Inhoud
- 1 De mysterieuze essentie van Allah
- 2 Het begrijpen van Allah door Zijn Schone Namen
- 3 De Schone Namen en hun unieke eigenschappen
- 4 Conflicten en openbaringen: De Schone Namen in context
- 5 De kracht van de Schone Namen
- 6 Overleveringen en persoonlijke getuigenissen
- 7 De ultieme beloning: Het Paradijs middels de Schone Namen
- 8 Meer dan memoriseren: diepgaand begrip
- 9 Een overzicht van de Schone Namen van Allah
De mysterieuze essentie van Allah
De essentie van Allah, ofwel het goddelijke wezen van Allah, is een van de grootste raadsels. Hoe meer we hierover nadenken, hoe meer vragen het oproept. Uiteindelijk moeten we toegeven dat we hier geen antwoord op hebben, hoezeer we ook trachten. Allah is als een verborgen schat, en Hij gaf ons de kans om Hem te leren kennen door ons te scheppen en het levensadem in te blazen. Met dit leven kunnen we onze Schepper, de verborgen schat, ontdekken en onszelf hiermee verrijken.
Het begrijpen van Allah door Zijn Schone Namen
De goddelijke essentie van Allah zal altijd een raadsel blijven. We geloven echter dat Allah de volkomenheid van alle voortreffelijke eigenschappen bezit en geen tekortkomingen heeft. We kunnen Allah, de verborgen schat, dus ontdekken door Zijn eigenschappen te bestuderen en te begrijpen.
De Schone Namen en hun unieke eigenschappen
In de Koran wordt, naast de eigennaam van God, dus Allah, ook gebruikgemaakt van andere namen zoals al-Raḥmān (De Barmhartige), al-Rahīm (De Genadevolle), al-ʿAlīm (De Alwetende), en al-Ḥakīm (De Alwijze). Deze namen zijn de schone namen van Allah. Elke naam vertegenwoordigt een unieke eigenschap. Door deze schone namen te leren en te bestuderen kunnen we Allah ontdekken. Deze schone namen zijn niet alleen te vinden in de Koran, maar ook in de Hadith; de overleveringen van Profeet Mohammed -vrede zij met hem-.
Conflicten en openbaringen: De Schone Namen in context
In godsdiensten met meerdere godheden wordt elke god geassocieerd met een specifieke eigenschap, zoals de god van vuur, water, wind en regen, maar ook met rollen zoals de onderhouder, de schepper en de vernietiger. Toen de metgezellen van de Profeet Mohammed -vrede zij met hem- naast de eigennaam van Allah ook Zijn Schone Namen reciteerden, zorgde dit voor veel verwarring onder de aanbidders van meerdere goden. Deze polytheïsten waren immers gewend om voor elke eigenschap een andere god aan te roepen.
Zo vertellen de geleerden van de Koran het volgende: Abū Jahl, de aartsvijand van de profeet Mohammed -vrede zij met hem- hoorde enkele metgezellen van de Profeet tijdens hun Koranrecitatie. Soms noemden zij tijdens het reciteren ‘Allah’, en op andere momenten ‘de Barmhartige’ (al -Raḥmān). Abū Jahl beschuldigde de Profeet Mohammed -vrede zij met hem- ervan te beweren dat er slechts één God is, terwijl hij meerdere goden aanbad. Dit leidde tot de openbaring van vers 110 van Soera Al-Isrā [1]:
Zeg: “Roep Allah aan of roep de Meest Barmhartige (al -Raḥmān) aan – welke je ook aanroept, Hem komen de Schone Namen toe.” [2]
De schone namen zijn dus een perfect medium om Allah te ontdekken en te leren kennen. In verschillende passages van de Koran heeft Hij Zijn Schone Namen genoemd. In soera Ṭāhā, vers 8, zegt Allah:
“Allah, er is geen god dan Hij; Hem komen de Schone Namen toe.” [3]
In soera al-Ḥashr, vers 24, zegt Allah:
“Hij is Allah, de Schepper (al-Khāliq), de Ontwikkelaar (al-Bārī), de Vormgever (al-Muṣawwir); Hem komen de Mooiste Namen toe. Alles in de hemelen en op aarde verheerlijkt Hem; en Hij is de Almachtige (al-ʿAzīz), de Alwijze (al-Ḥakīm).” [4]
In een andere krachtige vers spoort Allah ons aan om Hem aan te roepen met Zijn Schone Namen. Zo staat in soera al-Aʾrāf, vers 180:
“En aan Allah behoren de Schone Namen, roep Hem daarmee aan.” [5]
De kracht van de Schone Namen
De Schone Namen van Allah zijn niet slechts een medium om Hem te leren kennen en dichter bij Hem te komen. Deze namen herbergen veel spirituele krachten. Ja, je zou het kunnen zien als superkrachten. Ze kunnen helende en geneeskrachtige effecten hebben en kunnen zelfs bescherming bieden tegen onheil, ziekten en ongelukken. Waarom ook niet? Het zijn de namen van Allah, de grootste superkracht die er is.
Overleveringen en persoonlijke getuigenissen
Zo kunnen we een overlevering lezen van Abān, de zoon van de derde kalief, ʿUthmān bin ʿAffān. Hij hoorde een overlevering van zijn vader, waarin de Profeet zijn vader een bede had geleerd en zei dat als hij dit dagelijks drie keer in de ochtend en drie keer in de avond zou zeggen, dat niets hem zou kunnen schaden. Deze woorden zouden dus met Allah’s wil onheil afweren. De overlevering gaat als volgt:
“Ik hoorde mijn vader, ʿUthmān bin ʿAffān, zeggen dat de Gezant van Allah -vrede zij met hem- zei: “Als iemand elke ochtend en avond drie keer uitspreekt: ‘In de naam van Allah, onder wiens naam niets op aarde of in de hemel schade kan veroorzaken, en Hij is de Alziende, de Alwetende,’ zal hij door niets geschaad kunnen worden.”
Abān was aan één kant van zijn lichaam verlamd geraakt, en toen een man naar hem begon te staren, zei Abān: ‘Waarom kijk je naar me? De Hadith is zoals ik het aan jou heb overgebracht, maar ik heb het die dag niet gezegd, zodat het lot dat Allah voor mij had bepaald, mij kon treffen.” [6]
De ultieme beloning: Het Paradijs middels de Schone Namen
In het verlengde hiervan kunnen we begrijpen dat de Schone Namen van Allah zeker spirituele krachten bezitten. Degenen die deze namen reciteren, uit het hoofd leren en ernaar handelen, zullen het paradijs betreden. Zo is er een overlevering van Abū Hurayrah die het volgende vertelt:
Abū Hurayrah heeft overgeleverd dat de Gezant van Allah -vrede zij met hem- zei: “Allah heeft negenennegentig namen, honderd min één; wie ze allemaal leert en telt, zal het Paradijs binnengaan. Iets tellen betekent hier het uit het hoofd leren.” [7]
Meer dan memoriseren: diepgaand begrip
Het is niet alleen belangrijk om de Schone Namen van Allah uit je hoofd te leren, maar ook om echt na te denken over wat ze betekenen. Het gaat om meer dan alleen onthouden; je moet de diepere betekenis begrijpen. Deze namen kunnen een positief impact hebben op je leven. Elke naam helpt je te zien hoe de eigenschappen van Allah in jouw gedrag kunnen voorkomen. Door dit te begrijpen, word je gemotiveerd om volgens heilige principes te leven. Zo kom je dichter bij een betere versie van jezelf en versterk je je band met Allah. [8]
Een overzicht van de Schone Namen van Allah
Abū Hurayrah overleverde van de Profeet Mohammed -vrede zij met hem- de Schonen Namen van Allah als volgt: “De Gezant van Allah -vrede zij met hem- zei:
‘Allah de Almachtige en Majestueuze heeft 99 Namen; wie deze memoriseert, zal het Paradijs betreden.
- Hij is Allah, er is geen god dan Hij;
- al-Raḥmān (De Barmhartige)
- al-Raḥīm (De Genadevolle)
- al-Malik (De Koning)
- al-Quddūs (De Allerheiligste)
- al-Salām (De Bron van Vrede)
- al-Mu’min (De Schenker van Veiligheid)
- al-Muhaymin (De Toezichthouder)
- al-ʿAzīz (De Almachtige)
- al-Jabbār (De Dwinger)
- al-Mutakabbir (De Superieure)
- al-Khāliq (De Schepper)
- al-Bārī (De Ontwikkelaar)
- al-Muṣawwir (De Vormgever)
- al-Ghaffār (De Veel Vergevende)
- al-Qahhār (De Alles Dominerende)
- al-Wahhāb (De Schenker van Alles)
- al-Razzāq (De Voorziener)
- al-Fattāḥ (De Opener)
- al-ʿAlīm (De Alwetende)
- al-Qābiḍ (De Samentrekker)
- al-Bāsiṭ (De Verruimer)
- al-Khāfiḍ (De Vernederaar)
- al-Rāfiʾ (De Verheffer)
- al-Muʿizz (De Schenker van Eer)
- al-Mudzill (De Onteerder)
- al-Samīʾ(De Alhorende)
- al-Baṣīr (De Alziende)
- al-Ḥakam (De Rechter)
- al-ʿAdl (De Rechtvaardige)
- al-Laṭīf (De Subtiele)
- al-Khabīr (De Alwetende)
- al-Ḥalīm (De Verdraagzame)
- al-ʿAẓīm (De Geweldige)
- al-Ghafūr (De Veel Vergevende)
- al-Shakūr (De Waarderende)
- al-ʿAlī (De Allerhoogste)
- al-Kabīr (De Allergrootste)
- al-Ḥāfiẓ (De Beschermer)
- al-Muqīt (De Onderhouder)
- al-Ḥasīb (De Rekenaar)
- al-Jalīl (De Majestueuze)
- al-Karīm (De Edelmoedige)
- al-Raqīb (De Waakzame)
- al-Mujīb (De Verhoorder)
- al-Wāsiʾ (De Alomvattende)
- al-Ḥakīm (De Alwijze)
- al-Wadūd (De Liefdevolle)
- al-Majīd (De Glorieuze)
- al-Bāʿith (De Opwekker)
- al-Shahīd (De Getuige)
- al-Ḥaqq (De Waarheid)
- al-Wakīl (De Gevolmachtigde)
- al-Qawī (De Sterke)
- al-Matīn (De Standvastige)
- al-Walī (De Beschermer)
- al-Ḥamīd (De Prijzenswaardige)
- al-Muḥṣī (De Optekenaar)
- al-Mubdiʾ (De Voortbrenger)
- al-Muʿīd (De Hersteller)
- al-Muḥyī (De Levensgevende)
- al-Mumīt (De Levensontnemer)
- al-Ḥayy (De Levende)
- al-Qayyūm (De Zelfbestaande)
- al-Wājid (De Vinder)
- al-Majīd (De Nobele)
- al-Wāḥid (De Enige)
- al-Aḥad (De Enige)
- al-Ṣamad (De Onafhankelijke)
- al-Qādir (De Machtige)
- al-Muqtadir (De Almachtige)
- al-Muqaddim (De Vooruitbrenger)
- al-Mu‘akhkhir (De Terugbrenger)
- al-Awwal (De Eerste)
- al-Ākhir (De Laatste)
- al-Ẓāhir (De Zichtbare)
- al-Bāṭin (De Verborgene)
- al-Wālī (De Beschermer)
- al-Mutaʿālī (De Allerhoogste)
- al-Barr (De Weldoener)
- al-Tawwāb (De Berouwaanvaarder)
- al-Muntaqim (De Vergelder)
- al-ʿAfūw (De Vergever)
- al-Ra‘ūf (De Mededogende)
- Mālik al-Mulk (De Koning der Koningen)
- Dzū al-Jalāl wa al-Ikrām (Heer van Majesteit en Eer)
- al-Muqsiṭ (De Billijke)
- al-Jāmiʾ (De Verzamelaar)
- al-Ghanī (De Zelftoereikende)
- al-Mughnī (De Verrijker)
- al-Māniʾ (De Verhinderaar)
- al-Ḍārr (De Schadebrenger)
- al-Nāfiʾ (De Begunstiger)
- al-Nūr (Het Licht)
- al-Hādī (De Gids)
- al-Badīʾ (De Vernieuwer)
- al-Bāqī (De Blijvende)
- al-Wārith (De Erfgenaam)
- al-Rashīd (De Leidinggevende)
- al-Ṣabūr (De Geduldige). [9]
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen een dieper inzicht te krijgen in de 99 Schone Namen van Allah en de verrijkende impact die ze kunnen hebben op je spirituele leven. Door deze namen te begrijpen en te reflecteren, kun je je band met Allah versterken en een pad van spirituele groei bewandelen. Moge jouw zoektocht naar kennis en begrip je leiden naar innerlijke vrede en verlichting.
[1]
روي في سبب نزول قوله تعالى ولله الأسماء الحسنى فادعوه بها أن أبا جهل سمع بعض أصحاب النبيء صلى الله عليه وسلم يقرأ فيذكر الله في قراءته ومرة يقرأ فيذكر الرحمان فقال أبو جهل : محمد يزعم أن الإله واحد وهو إنما يعبد آلهة كثيرة فنزلت هذه الآية
Muḥammad al-Ṭāhir ibn Muḥammad ibn Muḥammad al-Ṭāhir ibn ʿĀshūr al-Tūnisī (1393 AH), al-Taḥrīr wa-al-Tanwīr deel 9, Sūrat al-Aʾrāf Qawluhu Taʿālā wa-li-llāh al-Asmā al-Ḥusnā (Tunesië, Dar al-Tunisiyya li al-nashr, 1984), 186.
