت کی پابندی نہ کر پانا (١٧)، کسی کام میں ماہر ہونا اور اسے کرتے کرتے بیمار ہو جانا یا سست پڑ جانا (١٨)، درد کا آنکھوں اور کنپٹیوں سے شروع ہو کر سر کی جانب پھیلنا اور پھر کندھوں سے اترتے ہوئے ہاتھ پاوں کے کناروں میں پھیل جانا (١٩)، جسم پر عموما چہرے کمر اور رانوں میں سرخ نیلے دانوں کا بکثرت نکلنا یا دھبے بنا (٢٠)، بکثرت پیشاب کا آنا اور قضائے حاجت کیلئے جانا (٢١)، بہت زیادہ پسینہ آنا خصوصا ما تھے اور کمر میں (٢٢)، دل کی دھڑکن کا کم یا زیادہ ہونا دل ڈوبتا محسوس ہونا اور موت کا خون (٢٣)، چہرے کا زردی مائل ہو جانا (٢٤)، تلاوت نماز اور دم کے درمیان بکثرت جمائیاں آنا اور آنسوں کا بہنا (٢٥)، پڑھائی اور کام سے دل کا اچاٹ ہو جانا حافظے کا کمزور ہونا اور بے تو جھگی رہنا (٢٦)، مسلسل تھوک بہنا جھاگ کی مانند یا سفید بلغم (٢٧)، سوتے میں یادم کے درمیان آنکھیں دیکھنا یا کس کو ٹکٹکی باندھ کر اپنی طرف دیکھنا (٢٨)، جسم میں خارش اور چیونٹیاں رینگتی محسوس کرنا (٢٩)، آنکھوں کا شدت سے پھڑ پھڑانا جھپکنا (٣٠)، ہاتھ اور پاوں کے کناروں میں سوئیاں چبھنا اور ٹھنڈ ارہا (٣١)، جسم کا بہت زیادہ گرم رہنا (٣٢)، انسان کا اپنے آپ سے لا پرواہ ہو جانا خصوصا عورتوں کا اپنی آرائش وزیبائش سے بے نیاز ہو جانا (٣٣)، بچوں کا ماں کا دودھ نہ پینا بہت زیادہ رونا (٣٤)، پلکوں اور بھنووں پر بوجھ (٣٥)، آنکھوں میں عجیب سی تیز چمک (٣٦)، جوڑوں میں بوجھ محسوس کرنا (٣٧)۔
Abū Nuʾmān ʿIrfān Sharīf Madanī, Naz̤are Bad kī ʿAlāmāt aur uskā ʿIlāj (Pakistan: Maktabah Dar ul- Raza Jhang, g.d.) 8-9.
[14]
حدثني إبراهيم بن موسى أخبرنا هشام عن معمر عن الزهري عن عروة عن عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم كان ينفث على نفسه في المرض الذي مات فيه بالمعوذات فلما ثقل كنت أنفث عليه بهن وأمسح بيد نفسه لبركتها فسألت الزهري كيف ينفث قال كان ينفث على يديه ثم يمسح بهما وجهه
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 5, Kitāb al-Ṭibb, Bab al- Ruqā bi al- Qurān wa al- Muʿawwidzāt (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 2165.
[15]
حدثنا محمد بن أبي عمر المكي حدثنا عبد العزيز الدراوردي عن يزيد وهو ابن عبد الله بن أسامة بن الهاد عن محمد بن إبراهيم عن أبي سلمة بن عبد الرحمن عن عائشة زوج النبي صلى الله عليه وسلم أنها قالت كان إذا اشتكى رسول الله صلى الله عليه وسلم رقاه جبريل قال باسم الله يبريك ومن كل داء يشفيك ومن شر حاسد إذا حسد وشر كل ذي عين
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 4, Kitāb al-Salām, Bāb al-Ṭibb wa al-Marḍ wa al-Ruqā (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 1718.
[16]
نظر بد سے علاج کے لئے معوذتین پڑھ کر دم کیا جائے اور یہ دعا بھی کی جائے جو حدیث مبارکہ سے ثابت ہے کہ زوجہ مطہرہ نبی کریم حضرت عائشہ صدیقہ رضی اللہ عنہا بیان کرتی ہیں کہ جب نبی بیمار ہوتے تو جبرئیل علیہ السلام آ کر آپ کو دم کرتے اور یہ کلمات کہتے : بِاسْمِ اللَّهِ يُبْرِيكَ وَمِنْ كُلِّ دَاءٍ يَشْفِيْكَ وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ وَشَرِّ كُلِّ ذِي عَيْنِ
Abū Nuʾmān ʿIrfān Sharīf Madanī, Naz̤are Bad kī ʿAlāmāt aur uskā ʿIlāj (Pakistan: Maktabah Dar ul- Raza Jhang, g.d.) 6.
