Inhoud
- 1 Twee categorieën van onreinheid
- 2 Welke zaken behoren tot de zware vorm van onreinheid?
- 3 Wat is de regelgeving van de zware vorm van onreinheid?
- 4 De dirham als maatstaf voor vloeibare of vaste onreinheid?
- 5 Welke zaken behoren tot de lichte vorm van onreinheid?
- 6 Wat is de regelgeving van de lichte vorm van onreinheid?
- 7 Hoe vaak moet je kleding wassen als deze in aanraking komt met onreinheid?
Twee categorieën van onreinheid
De islam maakt onderscheid tussen verschillende niveaus van onreinheid. Dit is gebaseerd op de aard van de onreinheid waarmee je in aanraking bent gekomen. Deze zijn als volgt geclassificeerd:
• Zware Onreinheid (Al-Najāsat Al-Mughallaẓah): Dit type onreinheid vereist een grondige reiniging volgens striktere regels.
• Lichte Onreinheid (Al-Najāsat Al-Mughaffafah): Dit verwijst naar een minder ernstige vorm van onreinheid. Deze is vaak moeilijk te vermijden en kan lastig zijn om voortdurend te reinigen. Hoewel dit enige verlichting biedt in vergelijking met zware onreinheid, blijft zorgvuldige reiniging nog steeds noodzakelijk.
Welke zaken behoren tot de zware vorm van onreinheid?
De volgende zaken behoren tot de zware vorm van onreinheid:
• Stoffen uitgescheiden door het menselijk lichaam: Dit omvat alle stoffen die door het menselijke lichaam worden uitgescheiden die de kleine wassing (wuḍū) en de grote wassing (ghusl) tenietdoen, zoals: ontlasting, urine, bloed, pus, een mondvol braaksel, menstruatiebloed, lochia (kraamvloed), abnormaal vaginaal bloedverlies, sperma, voorvocht, afscheiding uit een ontstoken oog, vocht uit navel- of borstontstekingen, enz.
• Uitwerpselen en urine van niet-eetbare viervoeters: Dit zijn de uitwerpselen en urine van dieren die volgens de islamitische wetgeving niet halal (toegestaan) zijn om te eten, zoals honden, leeuwen, vossen, katten, muizen, ezels, muildieren, olifanten en varkens. Hun mest en urine zijn onrein.
• Mest van paarden en eetbare viervoeters: Paardenmest en de mest van dieren die halal zijn om te eten (zoals buffels, koeien, geiten en kamelen).
• Speeksel van wilde viervoeters: Het speeksel van wilde dieren is volgens de islam ook onrein.
• Uitwerpselen van grote en kleine grondvogels: De uitwerpselen van vogels die voornamelijk op land leven en slechts korte afstanden kunnen vliegen, zonder daarbij hoogte te bereiken.
• Urine van zuigelingen: De urine van alle zuigelingen, ongeacht het geslacht, wordt beschouwd als onrein.
Wat is de regelgeving van de zware vorm van onreinheid?
In de regelgeving van de zware vorm van onreinheid staat de dirham centraal. Er zijn twee manieren om dit te bekijken:
• Het gewicht van de dirham: Het officiële gewicht van de dirham is 4,374 gram.
• De omvang van de dirham: Om de omvang van de dirham te weten, spreid je je hand uit en laat je er water op druppelen tot het bijna overloopt. Het wateroppervlak vlak voordat het wegloopt is zo groot als een dirham. Dit is ongeveer net zo groot als een Brits-Indiase roepie (30,78 mm). Ter vergelijking, een 1-euromunt is 23,25 mm breed.
De dirham als maatstaf voor vloeibare of vaste onreinheid?
Als de onreinheid vast is, zoals poep of mest, kijk je naar het gewicht van een dirham. Bij vloeibare dingen, zoals plas of bloed, gebruik je de omvang van een dirham als maatstaf.
Het is verplicht (farḍ) om kleding of het lichaam te reinigen wanneer deze in aanraking komen met een grote hoeveelheid onreinheid, groter dan een dirham. Zonder deze reiniging zal het gebed (ṣalāt) niet geldig zijn.
Als de onreinheid even groot is als een dirham, is het noodzakelijk (wājib) om dit te wassen. Zonder deze reiniging zal het gebed afkeurenswaardig (makrūh taḥrīmah) zijn. Je moet dan het gebed opnieuw bidden.
Wanneer de onreinheid kleiner is dan een dirham, wordt het reinigen ervan aangeraden (soenna). Het gebed (ṣalāt) blijft geldig zonder deze reiniging, maar dit is in strijd met de soenna. In zo’n geval is het beter dat je het gebed opnieuw verricht.
Welke zaken behoren tot de lichte vorm van onreinheid?
Tot de lichte vorm van onreinheid behoren:
• Urine van eetbare viervoeters en paarden: Het urine van viervoeters die halal (toegestaan) zijn om te eten, zoals koeien, stieren, buffels, schapen, geiten, en dergelijke.
• Uitwerpselen van niet-eetbare vogels: De poep van vogels die haram (verboden) zijn om te eten, zoals adelaars, valken, haviken, buizerds, enzovoort.
Wat is de regelgeving van de lichte vorm van onreinheid?
Als je in contact komt met minder dan een kwart (¼) van een lichte onreinheid, zoals minder dan een kwart van je schootkleed, mouw of hand, dan wordt dit als acceptabel beschouwd. Echter, wanneer een volledig kwart (¼) of meer bevuild is, dan moet dit schoongemaakt worden. Als dit niet gebeurt, is het gebed (ṣalāt) ongeldig.
Het aantal keren dat kleding gewassen moet worden na in aanraking te zijn gekomen met onreinheid, hangt af van het type onreinheid. Er is geen vastgesteld aantal wasbeurten voor onreinheid die een vaste vorm heeft. Het belangrijkste is om de onreinheid volledig te verwijderen. Voor vloeibare onreinheden is het aanbevolen om het getroffen gebied drie keer te wassen en uit te wringen.
Hoe vaak moet je kleding wassen als deze in aanraking komt met onreinheid?
Voor vaste onreinheid, zoals ontlasting of mest, is er geen specifiek aantal wasbeurten voorgeschreven. Het is vooral belangrijk om de onreinheid volledig te verwijderen. Als dit lukt met één wasbeurt, is dat genoeg. Als je vier of vijf keer moet wassen, dan is dat nodig. Toch wordt aangeraden om het kledingstuk drie keer te wassen, zelfs als het met minder beurten schoon kan worden.
Bij vloeibare onreinheid is je kleding weer schoon nadat je het drie keer hebt gewassen en dit elke keer stevig hebt uitgewrongen. [1]
Deze zuiveringsregels zijn belangrijk om in acht te nemen, niet alleen voor de geldigheid van onze gebeden, maar ook om de zuiverheid in ons dagelijks leven te bewaren. Het naleven van deze regels versterkt onze toewijding aan onze religieuze plichten en helpt ons om een leven te leiden dat in harmonie is met de islamitische leer.
[1] Jalāl al- Dīn Aḥmad Amjadī (1423 AH), Anwāre Sharīʿat, Najāsat kā Bayān (Lahore: Shabbir Brothers, 2007), 25.