Wanneer is het soenna om de ghusl te doen?
Een soenna handeling is een handeling die behoort tot de praktijken en gewoontes van de Profeet -vrede zij met hem-. Met andere woorden, het zijn handelingen die de Profeet heeft verricht en die door moslims worden nagevolgd als een manier om dichter bij Allah te komen en te handelen volgens de islamitische leer. Hier hebben we de de soenna handelingen van de grote rituele wassing voor je op een rijtje gezet:
- Op vrijdag
- Op de dag van ʿEid al-Fiṭr
- Op de dag van ʿEid al-Aḍḥā
- Op de dag van ʿArafāt
- Wanneer je de bedevaartkleding gaat aandoen [1]
Wanneer is het aanbevolen om de ghusl te doen?
Een handeling die wordt beschouwd als aanbevolen, ofwel mustaḥab, is niet verplicht of essentieel om te verrichten. Het uitvoeren van deze handeling brengt zegeningen en verdiensten met zich mee, terwijl het nalaten ervan geen nadelige gevolgen heeft en niet wordt beschouwd als een zonde. Het zijn handelingen die worden aanbevolen op basis van de islamitische geschriften en tradities. Hieronder volgt een overzicht wanneer het aanbevolen is om de ghusl te doen:
- Wanneer je tijdens de Ḥadj in Arafat gaat verblijven;
- Wanneer je tijdens de Ḥadj in Muzdalifah gaat verblijven;
- Wanneer je het Heiligdom gaat bezoeken;
- Wanneer je de Heilige Schrijn van Allāh’s Gezant -vrede zij met hem- gaat bezoeken;
- Wanneer je de zevenvoudige ommegang van de Kaʾbah gaat doen;
- Wanneer je tijdens de Ḥadj in Mina arriveert;
- Wanneer je tijdens de Hadj de drie pilaren gaat stenigen;
- Voor de Nacht op midden Shaʾbān;
- Voor de Nacht van al-Qadr;
- Voor de nacht van ʿArafāt;
- Wanneer je een Milād of andere zegenrijke bijeenkomsten gaat bijwonen;
- Wanneer je een lijk hebt bewassen;
- Wanneer je bijkomt van een gekte aanval;
- Wanneer je bijkomt na het flauwvallen;
- Wanneer je nuchter bent geworden na dronken te zijn geweest;
- Wanneer je berouw wilt tonen voor je zonden;
- Wanneer je nieuwe kleren gaat aandoen;
- Wanneer je van je reis bent teruggekeerd;
- Wanneer de metrorragie (abnormaal zware of langdurige vaginale bloedingen buiten de normale menstruatiecyclus om) is afgelopen;
- Wanneer je het gebed van de zonsverduistering (Kusūf) bidt;
- Wanneer je het gebed van de maansverduistering (Gusūf) bidt;
- Wanneer je het gebed voor regen (Istisqā) bidt;
- Wanneer je angstig bent;
- Wanneer het donker is en er een hevige storm is;
- Wanneer er ergens op je lichaam onreinheid is, maar je niet weet waar het is. [2] [3]
Het verrichten van de ghusl is niet alleen een fysieke reiniging van het lichaam, maar ook een spirituele reiniging van de ziel. Door deze handeling op de voorgeschreven momenten te verrichten, wordt de moslim eraan herinnerd om zichzelf te zuiveren en zich dichter tot Allāh te brengen. Het naleven van deze aanbevolen handelingen kan dus bijdragen aan een versterking van het geloof en het spirituele welzijn van de moslim.
[1]
( وَسُنَّ لِصَلَاةِ جُمُعَةٍ وَ ) لِصَلَاةِ ( عِيدٍ ) هُوَ الصَّحِيحُ كَمَا فِي غُرَرِ الْأَذْكَارِ وَغَيْرِهِ . وَفِي الْخَانِيَّةِ لَوْ اغْتَسَلَ بَعْدَ صَلَاةِ الْجُمُعَةِ لَا يُعْتَبَرُ إجْمَاعًا ; وَيَكْفِي غُسْلٌ وَاحِدٌ لِعِيدٍ وَجُمُعَةٍ اجْتَمَعَا مَعَ جَنَابَةٍ كَمَا لِفَرْضَيْ جَنَابَةٍ وَحَيْضٍ ( وَ ) لِأَجْلِ ( إحْرَامٍ وَ ) فِي جَبَلِ ( عَرَفَةَ ) بَعْدَ الزَّوَالِ .
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 1, Kitāb al-Ṭahārat, Sunan al-Ghusl, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 169.
[2]
( وَنُدِبَ لِمَجْنُونٍ أَفَاقَ ) وَكَذَا الْمُغْمَى عَلَيْهِ ، كَذَا فِي غُرَرِ الْأَذْكَارِ ، وَهَلْ السَّكْرَانُ كَذَلِكَ ؟ لَمْ أَرَهُ ( وَعِنْدَ حِجَامَةٍ وَفِي لَيْلَةِ بَرَاءَةٍ ) وَعَرَفَةَ ( وَقَدَرَ ) إذَا رَآهَا ( وَعِنْدَ الْوُقُوفِ بِمُزْدَلِفَةُ غَدَاةَ يَوْمِ النَّحْرِ ) لِلْوُقُوفِ ( وَعِنْدَ دُخُولِ مِنًى يَوْمَ النَّحْرِ ) لِرَمْيِ الْجَمْرَةِ ( وَ ) كَذَا لِبَقِيَّةِ الرَّمْيِ ، وَ ( عِنْدَ دُخُولِ مَكَّةَ لِطَوَافِ الزِّيَارَةِ وَلِصَلَاةِ كُسُوفٍ ) وَخُسُوفٍ ( وَاسْتِسْقَاءٍ وَفَزَعٍ وَظُلْمَةٍ وَرِيحٍ شَدِيدٍ ) وَكَذَا لِدُخُولِ الْمَدِينَةِ ، وَلِحُضُورِ مَجْمَعِ النَّاسِ ، وَلِمَنْ لَبِسَ ثَوْبًا جَدِيدًا أَوْ غَسَّلَ مَيِّتًا أَوْ يُرَادُ قَتْلُهُ وَلِتَائِبٍ مِنْ ذَنْبٍ ، وَلِقَادِمٍ مِنْ سَفَرٍ ، وَلِمُسْتَحَاضَةٍ انْقَطَعَ دَمُهَا
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 1, Kitāb al-Ṭahārat, Sunan al-Ghusl, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 170.
[3] Jalāl al- Dīn Aḥmad Amjadī (1422 AH), Anwāre Sharīʿat, Wuẓū Kā Bayān (Lahore: Shabbir Brothers, 2007), 19.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen.