Is het niet verbazingwekkend om na te denken over de hemelreis van de Profeet Mohammed, vrede zij met hem? Een reis waarbij hij ervaringen opdeed die ons menselijk begrip ver overstijgen. Deze hemelreis is uitvoerig vastgelegd door onze geleerden. Ongetwijfeld heeft de Profeet meer ervaren dan wat er is gedocumenteerd, maar die details blijven ons onbekend. Wat we wel weten, dankzij de overleveringen, is dat hij samen met de Aartsengel Jibrīl opsteeg naar de Bayt al-Maʾmūr, een reis die de Profeet zelf als volgt beschreef:
Bij onze aankomst in de zevende hemel werd er gevraagd: “Wie is dit?” Waarop geantwoord werd: “Jibrīl.” Vervolgens werd er gevraagd: “Wie vergezelt jou?” Het antwoord luidde: “Mohammed.” Toen werd er opgemerkt: “Is hij de geroepene?” “Ja,” was het antwoord, “Welkom aan hem, zijn komst is werkelijk voortreffelijk.” Daarna ontmoette ik Ibrāhīm en bracht hem mijn groet. Hij zei: “Welkom, o zoon en profeet.” Vervolgens werd mij de Bayt al-Maʾmūr getoond. Ik vroeg Jibrīl hierover, en hij vertelde: “Dit is de Bayt al-Maʾmūr, waar elke dag zeventigduizend engelen bidden. Zodra zij deze plaats verlaten, keren ze er niet meer terug.” [1]
We kunnen dus stellen dat elke engel slechts één keer in zijn bestaan bidt bij de Bayt al-Maʾmūr. Bovendien bezoeken elke dag zeventigduizend engelen deze heilige plaats. Als je daarover nadenkt, is het overweldigend om je voor te stellen hoe ontzagwekkend groot het aantal engelen moet zijn.
Inhoud
- 1 Wat betekent Bayt al-Maʾmūr
- 2 Bayt al-Maʾmūr in de Koran
- 3 Context in de Koran: Sheikh Syed Naeem-ud-Deen Murādābādī (1376 AH)
- 4 Imam Jalāl al-Dīn al-Maḥallī (864 AH): derde, zesde of zevende hemel?
- 5 Imam al-Qurṭubī (671 AH): Vijftien Kaʾbahs in het universum
- 6 De hemelreis benadrukt onze nederige plaats in het universum
Wat betekent Bayt al-Maʾmūr
De term “Bayt al-Maʾmūr” heeft de letterlijke betekenis van ‘het bewoonde huis’, en dit verwijst naar de voortdurende aanwezigheid en activiteiten van engelen binnen deze hemelse plek. Deze naam onderstreept de onafgebroken en eeuwige aanbidding en eredienst die daar plaatsvindt. Het is altijd vervuld met engelen die daar hun aanbidding verrichten, vergelijkbaar met hoe mensen op aarde rond de Kaʾbah lopen. Dit huis fungeert als de Kaʾbah voor de bewoners van de zevende hemel. Het is interessant op te merken dat de Profeet Ibrāhīm, vrede zij met hem, is gezien terwijl hij tegen de Bayt al-Maʾmūr leunde, wat een eerbetoon was aan zijn rol als de bouwer van de aardse Kaʾbah. Deze verdienste kwam overeen met zijn werk en toewijding. [2]
Bayt al-Maʾmūr in de Koran
In soera Ṭūr is een melding te vinden van “Bayt al-Maʾmūr”. Zo zegt Allah:
Bij de berg Ṭūr * en bij het geschreven Boek * In perkament opgerold * En bij de ‘Bayt al Maʾmūr (het welbezochte huis) * En bij het hoogverheven dak * en bij de kolkende zee. [3]
Context in de Koran: Sheikh Syed Naeem-ud-Deen Murādābādī (1376 AH)
Laten we de volledige context van deze verzen eens nader bekijken. In zijn uitleg van de Koran verklaarde Sheikh Syed Naeem-ud-Deen Murādābādī (1376 AH) het als volgt:
Allah heeft gezworen bij de Berg Ṭūr, de berg waar Hij met de Profeet Mūsā sprak. Hij heeft ook gezworen bij het Geschreven Boek, wat kan verwijzen naar de Thora, de Koran, het Bewaarde Hemelse Tablet, of het register van daden dat door de engelen wordt beheerd.
Bayt al-Maʾmūr, daarmee wordt verwezen naar een huis in de zevende hemel, dat zich in verticale zin parallel tegenover de Hemelse Troon bevindt en perfect is uitgelijnd met de Kaʾbah. Dit huis fungeert als de qiblah (gebedsrichting) voor de bewoners van de hemel. Dagelijks zijn er zeventigduizend engelen aanwezig om hun rituele omgang te verrichten en te bidden, zonder ooit de kans te krijgen om terug te keren. Elke dag verschijnen er opnieuw zeventigduizend nieuwe engelen. De hadith van de Hemelreis bevestigde dat de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, de gelegenheid kreeg om de Bayt al-Maʾmūr in de zevende hemel te aanschouwen.
Het verheven dak vertegenwoordigt ofwel de aardse hemel of de hemelse troon, die als het dak is van het Paradijs. Wat betreft het kolkende water, dit zou kunnen verwijzen naar het moment op de Dag des Oordeels waarop Allah de zeeën in brand zal steken, wat het vuur van de hel verder zal aanwakkeren.” [4]
Imam Jalāl al-Dīn al-Maḥallī (864 AH): derde, zesde of zevende hemel?
al-Maḥallī beschrijft in zijn exegese dat de Bayt al-Maʾmūr zich in de derde, zesde of zevende hemel bevindt, in rechte lijn boven de Kaʾbah. Elke dag bezoeken zeventigduizend engelen dit huis voor de ommegang en het gebed, waarna ze nooit meer terugkeren. [5]
Imam al-Qurṭubī (671 AH): Vijftien Kaʾbahs in het universum
al-Qurtubī citeerde in zijn exegese een overlevering van Ibn ʿAbbās. Volgens Ibn ʿAbbās heeft Allah in de hemelen en op de aarde vijftien huizen: zeven in de hemelen, zeven op de aarde, en de Kaʾbah. Al deze huizen zijn parallel aan de Kaʾbah gepositioneerd. [7]
Hierna citeerde hij een overlevering van Rabīʾ bin Anas, die zij:
Bayt al-Maʾmūr was oorspronkelijk op aarde gesitueerd, op de plek van de Kaʾbah in het tijdperk van de Profeet Adam, vrede zij met hem. In de tijd van de Profeet Nūḥ (Noach), vrede zij met hem, droeg Allah de mensen op om de bedevaart erheen te verrichten. Dit weigerden ze en ze waren ongehoorzaam. Toen het water steeg, werd het huis opgeheven en boven de aardse hemel geplaatst, in rechte lijn boven de plaats van de Kaʾbah.
Dagelijks bezoeken zeventigduizend engelen dit huis, zonder ooit (voor de tweede keer) terug te keren tot de bazuin zal worden geblazen. Allah wees vervolgens de Profeet Ibrāhīm, vrede zij met hem, de locatie van het huis op aarde aan, waar het oorspronkelijk stond. Hij zei: “En [herinner] toen Wij voor Ibrāhīm de plek van het Huis aanwezen, [met de instructie]: ‘Associeer niets met Mij en zuiver Mijn Huis voor degenen die de ommegang verrichten, degenen die er bidden, en voor degenen die buigen en zich neerwerpen in aanbidding.’ [8]
De hemelreis benadrukt onze nederige plaats in het universum
De hemelreis van de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, naar de Bayt al-Maʾmūr is zeer wonderbaarlijk. Het herinnert ons aan de sterke band tussen de hemel en de aarde. Deze mystieke ervaring gaat verder dan wat we kunnen begrijpen. Het laat ons een glimp van het goddelijke zien.
