Inhoud
- 1 Persoonlijke gevoelens en herdenking
- 2 De missie van Allāmah Shāh Ahmad Noorani
- 3 De eigenschappen van Allāmah Shāh Ahmad Noorani als een leider
- 4 De invloed van het overlijden van Allāmah Shāh Ahmad Noorani op de gemeenschap
- 5 De woorden van Moefti Ahmad Yaar Khan Naeemi
- 6 Concentreren op de kernwaarden van de islam
- 7 Moefti Ahmad Yaar Khan Naeemi over Allamah Sha Ahmad Noorani
- 8 Ḥakīmul Ummat: De Wijze van de Gemeenschap
- 9 Bedevaart naar de Heiligdommen
- 10 Aanvraag reisdocumenten
- 11 Afwijzing visum
- 12 Bemiddeling van Mawlānā Ahmad Noorani
- 13 De Ambassadeuren van de islam: Allāmah Shāh Abdul Aleem Siddiqui en ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani
- 14 Qutb e Medina ʿAllāmah Ziauddin Madanī Qadri
- 15 Nalatenschap van ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani
Persoonlijke gevoelens en herdenking
Gezien de drukke werkzaamheden op Jamia Madinatul Islam, het gerenommeerde instituut voor islamitische godsdienstwetenschappen in Den Haag is het helaas niet mogelijk om deel te nemen aan de moskeeactiviteiten en bijeenkomsten ter gelegenheid van de 20e herdenkingsceremonie van deze grote geleerde. Het enige wat enige troost biedt, is dat de docenten en het gehele team van Jamia Madinatul Islam zijn herdenking dagelijks vieren door zijn nobele missie in alle oprechtheid en zuiverheid voort te zetten, waarvan mijn nederige persoon ook deel uit mag maken. ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani – Allah zij hem genadig- was immers de beschermheer van Jamia Madinatul Islam en het uitvoeren van werkzaamheden in Jamia was een belangrijke pijler in zijn missie.
Moge Allah de docenten, medewerkers en leerlingen van Jamia Madinatul Islam zegenen en hen succes schenken in hun inspanningen om kennis te vergaren en te verspreiden. Moge Hij hun kennis en begrip vergroten en hen in staat stellen om deze kennis in de praktijk te brengen en anderen te inspireren om hetzelfde te doen. Moge Allah hen ook gezondheid, welvaart en geluk schenken, en hun inspanningen accepteren als een daad van aanbidding en toewijding aan Hem.
Mijn afwezigheid kan echter niet als argument worden gezien dat de liefde en eerbied voor ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani -Allah zij hem genadig- ook afwezig is in mijn hart. Met deze woorden probeer ik mijn persoonlijke gevoelens te uiten die ik koester voor deze geweldige geleerde. Bij het horen van zijn naam weerklinken de volgende woorden als een aangename verademing in mijn gedachten:
Onbezorgdheid, veiligheid, geborgenheid, bescherming, rust, kalmte, troost, harmonie, orde, regelmaat, rechtvaardigheid, eerlijkheid, inspanning, geduld, authenticiteit, motivatie, positiviteit, inspiratie, leiderschap, stabiliteit, standvastigheid, enzovoort.
De missie van Allāmah Shāh Ahmad Noorani
De missie van Allāmah Shāh Ahmad Noorani was gericht op het verspreiden van het licht van kennis en wijsheid en het verdrijven van de duisternis van onwetendheid. Hij was ervan overtuigd dat kennis en wijsheid de sleutel waren tot de ontwikkeling van de menselijke samenleving, en dat het verspreiden van deze kennis een van de belangrijkste taken was van de Islamitische gemeenschap. Hij was van mening dat het voortbestaan en succes van de gemeenschap afhankelijk was van kennis, en dat vele gemeenschappen en beschavingen verloren zijn gegaan omdat zij die kennis niet hebben kunnen behouden.
De eigenschappen van Allāmah Shāh Ahmad Noorani als een leider
Als een ware leider bracht ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani rust in onstuimigheid, orde in chaos en kalmte in paniek. Alleen door naar zijn waardige persoon te kijken, kon men lessen leren die ontbreken in de vele hoofdstukken over leiderschap. Het luisteren naar zijn toespraken was geen inhoud van loze beloften en zweverige idealen, maar een duidelijk portret van de realiteit en het huidige leven. Het moet duidelijk zijn dat de Profeten en Gezanten, de Heiligen en Santen, de Missionarissen en grote geestelijke leiders niet gekomen zijn om een trend te veroorzaken, maar om mensen naar het rechte pad te leiden.
De invloed van het overlijden van Allāmah Shāh Ahmad Noorani op de gemeenschap
Na zijn overlijden heeft onze gemeenschap veel donkere gebeurtenissen meegemaakt, maar de meest verwoestende was dat we de pure boodschap van de Islam, die hij aan ons heeft voorgedragen, waarmee hij ons heeft gevoed en onderwezen, hebben verruild voor mode en trends. We kleden ons graag in kleuren die typerend waren voor deze grote leider. Hierbij komt ook kijken dat rivaliteit en competitie voor naamsbekendheid en wereldse faam zich hebben vermomd in de kleren van godvruchtigheid. Het spreken en herdenken van de verschillende kleurrijke en geurige bloemen uit de tuin van de Profeet van Allah – vrede zij met hem – wordt beschouwd als nieuwe merknamen die concurrentie kunnen veroorzaken. Langzaam maar zeker begint ons prachtige, groene islamitische landschap, dat ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani met zijn bloed, zweet en tranen heeft aangelegd, te vervagen en verandert het mooie landschap in een marktplaats waarin zijn naam wordt verhandeld. Maar we moeten begrijpen dat het schreeuwen van zijn naam niet gelijkstaat aan het uitdragen van zijn missie.
De woorden van Moefti Ahmad Yaar Khan Naeemi
Op dit moment denk ik aan de wijze woorden van Moefti Ahmad Yaar Khan Naeemi – -Allah zij hem genadig-. Hij zei:
“Tegenwoordig gaan de sprekers niet meer in op geloofspraktijken tijdens hun lezingen, maar vullen ze hun tijd met gedichten, en dragen verhalen en episodes voor op een melodieuze en zangerige wijze. De bijeenkomsten lijken meer op halal-bioscopen en de toehoorders zijn genotzoekers die hun denkwijze op drama hebben ingesteld. Ik heb de tijd mogen meemaken de islamitische gemeenschap de voordrachten van de geleerden onthielden en nadien zeiden ze “De geleerde heeft vandaag zo en zo een vraagstuk behandeld.” [1]
Gezien de situatie die Moefti Ahmad Yaar Khan Naeemi beschreef tijdens zijn leven tussen 1904 en 1971, is het verontrustend om na te denken over hoe het nu gesteld is met de huidige situatie. Mogen wij allen genade en bescherming vinden bij Allah in deze tijd.
Concentreren op de kernwaarden van de islam
Het is tijd om afstand te doen van commerciële belangen en wereldse weelde en ons te concentreren op de ware boodschap van de islam. Laten we ons richten op de essentie van onze religie en ons best doen om deze boodschap op een zuivere manier uit te dragen en te volgen. Door ons te concentreren op de kernwaarden van de islam, kunnen we ons leven verrijken en onze gemeenschap versterken. Dit was de boodschap en missie van de Eerwaarde Leider van de Ahl al- Soenna, Allamah Sha Ahmad Noorani.
Moefti Ahmad Yaar Khan Naeemi over Allamah Sha Ahmad Noorani
In de persoon van Allamah Sha Ahmad Noorani kon je vanwege zijn eigenschappen zoals mededogen en compassie, een grote trooster vinden. Al op jonge leeftijd was de Eerwaarde Mawlānā begiftigd met deze prachtige eigenschappen. Om deze eigenschappen nog eens extra te benadrukken, heb ik het geluk gehad om een fragment uit het reisverslag van Moefti Ahmad Yaar Khan Naeemi voor u te vertalen naar het Nederlands. Hierin vertelt de grote ʿAllāmah met zijn eigen woorden over zijn ervaring met Ḥazrat Mawlānā Shāh Ahmad Noorani, die destijds 38 jaar oud was, terwijl Moefti Ahmad Yaar Khan Naeemi 70 jaar oud was.
Ḥakīmul Ummat: De Wijze van de Gemeenschap
Moefti Ahmad Yaar Khan Naeemi wordt herdacht met de titel ‘Ḥakīmul Ummat’. Ḥakīmul Ummat is een titel die in het Urdu (en in sommige andere talen) wordt gebruikt voor een persoon die wordt beschouwd als een wijze, geleerde en een gerespecteerde autoriteit in de moslimgemeenschap. Het betekent letterlijk “Wijze van de gemeenschap”. Hij wordt geroemd door de vele boeken die hij heeft geschreven. Enkele boeken zijn hiervan zijn:
- Tafsīr-e-Naeemi (exegese van de Koran)
- Mir’at al-Manājī Sharḥ Mishkāt al-Maṣābīh (commentaar op het Hadith boek Mishkāt al- Maṣābīh)
- Jā al-Ḥaq (polemisch werk ter verdediging van de Ahl al- Sunnah wa Jamāʿah)
- Islām awr Isā’iyyat (Islam en Christendom)
- Islami Zindagi (Islamitische leven)
- ʿIlm al-Qur’ān (Kennis van de Koran)
Bedevaart naar de Heiligdommen
Duizendmaal dankzij Allah de Verhevene dat Hij mij, een zondaar, heeft gezegend met een aantal bezoeken aan de beide Heiligdommen. Zo is het dat ik in 1951, dus in 1373 AH, het geluk heb gehad om voor de derde keer de hadj en de visitatie te mogen verrichten. Deze derde bedevaart heb ik namens de Allāh’s Gezant -vrede zij met hem- volbracht, dat was dus een substituut hadj. Hierna begonnen twee verlangens als vlinders in mijn buik, mijn hart te strelen. Het was alsof deze strelingen mij naar de grenzen van verzotheid meevoerden. Een van die verlangen was om de maand Ramadan in de lichtstad Medina te kunnen doorbrengen; om in retraite te gaan in de Heilige Profetische Moskee. De tweede verlangen was om de hadj te verrichten namens de grootste weldoenster van de moslims, de eerbiedwaardige Vrouwe Āminah – Allāh zij haar tevreden-. Dit waren mijn twee hartenwensen, maar een goede uitkomst daarnaartoe bleef maar uit. De situatie was namelijk:
Er is geen hoop die kan komen aan het licht
noch is er een weg die kan komen in het zicht.
Aanvraag reisdocumenten
Als dank voor de vrijgevigheid van de Edele en als losgeld voor de genade van Zijn geliefde -vrede zij met hem- diende ik namens Allāh een aanvraag in voor reisdocumenten. Ik plakte er een zegel van 10 roepies op en betaalde ook 1600 roepies als waarborgsom. De kosten per aanvraag waren zelf 800 roepies. Met de hulp van Moefti Mian Muhammad en Moefti Mustafa Mian werd het paspoort met grote inspanning gemaakt. Vervolgens leverden we het paspoort in bij Chaudhry Muhammad Amin Sahib in het kantoor van Highland Trailers Company aan de Mall Road in Lahore. Van daaruit werd het paspoort met de aanvraag voor de wisselkoers naar Karachi gestuurd. Elke 25e van de Engelse maand werd er geloot wie er in aanmerking kwam voor de wisselkoers. Alḥamdullillāh! Onze naam werd getrokken en zo werd ons paspoort voor de wisselkoers afgegeven bij de Staatsbank. We kregen van hen het P-formulier dat Highland Trailers bij zich hield, en ons paspoort werd vervolgens teruggestuurd naar Karachi voor het visum van Saoedi-Arabië. Hier in Lahore hebben we binnen acht dagen twee keer een inenting genomen en hiervoor een gezondheidsverklaring ontvangen. Highland Trailers heeft daar in Karachi nog een filiaal op Victoria Road, grenzend aan het Sherzan Hotel, waar Officier Badruddin Sahib werkt.
Afwijzing visum
Maar plotseling, twee maanden later, toen de maand Ramadan dichterbij kwam, ontving Muhammad Amin op een donderdagmiddag post waarin stond dat zijn paspoort was teruggekomen uit Karachi met het bericht dat zijn visum was afgewezen en dat hij zelf naar Karachi moest komen. Dit nieuws bracht me in een staat van intense droefheid en ontzetting.
Onmiddellijk nam ik Moefti Muhammad Mian mee naar Lahore, haalde het paspoort op bij het Highland-kantoor en vertrokken bliksemsnel naar Karachi. Op vrijdag, toen het Maghrib-gebed naderde, kwamen we aan in Karachi.
Bemiddeling van Mawlānā Ahmad Noorani
Na het gebed kwamen we Mawlānā Muhammad Azhar Sahib, de zoon van Haḍrat Moefti Muhammad Umar Sahib Naeemi, tegen. Hij vertelde ons dat Mawlānā Ahmad Noorani Sahib Meeruthi was teruggekeerd van zijn missiewerk in Europa. “Laten we hem opzoeken”, zei hij. We gingen naar het huis van Mawlānā Ahmad Noorani Sahib Meeruthi, de zoon van Haḍrat Mawlānā Abdul Aleem Sahib Siddiqui, naast de Memon Masjid. Daar ontmoetten we Mawlānā Sahib, die zei: “Maakt u geen zorgen! Met de wil van Allah zal het visum worden afgegeven.” De geruststellende woorden van Mawlānā brachten nieuw leven in onze ontmoedigde harten. Hierna kwamen we tot rust. We brachten de zaterdagnacht door in de kamer van Abdul Raḥīm Sahib, de muezzin van Jama Masjid Arambagh. Het was erg koud.
De volgende ochtend gingen we samen met Mawlānā Noorani Sahib naar de ambassade van Saoedi-Arabië. Mā Shā Allāh! Mawlānā had daar veel invloed. Zodra de medewerkers Mawlānā zagen, stonden ze uit respect voor hem op. Mawlānā vulde het aanvraagformulier voor het hadj-visum in. De consul van Saoedi-Arabië nam de aanvraag zonder bezwaar aan, bezegelde het met een stempel en zei: “Uw visum is goedgekeurd. Morgen is het zondag, overmorgen, op maandag, krijgt u -In Shā Allāh- het visum.”
Alḥamdullillāh! Dankzij de bemiddeling van Mawlānā Ahmad Noorani -moge zijn schaduw zich uitstrekken en zijn leeftijd toenemen- werd dit onoplosbare raadsel opgelost. We stuurden dit geweldige nieuws naar Gujrat en het veroorzaakte een groot feest onder al onze vrienden. De felicitaties stroomden van alle kanten binnen. Op maandag gingen we samen met Mawlānā Ahmad Noorani het visum ophalen. Toen we bij de Saoedische ambassade aankwamen, zagen we een grote menigte vurige beminaars van Medina. Ze bivakkeerden hier al vier maanden om een visum te krijgen, maar dat was tevergeefs. Nu heb ik aan den lijve ondervonden hoe bemiddeling werkt. Dankzij de bemiddeling van Mawlānā Ahmad Noorani was het werk in twee dagen gedaan, terwijl het zonder zijn hulp vier maanden zou hebben geduurd. Dit is hoe het zal zijn op de dag des oordeels. Niemand kan tot Allāh komen zonder de bemiddeling van Allah’s Gezant. Immers, de werkzaamheden op de dag des oordeels zullen beginnen met bemiddeling.
De Ambassadeuren van de islam: Allāmah Shāh Abdul Aleem Siddiqui en ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani
Beste vrienden, vergeet niet dat Mawlānā Ahmad Noorani de aanleiding is van onze hadj en visitatie naar Medina. Hij is de bekwame zoon van Haḍrat ʿAllāmah Shāh Abdul Aleem Siddiqui Meeruthi -Allah zij hem genadig-. Ze woonden vroeger in Meerut en zijn nu gevestigd in Karachi.
Haḍrat Mawlānā Abdul Aleem Sahib Siddiqui Meeruthi is de ambassadeur van de islam. Hij verspreidde de islam op ongekende wijze in Amerika, Afrika, Indonesië, Singapore en Maleisië. Door zijn missiewerk bekeerden 45.000 Engelsen zich tot de islam. Hij reisde vaak naar Europa. Dit alles deed hij op aansporing van Mawlānā Ahmad Raza Khan Sahib Bareilwī, de hervormer van deze eeuw -moge Allāh zijn ziel zegenen-. Hij heeft grote diensten bewezen aan de islam. Meer over hem is te lezen in het boek “Tamadun Indonesia”. Dit boek is uitgegeven door de overheid van Indonesië en de Urdu-vertaling is inmiddels ook in Pakistan beschikbaar. Op pagina’s 540 tot 545 kan hierover gedetailleerd worden gelezen.
In het boek staat dat Mawlānā Abdul Aleem Sahib Siddiqui de islam heeft verspreid in Indonesië. Uit vurige liefde voor Medina liet hij zijn huis bouwen in de Lichtstad Medina, waar hij uiteindelijk ook begraven is aan de heilige voeten van Haḍrat ʿĀisha, de moeder der gelovigen in Jannatul Bāqī. Moge Allāh het graf van Mawlānā vullen met licht.
Hierna trad zijn zoon Mawlānā Ahmad Noorani in de voetsporen van zijn eerwaarde vader. Hij zet het missiewerk van zijn vader voort in de eerdergenoemde landen. Vele christenen zijn dankzij hem moslim geworden en op vele plaatsen heeft hij moskeeën en scholen opgericht. De islam heeft veel profijt gehad van zijn persoon. Mawlānā Ahmad Noorani heeft ook de grote eer dat hij getrouwd is met de kleindochter van al-Ḥādj Mawlānā Ziauddin Madanī -moge zijn zegeningen blijvend zijn-. Zodoende is hij ook een resident van de Lichtstad Medina geworden.
Qutb e Medina ʿAllāmah Ziauddin Madanī Qadri
Mawlānā Ziauddin Madanī Sahib Qadri -Moge Allāh zijn schaduw uitstrekken- is de rechtschapen kalief van de hervormer van het geloof en de gemeenschap, Mawlānā Ahmad Raza Khan -Moge Allāh zijn ziel zegenen-. Zijn huis bevindt zich in Medina, tegenover de Bab Majeedi. Dat is dus ontzettend dicht bij het heiligdom, omdat er slechts een weg tussen beiden in ligt. Het kantoor van de Saoedische luchtvaartmaatschappij bevindt zich daarachter. Zijn huis in de Lichtstad Medina is het soennitische centrum. Met de gratie van de Almachtige Allāh behoort hij tot de volwaardige Awliyā van de lichtstad Medina. Bezoekers van Medina zouden hem zeker moeten bezoeken. Het is een grote genade van de Almachtige Allāh dat Mawlānā Ahmad Noorani Sahib in deze grootse hof is aangetrouwd. Mawlānā Noorani is dus op twee manieren verbonden met de lichtstad Medina. Ten eerste heeft zijn vader, de Eerwaarde Haḍrat Mawlānā ʿAbdul Aleem Sahib Meeruthi, zijn huis in de schone Medina laten bouwen en heeft dit nagelaten. Mawlānā Noorani is nu de eigenaar hiervan. Ten tweede komt zijn schoonfamilie uit de Lichtstad Medina. Wij feliciteren Mawlānā Noorani met deze dubbele zegeningen. [2]
Nalatenschap van ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani
ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani heeft in zijn leven veel bijgedragen aan de verspreiding en bevordering van de islam, zowel in Pakistan als in andere delen van de wereld. Zijn toewijding aan de islam en zijn inzet voor het missiewerk hebben geleid tot de bekering van vele mensen tot de islam. Hij was een grote voorvechter van de soennitische leer en heeft vele bijdragen geleverd aan de ontwikkeling van deze stroming binnen de islam.
Naast zijn inzet voor de islam was ʿAllamah Shāh Ahmad Noorani ook politiek actief en was hij lid van de Jamiat Ulema-e-Pakistan partij. Hij stond bekend om zijn gematigde en verzoenende standpunten en was geliefd bij zowel zijn volgelingen als zijn politieke tegenstanders.
ʿAllāmah Shāh Ahmad Noorani is inmiddels overleden, maar zijn nalatenschap leeft voort in de harten van zijn volgelingen en degenen die hij heeft beïnvloed. Hij zal herinnerd worden als een groot geleerde en een toegewijde dienaar van de islam, wiens werk en inzet een blijvende impact hebben gehad op de islamitische gemeenschap. Moge Allah hem genadig zijn en zijn missie accepteren en tot ongekende hoogtes verheffen.
[1]
فی زمانہ واعظین عمل کا وعظ ہی نہیں کرتے شعر خوانی خوش الحانی قصے کہانی میں وقت پوراکرتے ہیں عام جلسے گویا حلال سینما ہیں کہ سننے والے بھی تماشائی ذہن عیاش ہوتے ہیں،ہم نے وہ زمانہ دیکھا ہے جب مسلمان علماء کے وعظ سن کر بعد میں یاد کرتے تھے کہ مولوی صاحب نے آج فلاں فلاں مسئلہ بیان کیا ہے
Ahmed Yaar Khan Naeemi (1391 AH), Mir’at al-Manājīḥ Sharḥ Mishkāt al- Maṣābīh, deel 6, Kalām o Shʿir kā Bayān (Delhi: Adabi Dunya), 439.
[2] Aḥmad Yaar Khān Naeemi, Ḥazrat Hakeemul Ummat ke safarnāme (Lahore, Naeemi Kutub Khana, 2006) 184-187.