Inhoud
Allah Belooft Bescherming van de Heilige Koran
De islam is een religie die gebaseerd is op de openbaring van de Heilige Koran aan de Profeet Mohammed -vrede zij met hem-. De Koran is het meest heilige geschrift binnen de islam en wordt beschouwd als de onveranderlijke en eeuwige leidraad voor alle moslims. Allah heeft beloofd de Koran te beschermen en te behouden voor alle generaties. Zo zegt Allah in de Koran: “Wij hebben deze goddelijke boodschap zeker geopenbaard en Wij zullen er zeer zeker over waken.” (Koran 15:9) Dit betekent dat het absoluut onmogelijk is om zelfs maar één letter of punt in de Heilige Koran te veranderen. [1]
De Mogelijkheid van Wijzigingen in de Koran Volgens de Islam
Volgens de islam is het ten strengste verboden om te beweren dat er wijzigingen zijn aangebracht in de Heilige Koran, die door Allah aan de mensheid is geopenbaard. Aangezien de Koran het woord van Allah is en door Hemzelf is beschermd, wordt het ontkennen van deze bescherming beschouwd als een ontkenning van de goddelijke autoriteit en een daad van ongeloof. Daarom wordt degene die beweert dat er wijzigingen zijn aangebracht in de Heilige Koran beschouwd als een ongelovige. [2] [3]
De Koran Getuigt van het Woord van Allah
De Koran is niet alleen het Heilige Boek, maar ook een getuigenis van het woord van Allah. Het verkondigt duidelijk: “En als je twijfelt aan wat Wij hebben geopenbaard aan onze dienaar (Mohammed), presenteer dan een soera zoals het, en roep al je helpers behalve Allah op om je te helpen als je gelijk hebt. Als je het vervolgens niet kunt presenteren; en wij verklaren dat je het niet zult kunnen presenteren; vrees dan het vuur waarvan de brandstof bestaat uit mensen en stenen; die klaar is gehouden voor de ongelovigen.” (Koran 2:23-24) [4]
Een Openlijke Uitdaging in de Koran
Dit betekent dat als iemand twijfelt aan de authenticiteit van de Koran, hij of zij wordt uitgedaagd om een soera te produceren die gelijk is aan die van de Koran. Maar niemand is hiertoe in staat, omdat de Koran het perfecte en onveranderlijke woord van Allah is. Dit feit getuigt van de ongeëvenaarde kracht en waarheid van de Koran en bevestigt de goddelijke belofte van Allah om de Koran voor altijd te beschermen.[5]
Het Wonder van de Koran
Een ander wonder van de Koran is dat het door jong en oud kan worden gememoriseerd. Terwijl oude heilige boeken alleen werden gememoriseerd door profeten, hebben zelfs kleine kinderen onder de moslims de Koran uit hun hoofd geleerd. [6] [7]
Dit is te danken aan de onveranderlijkheid van de Koran en de toewijding van moslims om de Koran te bestuderen en te memoriseren. Dit betekent dat de Koran altijd beschikbaar zal zijn voor degenen die het willen lezen en bestuderen, en dat het woord van Allah voor altijd zal voortleven. Op deze manier heeft Allah de Koran beschermd door het in de harten van de gelovigen te bewaren.
De onveranderlijkheid van de Heilige Koran is een goddelijke belofte die wordt gerespecteerd en gekoesterd door de moslimgemeenschap over de hele wereld. Het is een teken van de ongeëvenaarde kracht en waarheid van de Koran, die wordt beschouwd als de eeuwige leidraad voor alle moslims. De Koran is niet alleen een heilig boek, maar ook een getuigenis van het woord van Allah, dat door jong en oud kan worden gememoriseerd. Door de toewijding van moslims om de Koran te bestuderen en te memoriseren, zal het woord van Allah voor altijd voortleven. Dit is de manier waarop Allah de Koran heeft beschermd door het in de harten van de gelovigen te bewaren. Laten we dus deze goddelijke belofte eren en prijzen, en de Koran blijven bestuderen en waarderen als een bron van leiding en inspiratie voor ons leven.
[1]
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
Koran 15:9.
[2]
ومن جحد القرآن، أي كله أو سورة منه أو آية، قلت: وكذا كلمة أو قراءة متواترة، أو زعم أنها ليست من كلام الله تعالى كفر، يعني إذا كان كونه من القرآن مجمعا عليه مثل البسملة في سورة النمل، بخلاف البسملة في أوائل السور فإنها ليست من القرآن عند المالكية، على خلاف الشافعية. وعند المحققين من الحنفية أنها آية مستقلة أنزلت للفصل.
Mullā ʿAlī al-Qārī (1014 AH), Minḥ al-Rawḍ al-Azhar fī Sharḥ al-Fiqh al-Akbar, deel 1 (Beiroet: Dar al-Basha’ir al-Islamiyyah, 1998), 458.
[3]
وكذلك من أنكر القرآن أو حرفا منه أو غير شيئا منه أو زاد فيه
al-Qāḍī ʿIyāḍ, Abū al-Faḍl bin Mūsá al-Yaḥsubī (544 AH), al-Shifā bi Taʾrīf Ḥuqūq al-Muṣṭafá, deel 2, al-bāb al-Thālith fī Ḥukm Man Sabba Allāh Taʿālá wa Malāʼikatih wa Anbiyāʼih wa Kutubih wa Āl al-Nabī wa Azwājih wa Ṣaḥbih, Faṣl fī Bayān Mā Huwa min al-Maqālāt al-Kufr, (Beiroet: Dar el Fikr, 1988), 289.
[4]
وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
Koran 2:23
[5]
فإنّ الله تعالى دعاهم أولاً لمعارضة جميعه حيث قال:فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مَثْلِهِ ثم قال: فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ ثم قال: فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّنْ مِثْلِهِ ، فعجزوا عن الكل مع تهالكهم على ذلك أي حرصهم على المعارضة.
Muḥammad ʿAbd al-ʿAzīz al-Farhārī (1239 AH), al-Nibrās Sharḥ Sharḥ al-ʻAqāʼid al-Nasafīyah (Istanbul: Maktabat Yasin, 2012), 577.
[6]
قال الكاشفى [در سينه آنانكه داده شده اند علم را يعنى مؤمنان اهل كتاب يا صحابه كرام كه آنرا ياد ميكردند تا هيچ كس تحريف نتوان كرد واما خواندن قرآن از ظهر القلب خاصه امت مرحومه است چهـ كتب مقدمه را از أوراق مى خوانده اند] يعنى كونه محفوظا فى الصدور من خصائص القرآن لان من تقدم كانوا لا يقرأون كتبهم الا نظرا فاذا أطبقوها لم يعرفوا منها شيأ سوى الأنبياء.
Ismāʿīl Ḥaqqī bin Muṣṭafā al-Isṫambūlī al-Buruṣawī (1127 AH), Rūḥ al-Bayān fī Tafsīr al Qurān, deel 6, Tafsīr Sūrat al-‘Ankabūt 29:49 (Beiroet: Dar al kotob al Ilmiyah, 2018), 512.
[7]
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ.
Koran 54:22.