[17]
حدثنا عثمان بن أبي شيبة حدثنا جرير عن منصور عن المنهال عن سعيد بن جبير عن ابن عباس رضي الله عنهما قال كان النبي صلى الله عليه وسلم يعوذ الحسن والحسين ويقول إن أباكما كان يعوذ بها إسماعيل وإسحاق أعوذ بكلمات الله التامة من كل شيطان وهامة ومن كل عين لامة
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 3, Kitāb Aḥādīth al-Anbiyā, Bāb Qawl Allāh Taʿālā wa ttakhadza Allāhu Ibrāhīma Khalīlan (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 1233.
[18]
جس پر نظر لگی ہوا سے فرض غسل کی طرح غسل کرنے کا کہیں اگر معلوم ہو کہ فلاں کی نظر لگی ہے تو جسکی نظر لگی ہو اُسکے وضو کا پانی مریض پر چھڑکیں اور یہ دعااا مرتبہ پڑھ کر مریض پر دم کریں ۔ دُعا یہ ہے۔ أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةِ
Abū Nuʾmān ʿIrfān Sharīf Madanī, Naz̤are Bad kī ʿAlāmāt aur uskā ʿIlāj (Pakistan: Maktabah Dar ul- Raza Jhang, g.d.) 10.
[19]
أخبرنا أحمد بن سليمان قال : حدثنا معاوية بن هشام عن عمار بن رزيق عن عبد الله بن عيسى عن أمية بن أبي هند قال : قال لنا أبو عبد الرحمن : كذا قال عن عبد الله بن عامر بن ربيعة عن أبيه قال : خرجت أنا وسهل بن حنيف نلتمس الخمر فأصبنا غديرا خمرا فكان أحدنا يستحي أن يتجرد وأحد يراه فاستتر حتى إذا رأى أن قد فعل نزع جبة صوف عليه فنظرت إليه فأعجبني خلقه فأصبته بعين فأخذته قعقعة فدعوته فلم يجبني فأتيت النبي صلى الله عليه وسلم فأخبرته فقال : قوموا بنا فرفع عن ساقيه حتى خاض إليه الماء فكأني أنظر إلى وضح ساقي النبي صلى الله عليه وسلم فضرب صدره وقال : باسم الله اللهم أذهب حرها وبردها ووصبها قم بإذن الله فقام فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إذا رأى أحدكم من نفسه أو ماله أو أخيه شيئا يعجبه فليدع بالبركة ; فإن العين حق
Ahmad bin Shuʿayb al-Nasā’ī (303), Sunan al-Kubrā li al-Nasā’ī, deel 10, Kitāb ʿAmal al-Yawm wa al-Laylah mā Yaqrā ʿalā man Uṣība bi ʿAynin (Qatar, Wizarat al-Awqaf wa al-Shu’un al-Islamiyya al-Qatariyya, 2012), 399.
[20]
دوسری دعا جو کہ نظر کے علاج میں بہت نافع ہے وہ یہ ہے ہ یہ ہے بِسْمِ اللهِ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ حَرَّهَا وَبَرِدَهَا وَوَصْبِهَا تین مرتبہ بسم اللہ الرحمن الرحیم پڑھنے کے بعد سات مرتبہ درج بالا دعا پڑھ کر مریض پر دم کریں ۔ ان شاء اللہ نظر اتر جائے گی۔
Abū Nuʾmān ʿIrfān Sharīf Madanī, Naz̤are Bad kī ʿAlāmāt aur uskā ʿIlāj (Pakistan: Maktabah Dar ul- Raza Jhang, g.d.) 10.
[21]
ہر مرتبہ بسم اللہ شریف کے ساتھ سورۃ القلم کی درج ذیل آیت پڑھ کر مریض اور پانی پر دم کرتے رہیں۔ نو (۹) مرتبہ دم کرنے کے بعد مریض کو پانی دیں اور سات گھونٹ پانی پینے کو کہیں ۔۔۔ پینے والا مریض ہر گھونٹ پیتے ہوئے بسم اللہ شریف پڑھ کر پانی پیے پھر باقی پانی مریض پر چھڑک دیں ۔ ان شاء اللہ عز وجل نظر فوراً ختم ہو جائے گی۔ وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِكرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونَ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكرُ لِلعَلَمِينَ
Abū Nuʾmān ʿIrfān Sharīf Madanī, Naz̤are Bad kī ʿAlāmāt aur uskā ʿIlāj (Pakistan: Maktabah Dar ul- Raza Jhang, g.d.) 11.
[22]
بچوں کی نظر اُتارنے کیلئے سورۃ الکوثر سے بھی دم کیا جا سکتا ہے جس کا طریقہ یہ ہے کہ سب سے پہلے تین مرتبہ درود پاک پڑھیں پھر تعو ذر تسمیہ کے ساتھ ایک مرتبہ سورۃ الکوثر پڑھ کر بچے کے سیدھے گال پر دم کریں، دوسری مرتبہ سورۃ الکوثر پڑھ کر الٹے گال کی طرف اور تیسری مرتبہ پڑھ کر بچے کی پیشانی پر دم کر دیں ۔ ۔ ان شاء اللہ عز وجل نظر اُتر جائے گی
Abū Nuʾmān ʿIrfān Sharīf Madanī, Naz̤are Bad kī ʿAlāmāt aur uskā ʿIlāj (Pakistan: Maktabah Dar ul- Raza Jhang, g.d.) 11.
[23]
أخبرنا علي بن شعيب قال : أخبرنا معن قال : حدثنا مالك والحارث بن مسكين – قراءة عليه – عن ابن القاسم قال : أخبرنا مالك عن ابن شهاب عن أبي أمامة قال : رأى عامر بن ربيعة سهل بن حنيف يغتسل فقال : والله ما رأيت كاليوم ولا جلد مخبأة فلبط سهل مكانه فأتي رسول الله – صلى الله عليه وسلم – فقيل له : هل لك في سهل بن حنيف والله ما يرفع رأسه فقال : هل تتهمون له أحدا ؟ قالوا : نتهم عامر بن ربيعة فدعا رسول الله – صلى الله عليه وسلم – عامرا فتغيظ عليه قال : علام يقتل أحدكم أخاه ؟ ألا بركت ؟ اغتسل له . فغسل له عامر وجهه ويديه ومرفقيه وركبتيه وأطراف رجليه وداخلة إزاره في قدح ثم صب عليه فراح سهل مع الناس ليس به بأس
Ahmad bin Shuʿayb al-Nasā’ī (303), Sunan al-Kubrā li al-Nasā’ī, deel 8, Kitāb al-Ṭibb wa Wuḍū al-ʿĀ’in (Qatar, Wizarat al-Awqaf wa al-Shu’un al-Islamiyya al-Qatariyya, 2012), 105.
[24]
اس حدیث سے معلوم ہوا کہ عوام میں مشہور ٹوٹکے اگر خلاف شرع نہ ہوں تو ان کا بند کرنا ضروری نہیں دیکھو،نظر والے کے ہاتھ پاؤں دھوکر منظور کو چھینٹا مارنا عرب میں مروج تھا حضور صلی اللہ علیہ و سلم نے اس کو باقی رکھا،ہمارے ہاں تھوڑی سی آٹے کی بھوسی تین سرخ مرچیں منظور پر سات بار گھما کر سرسے پاؤں تک پھر آگ میں ڈال دیتے ہیں اگر نظر ہوتی ہے تو بھس نہیں اٹھتی اور رب تعالٰی شفاء دیتا ہے جیسے دواؤں میں نقل کی ضرورت نہیں تجربہ کافی ہے ایسے ہی دعاؤں اور ایسے ٹوٹکوں میں نقل ضروری نہیں خلاف شرع نہ ہوں تو درست ہیں اگرچہ ماثورہ دعائیں افضل ہیں۔ حضرت عثمان غنی نے ایک خوبصورت تندرست بچہ دیکھا تو فرمایا اس کی ٹھوڑی میں سیاہی لگا دو تاکہ نظر نہ لگے،حضرت ہشام ابن عروہ جب کوئی پسندیدہ چیز دیکھتے تو فرماتے ما شاءاللہ لا قوۃ الا بااللہ۔
Ahmad Yar Khan Naeemi (1391 AH), Mirāt al-Manājīḥ Urdū Sharḥ Mishkāt al-Maṣābīh, deel 6, Dawāon awr Duʿāwon kā Bayān (Delhi: Adabi Duniya, g.d), 224.
