Een belangrijk aspect van de vijf verplichte gebeden is de timing ervan. Elk gebed heeft een specifiek tijdstip waarop het moet worden verricht, wat de rituele handeling nog meer betekenis en structuur geeft. Deze vastgestelde tijden zijn gebaseerd op de bewegingen van de zon en vormen een verankering in de dagelijkse routine van moslims over de hele wereld. Door het volgen van deze vaste gebedstijden wordt het geloof geïntegreerd in het dagelijks leven en wordt een constante herinnering aan spiritualiteit geboden.
Inhoud
Het Fajr-gebed
Het eerste gebed wordt het Fajr-gebed genoemd en begint in de vroege ochtend voor zonsopkomst. Het is tijdstip dat we de ochtendschemering of dageraad noemen, want de dag kan ieder moment aanbreken omdat het niet lang meer duurt voor de zon opkomt. Dit gebed markeert het begin van een nieuwe dag na de donkere nacht en symboliseert het belang van het zoeken van leiding en zegeningen van Allah bij het aanvangen van elke dag.
Het Fajr-gebed begint bij de ochtendschemering en duurt tot het moment waarop de zon opkomt. op deze dit tijdstip zie je dat het buiten licht aan het worden is, maar dat ze zon nog niet is opgekomen. Het is aanbevolen om het Fajr-gebed uit te stellen totdat het licht buiten goed is verspreid.
Het Dhuhr-gebed
Naarmate de dag vordert, komt het Dhuhr-gebed. Dit is het middaggebed. Het is een moment van rust en reflectie te midden van de drukte van de dag. Dit gebed herinnert ons eraan om even stil te staan, onze gedachten te verzamelen en Allah te gedenken te midden van onze dagelijkse taken en verantwoordelijkheden.
Het Dhuhr-gebed kan je bidden vanaf het moment van zawāl, wanneer de zon op het hoogste punt staat, tot het moment waarop de schaduw van elk voorwerp de dubbele lengte heeft bereikt, met uitzondering van de eigen schaduw. In de winter is het aanbevolen om het Dhuhr -gebed eerder te bidden, terwijl je dit gebed in de zomer op een iets latere tijd kan verrichten.
Het ʿAṣr-gebed
Het ʿAṣr-gebed volgt in de namiddag, een gelegenheid om opnieuw onze toewijding aan Allah te tonen en om onze dankbaarheid uit te drukken voor de zegeningen die we gedurende de dag hebben ontvangen. Het herinnert ons eraan om niet op te gaan in de drukte van het leven, maar om tijd te nemen voor spirituele versterking en introspectie.
Het ʿAṣr-gebed kan je direct na het tijdstip van het Żuhr-gebed bidden. De tijd van dit gebed duurt tot zonsondergang. Het wordt altijd aanbevolen om het ʿAṣr-gebed iets later te verrichten. Echter, je mag het niet uitstellen tot de zonneschijf geel kleurt.
Het Maghrib-gebed
Na het verstrijken van de dag komt het Maghrib-gebed, het avondgebed. Terwijl de zon ondergaat en de avondschemering plaatsmaakt voor duisternis, zoeken moslims rust en spiritualiteit in het gebed. Het is een moment van reflectie op de voorbije dag en het vragen van vergeving voor eventuele tekortkomingen.
Het ʿIshā-gebed
Als de nacht valt, is er nog één gebed over: het ʿIshā-gebed, het nachtgebed. Dit gebed biedt een gelegenheid voor diepgaande aanbidding, zelfreflectie en het leggen van een spirituele verbinding met Allah in de stille uren van de nacht. Het is een tijd van rust en bezinning, waarin men zoekt naar spirituele verheffing en nabijheid tot Allah.
De tijd van het ʿIshā-gebed begint na de avondschemering en duurt tot het aanbreken van de ochtendschemering. Je kan het ʿIshā-gebed uitstellen tot ongeveer één derde van de nacht voorbij is. Het is toegestaan om het gebed uit te stellen tot de ware middernacht. De ware middernacht is om de lengte van de nacht vanaf zonsondergang tot de ochtendschemering in precies twee gelijke helften te verdelen. Het middelpunt van beide nachthelften is de ware middernacht. Het is echter afgeraden om het gebed uit te stellen tot het einde van de nacht, omdat er dan weinig mensen zijn om het in groepsverband te kunnen bidden.
Het Witr-gebed
Maar we zijn nog niet helemaal klaar. Na het ʿIshā-gebed rest er nog een belangrijke ṣalāt en dat is het Witr-gebed. Het is niet verplicht zoals de andere vijf gebeden, maar het bidden van dit gebed is wel vereist. Met het Witr-gebed sluit je de gebeden van de hele dag af. Het biedt de gelegenheid om de dag met een speciaal gebed te beëindigen, wat een gevoel van voltooiing en voldoening kan geven. Het symboliseert de uniciteit en eenheid van Allah, aangezien het Witr-gebed bestaat uit een oneven aantal gebedseenheden. Dit herinnert de gelovige aan de essentie van Tawḥīd (monotheïsme) en versterkt het geloof in de Eenheid van Allah.
Deze vijf verplichte gebeden gedurende een dag en nacht vormen samen een regelmatig terugkerend patroon van spirituele oefeningen, waarbij elk gebed een specifieke betekenis en intentie heeft. Ze dienen als constante herinnering om gedurende de dag bewust te zijn van onze relatie met Allah, om Hem dankbaarheid te tonen voor Zijn zegeningen en om Zijn leiding en genade actief te zoeken in ons dagelijks leven.
Allah heeft deze gebeden niet nodig, want Zijn grootheid en macht worden niet beïnvloed door onze aanbidding. Het zijn wijzelf die deze gebeden nodig hebben om ons spiritueel te voeden, onze band met Allah te versterken en onszelf te verheffen. Deze gebeden bieden ons de gelegenheid om onze dankbaarheid te tonen, om innerlijke rust en reflectie te vinden, en om ons vertrouwen en afhankelijkheid van Allah te versterken in ons streven naar een vervuld en betekenisvol leven.
Jalāl al- Dīn Aḥmad Amjadī (1422 AH), Anwāre Sharīʿat, Namāz ke Waqton ka Bayān (Lahore: Shabbir Brothers, 2007), 28-29.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen.