Inhoud
Hoe moeten we de naam Allah begrijpen?
Allah is de eigennaam van het Opperwezen, dat uniek is en alle schoonheid, volmaaktheid en goede eigenschappen in zich draagt. Hij wordt gekenmerkt door Goddelijk Meesterschap en onderscheidt zich van al het andere door Zijn ware, eeuwige bestaan. Hij is degene die het hele universum tot leven heeft gebracht. Zijn bestaan is de enige absolute werkelijkheid, terwijl het bestaan van de schepping tijdelijk en afhankelijk is van Hem. Uiteindelijk zal alles ophouden te bestaan, waarna Hij degenen die Hij wil nieuw leven zal geven.
De hoogste en meest verheven naam
De naam “Allah” is de hoogste en meest verheven van de 99 Schone Namen, omdat deze alle goddelijke eigenschappen omvat. Deze unieke naam is exclusief en kan op niemand anders worden toegepast, noch letterlijk, noch figuurlijk. Geen mens kan ooit werkelijk met deze naam worden geïdentificeerd.
Sommige namen kunnen aan mensen worden toegeschreven, zoals Qādir (bekwaam), Qadīr (almachtige), ʿAlīm (wetende), en Raḥīm (genadevolle). Wanneer deze namen echter voor mensen worden gebruikt, hebben ze niet dezelfde betekenis als wanneer ze naar God verwijzen.
Houding tegenover de naam Allah
Om voordeel te halen uit de naam van Allah, moet je de juiste gemoedstoestand en instelling ontwikkelen. Richt je aandacht volledig op het Goddelijke Wezen van Allah. Laat je focus niet afdwalen naar iets anders en laat je door niets afleiden. Plaats je volledige hoop op Allah en vrees enkel Hem. Hij is de enige werkelijke waarheid en alles behalve Hem is vergankelijk. Houd dit inzicht diep in je hart en beschouw jezelf als vergankelijk in het licht van Allah’s eeuwigheid.
Hoe komen we tot dit inzicht?
In het licht van dit inzicht zei de Profeet Mohammed -vrede zij met hem: Het meest ware vers in de Arabische poëzie is dat van de dichter Labīd (41 AH):
Weet dat alles behalve Allah vergaat,
En elk genot onverbiddelijk verlaat. [1]
In Soera al-Rahman, vers 26-27 is vermeld:
26. Alles op aarde zal vergaan.
27. Maar het Wezen van jouw Heer blijft eeuwig bestaan, de Meest Majestueuze en de Meest Eervolle. [2]
Voordelen en bijzonderheden
De voordelen en bijzonderheden van het aanroepen van Allah’s naam zijn talrijk. Deze naam versterkt het geloof en vertrouwen, en maakt het uitvoeren van goede daden en nobele handelingen veel makkelijker. Geleerden stellen dat wie dagelijks duizend keer “Yā Allāh, Yā Hū” reciteert, van Allah het geschenk van het volmaakte geloof en vertrouwen ontvangt. [3]
Recitatie op vrijdag
Shaykh Shihāb al-Dīn al-Suhrawardī (632 AH) zei dat als je op vrijdag, voorafgaand aan het gebed, na een volledige rituele wassing, in schone kleren en stilte tweehonderd keer het volgende reciteert, je je gestelde doelen zult bereiken:
“Yā Allāh-ul-Maḥmūdu fī kulli Fiʿālihī”
O Allah, de Geprezene in al Zijn daden. [4]
Bescherming tegen alles
In een Hadith van de derde Kalief, ʿUthmān bin ʿAffān, vertelde hij over een gebed dat hij van de Profeet -vrede zij met hem- hoorde. Hij zei dat niemand door iets geschaad kan worden als hij dagelijks drie keer in de ochtend en drie keer in de avond reciteert:
“Bismillāh al-ladzī lā yaḍurru maʿas-mihi shay’un fil-arḍ wa lā fis-samā-i wa huwas Samīʿul-ʿAlīm.”
In de naam van Allah, onder wiens naam niets op aarde of in de hemel schade kan veroorzaken, en Hij is de Alhorende, de Alwetende. [5]
De naam Allah omvat niet alleen Zijn goddelijke eigenschappen, maar biedt ook een unieke weg naar geloof, kracht en vertrouwen. Door Zijn naam bewust te reciteren en je hart naar Hem te richten, word je uitgenodigd om je innerlijke wereld te transformeren en een diepere verbinding met het Opperwezen te ervaren. Laat de naam “Allah” een baken van inspiratie en leidraad zijn, die je begeleidt op je spirituele reis naar innerlijke rust en eeuwige toewijding.
[1]
حدثنا أبو نعيم حدثنا سفيان عن عبد الملك عن أبي سلمة عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال النبي صلى الله عليه وسلم أصدق كلمة قالها الشاعر كلمة لبيد ألا كل شيء ما خلا الله باطل وكاد أمية بن أبي الصلت أن يسلم
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 3, Kitāb Manāqib al- Anṣār, Bāb Ayyām al- Jahiliyyah (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 1395.
[2]
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ (26) وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ (27)
Koran, 55:26-27
[3]
Iftikhar Ahmad Qadri Misbahi, Asmā-ul Ḥusnā (Zuid- Afrika: Ahsanul-Ulama Publications of Darul loom Qadria Ghareeb Nawaaz, 2010), 15-18.
[4]
يا الله المحمود في كُلِّ فِعَالِهِ قال الشيخ رحمه الله من اغتسل يوم الجمعة وتوضأ وضوا كاملاً ولبس ثياباً طاهرة وصلى بصدق نية واخلاص يقين وسال الله تعالى في أي حاجة كانت قضاها الله له بفضله ومن خواص لهذا الاسم ان الداعي به اذا سال الله تعالى عقيب قرأته ان ينزل الغيث ويرسل الريح او يظهر الصواعق او الرعد والبرق يفعل لله ذلك وليكن قراء القاري لهذا الاسم العظيم من غير شبهة في خاطره ولا فساد في باطنه ولا في اعتقاده مع تحلية باطنه مما سوى الله ولا يعتقد في سره وعلانية الا الله ولا يشتغل فكره بغير الله عز وجل والا خيف عليه في الحلول من الهلاك بالموت وغيره واياك والشك والله يهدي من يشاء إلى صراط مستقيم
Shihāb al-Dīn Abū Ḥafṣ ʿUmar al-Suhrawardī al-Baghdādī al-Shāfiʿī (632 AH), al- Asmā al- Idrīsiyyah, 1202 AH, manuscript, King Saud University, 9-10, https://archive.org/details/abdelghani22021977_gmail_20140816/page/n11/mode/2up
[5]
دثنا محمد بن بشار حدثنا أبو داود حدثنا عبد الرحمن بن أبي الزناد عن أبيه عن أبان بن عثمان قال سمعت عثمان بن عفان رضي الله عنه يقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما من عبد يقول في صباح كل يوم ومساء كل ليلة بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم ثلاث مرات لم يضره شيء وكان أبان قد أصابه طرف فالج فجعل الرجل ينظر إليه فقال له أبان ما تنظر أما إن الحديث كما حدثتك ولكني لم أقله يومئذ ليمضي الله علي قدره قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح غريب
Abū ʿIsā Muḥammad al-Tirmidzī (279 AH), Sunan al-Tirmidzī, deel 5, Kitāb al- Daʾwāt, Bāb Mā Jā’a Fī al-Duʿā Idzā Aṣbaḥa wa Idzā Amsā (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 2017) 434.