
De hadj: De vijfde en laatste pijler van de islam
De dagen van de hadj
De hadj vindt jaarlijks plaats van de 8e tot de 13e dag van Dhū al-Ḥijjah, de laatste maand van de islamitische kalender. Aangezien deze kalender gebaseerd is op de maancyclus, verschuift de datum van de hadj elk jaar.
Elke dag van de hadj heeft een specifieke naam en betekenis:
De 8e dag wordt Yaum al-Tarwiyah genoemd.
De 9e dag staat bekend als Yaum al-ʿArafat.
De 10e dag als Yaum al-Naḥr.
De 11e tot 13e dag worden gezamenlijk Ayyām al-Tashrīk genoemd.
De hadj is een herdenking van de profeet Ibrāhīm en zijn gezin
De hadj vertegenwoordigt veel meer dan slechts een bedevaart; het is een levendige en diepgaande hulde aan het leven en de daden van de profeet Ibrāhīm, zijn moedige vrouw Hajar en hun zoon, de profeet Ismāʿīl, moge vrede met hen zijn. Het herinnert ons aan historische momenten zoals de bouw van de Kaʾbah, de vastberaden tocht van Hajar tussen de Ṣafā en Marwa-heuvels, de miraculeuze verschijning van de Zamzam-bron, de ṭawāf – de zevenvoudige rituele ommegang rond de Kaʾbah, het symbolische stenigen van de Satans en het ultieme offer van de profeet Ibrāhīm, moge vrede met hem zijn.

De verschillende vormen van de hadj
De hadj kent drie verschillende vormen:
Ifrād Hadj (enkelvoudige hadj): Bij de Ifrād hadj legt de pelgrim bij de Miqāt – een heilige locatie die alleen in de gewijde staat van iḥrām mag worden gepasseerd – de toewijding af om alleen de hadj te volbrengen. Na het afronden van de rituelen komt de pelgrim uit de staat van iḥrām op de dag van het offer in Mina, wat het einde van de hadj markeert.
Tamattuʾ Hadj (onderbroken hadj): Tamattuʾ hadj, de meest gebruikelijke vorm, volgt een iets andere volgorde. Hierbij voltooit de pelgrim eerst de ʿumrah, een kortere bedevaart, voordat de hadj begint. Na de ʿumrah verlaat de pelgrim de staat van iḥrām, om deze weer aan te nemen bij het begin van de hadj.
Qirān Hadj (gecombineerde hadj): Bij de Qirān hadj legt de pelgrim de intentie af om zowel de ʿumrah als de hadj gezamenlijk te verrichten. De rituelen van de ʿumrah vloeien in deze vorm naadloos over in de hadj. Hierbij blijft de pelgrim gedurende de gehele hadj-periode in de staat van iḥrām, tot hij deze verlaat op de dag van het offer.

Over het algemeen verrichten de meeste bedevaartgangers die vanuit het buitenland komen de Tamattuʾ hadj (onderbroken hadj), omdat het de makkelijkste en meest geschikte vorm is om te volbrengen.
Moge elke bedevaartganger die de hadj onderneemt, gezegend worden met een geslaagde en accepteerde bedevaart. Moge Allah hun stappen begeleiden, hun inspanningen accepteren en hun harten vervullen met diepe spirituele verlichting.
Moge Allah genade schenken aan degenen die op weg gaan, hen beschermen tijdens hun reis en hen veilig terugbrengen naar hun dierbaren. Moge de hadj een transformatieve ervaring zijn, waarbij elke bedevaartganger de vreugde, de vrede en de zegeningen van het geloof diep in hun hart mag voelen.
Laten we bidden dat degenen die verlangen naar de heilige oorden van Mekka hun wens kunnen vervullen en de zegeningen van de hadj mogen ervaren. Moge iedereen de mogelijkheid krijgen om de Kaʾbah te bezoeken, de rituelen uit te voeren en zich te verbinden met de spirituele waarden van de hadj.