[25]
ومن علاج ذلك أيضا والاحتراز منه ستر محاسن من يخاف عليه العين بما يردها عنه كما ذكر البغوي في كتاب ” شرح السنة ” : أن عثمان رضي الله عنه رأى صبيا مليحا فقال : دسموا نونته لئلا تصيبه العين ثم قال في تفسيره ومعنى : دسموا نونته أي : سودوا نونته والنونة : النقرة التي تكون في ذقن الصبي الصغير . وقال الخطابي في ” غريب الحديث ” له عن عثمان : إنه رأى صبيا تأخذه العين فقال : دسموا نونته فقال أبو عمرو : سألت أحمد بن يحيى عنه فقال : أراد بالنونة النقرة التي في ذقنه . والتدسيم : التسويد . أراد : سودوا ذلك الموضع من ذقنه ليرد العين . قال : ومن هذا حديث عائشة أن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – : خطب ذات يوم وعلى رأسه عمامة دسماء أي : سوداء . أراد الاستشهاد على اللفظة ومن هذا أخذ الشاعر قوله : ما كان أحوج ذا الكمال إلى عيب يوقيه من العين
Muḥammad Ibn Abī Bakr Ibn Qayyim Al-Jawzīyah (751 AH), Zād Al-Maʿād Faṣl al-Ṭibb al-Nabawī, deel 4, Faṣl Anwāʾ ʿIlājih Ṣallá Allāh ʿalayhi wa-Sallam (Beiroet: Muassasah al-Risalah, 1998), 160.
[26]
وفي شرح السنة روي أن عثمان – رضي الله عنه – رأى صبيا مليحا فقال : دسموا نونته كيلا تصيبه العين ومعنى دسموا : سودوا والنونة النقرة التي تكون في ذقن الصبي الصغير وروي عن هشام بن عروة أنه كان إذا رأى من ماله شيئا يعجبه أو دخل حائطا من حيطانه قال : ما شاء الله لا قوة إلا بالله إلى قوله : فعسى ربي أن يؤتيني خيرا من جنتك الآية
Mullā ʿAlī al-Qārī Nūr al-Dīn ʿAlī bin Sulṭān Muḥammad al-Qārī (1014 AH), Mirqāt al-Mafātīḥ Sharḥ Mishkāt al-Maṣābīḥ, deel 7, Kitāb al-Libās wa Asbāb al-Tarajjul (Beiroet: Dār al-Fikr, 2002), 2870.
[27]
ومما يدفع به إصابة العين قول : ما شاء الله لا قوة إلا بالله روى هشام بن عروة عن أبيه أنه كان إذا رأى شيئا يعجبه أو دخل حائطا من حيطانه قال : ما شاء الله لا قوة إلا بالله
Muḥammad Ibn Abī Bakr Ibn Qayyim Al-Jawzīyah (751 AH), Zād Al-Maʿād Faṣl al-Ṭibb al-Nabawī, deel 4, Faṣl Anwāʾ ʿIlājih Ṣallá Allāh ʿalayhi wa-Sallam (Beiroet: Muassasah al-Risalah, 1998), 157.
[28]
لا بأس بوضع الجماجم في الزرع والمبطخة لدفع ضرر العين لأن العين حق تصيب المال والآدمي والحيوان ويظهر أثره في ذلك عرف بالآثار فإذا نظر الناظر إلى الزرع يقع نظره أولا على الجماجم لارتفاعها فنظره بعد ذلك إلى الحرث لا يضره روي ” ( أن امرأة جاءت إلى النبي صلى الله تعالى عليه وسلم وقالت نحن من أهل الحرث وإنا نخاف عليه العين فأمر النبي صلى الله عليه وسلم أن يجعل فيه الجماجم ) ا هـ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Durr al-Mukhtār, deel 6, Kitāb al-Zakāt: Bāb Zakāt al-Māl (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 364.
[29]
۳ تین عدد سرخ مرچ لیں اس پر سات مرتبہ بسم اللہ شریف ، ایک مرتبہ آیت الکرسی، تین مرتبہ سوره الفلق ، تین مرتبہ سورۃ الناس، اول و آخر درودشریف پڑھ کر مرچوں پر دم کریں ۔ پھر ان مرچوں کو مریض پر اکیس مرتبہ وار کر چولہے میں ڈال دیں ۔ ان شا اللہ عزوجل نظر کا اثر دفع ہو جائے گا۔
Abū Nuʾmān ʿIrfān Sharīf Madanī, Naz̤are Bad kī ʿAlāmāt aur uskā ʿIlāj (Pakistan: Maktabah Dar ul- Raza Jhang, g.d.) 10.