[2]
قُلِ ادْعُوا الله أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ ۖ أَيًّا مَّا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ
Koran, 17:110
[3]
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ
Koran, 20:8.
[4]
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Koran, 59:24.
[5]
وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا
Koran, 7:180.
[6]
دثنا محمد بن بشار حدثنا أبو داود حدثنا عبد الرحمن بن أبي الزناد عن أبيه عن أبان بن عثمان قال سمعت عثمان بن عفان رضي الله عنه يقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما من عبد يقول في صباح كل يوم ومساء كل ليلة بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم ثلاث مرات لم يضره شيء وكان أبان قد أصابه طرف فالج فجعل الرجل ينظر إليه فقال له أبان ما تنظر أما إن الحديث كما حدثتك ولكني لم أقله يومئذ ليمضي الله علي قدره قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح غريب
Abū ʿIsā Muḥammad al-Tirmidzī (279 AH), Sunan al-Tirmidzī, deel 5, Kitāb al- Daʾwāt, Bāb Mā Jā’a Fī al-Duʿā Idzā Aṣbaḥa wa Idzā Amsā (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 2017) 434.
[7]
حدثنا أبو اليمان أخبرنا شعيب حدثنا أبو الزناد عن الأعرج عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إن لله تسعة وتسعين اسما مائة إلا واحدا من أحصاها دخل الجنة أحصيناه حفظناه
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 6, Kitāb al-Tawḥīd, Bāb Inna lillāh Mi’at Ism Illā Wāḥidā (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 2691.
[8]
وذلك يدل على أن المراد بقوله: «من أحصاها» من عدها , وقيل: معناه من أطاقها بحسن المراعاة لها , والمحافظة على حدودها في معاملة الرب بها , وقيل: معناه من عرفها وعقل معانيها , وآمن بها والله أعلم
Abū Bakr Aḥmad ibn al-Ḥusayn al-Bayhaqī ( 458 AH), al-Asmā’ wa-al-Ṣifāt, deel 1 (Saoedi Arabie, 1993) 27.
[9]
حدثنا إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني حدثنا صفوان بن صالح حدثنا الوليد بن مسلم حدثنا شعيب بن أبي حمزة عن أبي الزناد عن الأعرج عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن لله تعالى تسعة وتسعين اسما مائة غير واحد من أحصاها دخل الجنة هو الله الذي لا إله إلا هو الرحمن الرحيم الملك القدوس السلام المؤمن المهيمن العزيز الجبار المتكبر الخالق البارئ المصور الغفار القهار الوهاب الرزاق الفتاح العليم القابض الباسط الخافض الرافع المعز المذل السميع البصير الحكم العدل اللطيف الخبير الحليم العظيم الغفور الشكور العلي الكبير الحفيظ المقيت الحسيب الجليل الكريم الرقيب المجيب الواسع الحكيم الودود المجيد الباعث الشهيد الحق الوكيل القوي المتين الولي الحميد المحصي المبدئ المعيد المحيي المميت الحي القيوم الواجد الماجد الواحد الصمد القادر المقتدر المقدم المؤخر الأول الآخر الظاهر الباطن الوالي المتعالي البر التواب المنتقم العفو الرؤوف مالك الملك ذو الجلال والإكرام المقسط الجامع الغني المغني المانع الضار النافع النور الهادي البديع الباقي الوارث الرشيد الصبور قال أبو عيسى هذا حديث غريب حدثنا به غير واحد عن صفوان بن صالح ولا نعرفه إلا من حديث صفوان بن صالح وهو ثقة عند أهل الحديث وقد روي هذا الحديث من غير وجه عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم ولا نعلم في كبير شيء من الروايات له إسناد صحيح ذكر الأسماء إلا في هذا الحديث وقد روى آدم بن أبي إياس هذا الحديث بإسناد غير هذا عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم وذكر فيه الأسماء وليس له إسناد صحيح
Abū ʿIsā Muḥammad al-Tirmidzī (279 AH), Sunan al-Tirmidzī, deel 5, Kitāb al- Daʾwāt, Bāb mā Jā’a fī ʿAqd al-Tasbīḥ bi al-Yad (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 2017) 497.