De Bayt al-Maʾmūr wordt altijd bezocht door bewoners uit de hemel. Dit toont aan dat er veel meer is tussen hemel en aarde. Zo heeft elke hemel zijn eigen Kaʾbah. De hemelbewoners bezoeken deze plaats eenmaal in hun leven. Daar bidden ze en verrichten ze de ommegang.
Dit verhaal is een uniek en inspirerend deel van de islamitische leer. Het moedigt ons aan om na te denken. We reflecteren op onze eigen spirituele reis. En we denken na over onze nederige plaats in het grotere kosmische verhaal.
[1]
فأتينا السماء السابعة قيل من هذا قيل جبريل قيل من معك قيل محمد قيل وقد أرسل إليه مرحبا به ولنعم المجيء جاء فأتيت على إبراهيم فسلمت عليه فقال مرحبا بك من ابن ونبي فرفع لي البيت المعمور فسألت جبريل فقال هذا البيت المعمور يصلي فيه كل يوم سبعون ألف ملك إذا خرجوا لم يعودوا إليه آخر ما عليهم
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 3, Kitāb Bad‘u al-Khalq, Bāb Dzikr al-Malā‘ikah (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 1173.
[2]
ثبت في الصحيحين أن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – قال في حديث الإسراء – بعد مجاوزته إلى السماء السابعة – : ” ثم رفع بي إلى البيت المعمور ، وإذا هو يدخله في كل يوم سبعون ألفا لا يعودون إليه آخر ما عليهم ” يعني : يتعبدون فيه ويطوفون ، كما يطوف أهل الأرض بكعبتهم كذلك ذاك البيت ، هو كعبة أهل السماء السابعة ; ولهذا وجد إبراهيم الخليل عليه السلام مسندا ظهره إلى البيت المعمور ; لأنه باني الكعبة الأرضية ، والجزاء من جنس العمل
Abū al-Fidā Ismā‘īl bin ʿUmar bin Kathīr al-Qurashī al-Baṣrī al-Dimashqī, Tafsīr al-Qur’ān al-ʿAẓīm (Tafsīr Ibn al- Kathīr), deel 7, Tafsīr Sūrat al-Ṭūr, Tafsīr Qawluhu Taʿālā Wa al-Ṭūr wa Kitāb Musṭūr (Riyad: Dar Taibah for Publishing and Distribution ,1999), 427-28.
[3]
وَالطُّورِ * وَكِتَابٍ مَّسْطُورٍ * فِي رَقٍّ مَّنشُورٍ * وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ * وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ * وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ
Koran 52:1-6
[4]
یعنی اس پہاڑ کی قسم جس پر اللہ تعالی نے حضرت موسیٰ علیہ کو شرف کلام سے مشرف فرمایا۔ اس نوشتہ سے مراد یا تو ریت ہے یا قرآن یا لوح محفوظ یا اعمال نویس فرشتوں کے دفتر ۔ بیت المعمور ساتویں آسمان میں عرش کے سامنے کعبہ شریف کے بالکل مقابل ہے یہ آسمان والوں کا قبلہ ہے ہر روز ستر ہزار فرشتے اس میں طواف و نماز کے لیے حاضر ہوتے ہیں پھر کبھی انہیں لوٹنے کا موقع نہیں ملتا ہر روز نئے ستر ہزار حاضر ہوتے ہیں۔ حدیث معراج میں بصحت ثابت ہوا کہ سید عالم صلی اللہ تعالی علیه وسلم نے ساتویں آسمان میں بیت المعمور کو ملاحظہ فرمایا۔ وہ اس سے مراد آسمان ہے جو زمین کے لیے بمنزلہ چھت کے ہے یا عرش جو جنت کی چھت ہے ۔ (قرطبی من ان عباس) و مروی ہے کہ اللہ تعالی روز قیامت تمام سمندروں کو آگ کر دے گا جس سے جہنم کی آگ میں اور بھی زیادتی ہو جائے گی
Syed Naeem-ud-Deen Muradabadi (1376 AH), Khazāin al- Irfan, soera Tur 52:1-6 (Pakistan maktaba tul madina, g.d.) 964-65.
[5]
(والبيت المعمور) هو في السماء الثالثة أو السادسة أو السابعة بحيال الكعبة يزوره كل يوم سبعون ألف ملك بالطواف والصلاة لا يعودون إليه أبدا
Jalāl al-Dīn Muḥammad Ibn Aḥmad Al-Maḥallī (864 AH), Jalāl al-Dīn ʿAbd Al-Raḥmān Ibn Abī Bakr al-Suyūṭī (911 AH), Tafsīr al- Jalālayn, Sūrat Al-Nisā, Tafsīr Qawlihi Taʿālā Wa Lawlā Faḍl Allāh ʿAlayka Wa Raḥmatuhu Lahammat Ṭā‘ifah Minhum An Yuḍillūka wa Mā Yuḍillūna Illā Anfusahum wa mā Yuḍurrūnaka Min Shay (Beiroet: Dār Ibn Kathir, 1987), 524.
[6]
( والبيت المعمور ) بكثرة الغاشية والأهل ، وهو بيت في السماء حذاء العرش بحيال الكعبة يقال له : الضراح ، حرمته في السماء كحرمة الكعبة في الأرض ، يدخله كل يوم سبعون ألفا من الملائكة يطوفون به ويصلون فيه ثم لا يعودون إليه أبدا
al-Ḥusayn Ibn Masʿūd Al-Baghawī, Tafsīr al-Baghawī, deel 7, Sūrat aṭ-Ṭūr, Tafsīr Qawlih Taʿālā Wa-aṭ-Ṭūr Wa-Kiṭāb Masṭūr, (Saoedi-Arabië: Dar Taybah, 1989), 382.
[7]
وعن ابن عباس أيضا قال : لله في السماوات والأرضين خمسة عشر بيتا ، سبعة في السماوات . وسبعة في الأرضين والكعبة ، وكلها مقابلة للكعبة
Shams Ad-Dīn Muḥammad Ibn Aḥmad Al-Anṣārī al-Qurṭubī (671 AH), Tafsīr al-Qurṭubī, deel 17, Sūrat aṭ-Ṭūr Qawlih Taʿālā Wa-aṭ-Ṭūr Wa-Kiṭāb Masṭūr (Beiroet, Dar al- Fikr, 2006), 55.
[8]
قال الربيع بن أنس : إن البيت المعمور كان في الأرض موضع الكعبة في زمان آدم عليه السلام ، فلما كان زمان نوح عليه السلام أمرهم أن يحجوا فأبوا عليه وعصوه ، فلما طغى الماء رفع فجعل بحذائه في السماء الدنيا ، فيعمره كل يوم سبعون ألف ملك ، ثم لا يرجعون إليه حتى ينفخ في الصور ، قال : فبوأ الله جل وعز لإبراهيم مكان البيت حيث كان ; قال الله تعالى: وإذ بوأنا لإبراهيم مكان البيت أن لا تشرك بي شيئا وطهر بيتي للطائفين والقائمين والركع السجود.
Shams Ad-Dīn Muḥammad Ibn Aḥmad Al-Anṣārī al-Qurṭubī (671 AH), Tafsīr al-Qurṭubī, deel 17, Sūrat aṭ-Ṭūr Qawlih Taʿālā Wa-aṭ-Ṭūr Wa-Kiṭāb Masṭūr (Beiroet, Dar al- Fikr, 2006), 57-8.