Inhoud
- 1 De naam van het feest na de ramadan is officieel ʿEid al-Fiṭr en geen Suikerfeest
- 2 Wanneer is ʿEid al-Fiṭr begonnen?
- 3 De voortreflijkheden van de nacht op ʿEid al- Fiṭr
- 4 Wat kan je doen in de nacht op ʿEid al- Fiṭr
- 5 De voortreffelijkheden van ʿEid al- Fiṭr
- 6 De ware betekenis van ʿEid volgens Sheikh ʿAbdul Qadīr Al-Jilānī (470 – 561 AH)
- 7 ʿEid volgens De Eerbiedwaardige ʿAlī bin Abū Ṭalib (34 VH – 40 AH)
- 8 Wat dien je te doen op de dag van ʿEid al- Fiṭr?
- 9 Het Rechte Pad wenst u allemaal een gezegend ʿEid toe
De naam van het feest na de ramadan is officieel ʿEid al-Fiṭr en geen Suikerfeest
ʿEid al-Fiṭr, ook wel bekend als het Suikerfeest, wordt ten onrechte geassocieerd met overmatige suikerconsumptie in sommige kringen. Dit is een verkeerde voorstelling van zaken, omdat het feest in werkelijkheid draait om het vieren van het einde van de vastenperiode en het tonen van dankbaarheid aan Allah. Het delen van voedsel en het versterken van onderlinge banden tussen mensen zijn eveneens belangrijke aspecten van dit feest. De naam “Suikerfeest” kan echter bijdragen aan een stereotype beeldvorming van moslims als zijnde liefhebbers van zoetigheid en ongezonde mensen. Het zou daarom gepast zijn om de naam van dit feest te heroverwegen en te rebranden, vergelijkbaar met hoe sommige landen hun naam hebben veranderd in het verleden.
Wanneer is ʿEid al-Fiṭr begonnen?
ʿEid al- Fiṭr is begonnen in het jaar 624 n.Chr. Volgens de overlevering van Anas -moge Allah tevreden met hem zijn- zag de Profeet -vrede zij met hem- toen hij van Mekka naar Medina emigreerde dat de mensen van Medina twee specifieke dagen van amusement en plezier hadden. Hij vroeg hen: “Wat zijn deze twee dagen?” De mensen antwoordden dat het hun feestdagen waren en dat ze vanuit de tijd van onwetendheid altijd op deze manier plezier hadden gehad op deze twee dagen. De Profeet -vrede zij met hem- antwoordde: “Allah heeft iets beters dan deze twee dagen daarvoor in de plaats gesteld, namelijk de het offerfeest (ʿEid al- Aḍḥā) en het feest na het verbreken van de vasten (ʿEid al- Fiṭr).” [1]
De voortreflijkheden van de nacht op ʿEid al- Fiṭr
De nacht van ʿEid al-Fiṭr is ook een van de heilige nachten in de islam. Moslims worden aangeraden deze nachten in aanbidding en devotie door te brengen en hun dank aan Allah te tonen. Volgens de overlevering van Abu Hurayrah -moge Allah tevreden met hem zijn- zei de Profeet -vrede zij met hem-: “Mijn volk heeft in de Ramadan vijf zegeningen gekregen die aan geen enkel voorgaand volk waren geschonken:
- De geur uit de mond van een vastende persoon is zoeter voor Allah dan de geur van muskus;
- De engelen blijven om vergeving voor hen vragen totdat ze hun vasten verbreken;
- Allah siert Zijn Paradijs elke dag en zegt dan: ‘Mijn vastende dienaren worden binnenkort bevrijd van hun lasten en lijden en komen naar Mij toe’;
- De duivels worden vastgeketend, waardoor ze niet de slechte daden kunnen doen die ze buiten de Ramadan wel deden;
- en ze worden vergeven in de laatste nacht van de Ramadan.”
De Profeet -vrede zij met hem- werd gevraagd of de laatste nacht ‘Laylat al-Qadr’ (de Waardevolle Nacht) was, waarop hij antwoordde: “Nee, maar de arbeider wordt betaald na het voltooien van zijn werk.” [2]
De nacht op ʿEid is niet zoals alle andere nachten. Volgens de overlevering van Abū Umāmah -moge Allah tevreden met hem zijn- zei de Profeet -vrede zij met hem-: “Degene die de nachten van de twee ʿEid doorbrengt met het verrichten van vrijwillige gebeden, met als doel beloning te ontvangen van Allah, zijn hart zal niet sterven op de Dag waarop alle harten zullen sterven.” [3]
Wat kan je doen in de nacht op ʿEid al- Fiṭr
De nacht van ʿEid is een bijzondere avond vol aanbidding en deugdzaamheid. Tijdens deze nacht neemt Ramadan afscheid en beloont Allah degenen die de maand hebben doorgebracht met toewijding, gehoorzaamheid en vroomheid. Het is een nacht van reflectie waarin je je bewust wordt van wat je hebt verloren en gewonnen. Het is een moment om jezelf af te vragen of je alles hebt gedaan om jezelf en je gezin te beschermen tegen de ongerieven van het hiernamaals. Daarom is het belangrijk om je acties op deze nacht te evalueren en speciale inspanningen te leveren voor vergeving en smeekbeden.
Tijdens de nacht van ʿEid kun je de volgende aanbevolen en zegenrijke activiteiten verrichten:
- Een van de meest belangrijke zaken is om je ouders te vragen om voor je te bidden. De gebeden van ouders voor hun kinderen worden niet verworpen. Ouders zijn zulke wonderbaarlijke wezens die niet moe worden om te bidden voor het welzijn voor hun kinderen. Ze gunnen hun kinderen altijd succes op succes en en dat menen ze met heel hun hart. Naast het vragen om voor ze te bidden, zorg dat ze comfortabel zijn en niets tekortkomen.
- Verricht vrijwillige gebeden om dichter bij Allah te komen.
- Reciteer de Heilige Koran en verdiep je spirituele verbinding met Allah.
- Geef liefdadigheid en verricht goede daden om te tonen dat je dankbaar bent voor alles wat je hebt ontvangen.
- Verricht smeekbeden om Allah om vergeving en zegeningen te vragen.
- Gedenk Allah door te mediteren en zijn verheerlijkingen te prevelen.
- Draag zegenbeden en vredesgroeten op voor de Profeet -vrede zij met hem-.
- Toon berouw voor je zonden en vraag oprecht om vergeving van Allah.
- Bid voor het welzijn en de gezondheid van de moslimgemeenschap en vraag Allah om bescherming en zegeningen.
- Toon goed gedrag en respect richting je familieleden en versterk je familiebanden.
- Als je iemands rechten hebt geschonden, vraag dan om vergeving en verzoening.
- Als je iemand onrecht hebt aangedaan, vraag dan om vergeving en zet je fouten recht.
- Leg alle ruzies bij en sluit vrede.
- Span je in om meningsverschillen op te lossen en eenheid, vrede en harmonie in onze gemeenschap te bevorderen.
De voortreffelijkheden van ʿEid al- Fiṭr
ʿEid al-Fiṭr is een dag van grote vreugde voor moslims. De Profeet -vrede zij met hem- beschouwde deze dag als ‘de dag van beloning’ (Yawm al-Jazā). Tijdens de heilige maand Ramadan vasten moslims vanaf de dageraad tot zonsondergang, verdragen ze de last van honger en dorst, nemen ze deel aan de nachtelijke Ramadan-gebeden en schenken ze meer uit aan liefdadigheid dan in andere maanden omdat de verdiensten in de maand Ramadan verdubbeld zijn. Allah heeft deze dag speciaal aangewezen om de verdiensten op deze dag de voltooien. De Profeet -vrede zij met hem- heeft deze dag uitgeroepen als een van de zegepralen van de islam en zei: “Elk volk heeft zijn eigen vieringen en dit is onze viering.” Dit betekent dat elk volk zijn eigen feestdag heeft en voor moslims is dit de dag van ʿEid al-Fiṭr. [4]
De ware betekenis van ʿEid volgens Sheikh ʿAbdul Qadīr Al-Jilānī (470 – 561 AH)
De grote soefimeester Hadrat Sheikh ʿAbdul Qadīr Al-Jilānī -moge Allah tevreden met hem zijn- heeft eens de ware betekenis van ʿEid uitgelegd. Hij zei dat ʿEid niet alleen draait om het dragen van nieuwe, mooie kleding, het eten van lekkernijen en het najagen van lusten en pleziertjes. In werkelijkheid symboliseert de viering van ʿEid de acceptatie van gehoorzaamheid aan Allah, de vergeving van zonden en fouten, de transformatie van slechte daden in goede daden, de vreugdevolle aankondiging van promotie naar hogere spirituele graden, en het ontvangen van eerbewijzen, geschenken en genadige gunsten.
Hadrat Sheikh ʿAbdul Qadīr Al-Jilānī benadrukte dat ʿEid vooral draait om innerlijke vreugde en spirituele verheffing. Het is een moment om te reflecteren op onze daden, om ons te herinneren aan onze verplichtingen jegens Allah en om onze band met Hem te versterken. Hij legde uit dat door het licht van het geloof de borst wordt geopend, het hart tot rust komt door de kracht van zekerheid en de daaruit voortvloeiende tekenen, en kennis vanuit de harten stroomt naar de tongen in verschillende vormen van wijsheid, welsprekendheid en retoriek.
Met andere woorden, de viering van ʿEid is een tijd van innerlijke transformatie en spirituele groei, die ons dichter bij Allah brengt en ons helpt om betere mensen te worden. [5]
ʿEid volgens De Eerbiedwaardige ʿAlī bin Abū Ṭalib (34 VH – 40 AH)
Op de dag van ʿEid kwam er een man bij de eerbiedwaardige ʿAlī -moge Allah zijn gezicht veredelen- en zei: “Vandaag is het ʿEid en u bent een simpel volkoren platbrood aan het eten.” ʿAlī antwoordde: “Vandaag is het ʿEid voor degene wiens vasten geaccepteerd is, wiens inspanningen gewaardeerd zijn, en wiens zonden vergeven zijn. Vandaag is het ʿEid voor ons en morgen is het ʿEid voor ons, en elke dag waarin we Allah niet ongehoorzaam zijn, is voor ons ʿEid.” [6]
Wat dien je te doen op de dag van ʿEid al- Fiṭr?
Op de dag van ʿEid zijn er verschillende handelingen die aanbevolen en soenna zijn zoals:
- Voldoe de zakāt al-Fiṭr alvorens je het ʿEid-gebed gaat verrichten. Het kan ook erna, maar het is beter om het ervoor te geven;
- Doe de grote rituele wassing, dus ga douchen;
- Geef speciale aandacht aan reinheid en hygiëne; zoals je tanden poetsen en schone sokken aandoen;
- Draag nieuwe kleding indien mogelijk, maar schone kleren volstaan natuurlijk ook.
- Zet een lekker geurtje op;
- Eet iets zoets voordat je naar het ʿEid gebed vertrekt, zoals dadels. Volgens de overlevering van Anas –Moge Allah tevreden zijn met hem- at de Profeet -vrede zij met hem- enkele dadels vóór het ʿEid-gebed. Gewoonlijk waren dit oneven aantallen. [7]
- Lopend te gaan naar het ʿEid-gebed en via een andere weg terugkomen. Dit levert bij elke stap beloning op en creëert ook een gevoel van saamhorigheid onder de moslims. [8]
- Om onderweg de Takbīrs te reciteren en dat is om te zeggen:
Allāhu Akbar, Allāhu Akbar, La ilāha illallāh, wallāhu Akbar, Allāhu Akbar, wa lillāhil Ḥamd
- Na het ʿEid al-Fiṭr gebed geeft de imam een kanselrede die belangrijk is om te beluisteren. Helaas beginnen veel mensen te vertrekken zodra het gebed voorbij is. In de preek wordt het belang van religieuze verantwoordelijkheden met betrekking tot ʿEid al-Fiṭr benadrukt en wordt Allah gevraagd om vergeving voor zonden en fouten. Er worden speciale gebeden gedaan voor het welzijn van de moslimgemeenschap en de hele mensheid. Het is dus de moeite waard om te blijven en te luisteren naar de belangrijke boodschap die de imam te bieden heeft.
Het Rechte Pad wenst u allemaal een gezegend ʿEid toe
Het voltallige team van Het Rechte Pad wensen jullie allemaal een gezegend en vreugdevol ʿEid al-Fiṭr toe. Moge deze dag gevuld zijn met vreugde, vrede en zegeningen voor jullie en jullie families.
Ter gelegenheid van ʿEid al-Fiṭr willen wij jullie vragen om voor ons te bidden en ons te steunen bij onze nobele missie. Laten we samenwerken om ons gemeenschappelijke doel te bereiken en de gemeenschap te dienen met islamitische kennis en wijsheid.
Moge Allah ons allen leiden naar het rechte pad en ons succes en gezondheid schenken in dit leven en in het hiernamaals.
Wij wensen jullie een gezegend ʿEid al-Fiṭr toe!
Het Rechte Pad
[1]
حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ حُمَيْدٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ وَلَهُمْ يَوْمَانِ يَلْعَبُونَ فِيهِمَا فَقَالَ مَا هَذَانِ الْيَوْمَانِ قَالُوا كُنَّا نَلْعَبُ فِيهِمَا فِي الْجَاهِلِيَّةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَكُمْ بِهِمَا خَيْرًا مِنْهُمَا يَوْمَ الْأَضْحَى وَيَوْمَ الْفِطْرِ
Abū Dāwūd Sulaymān bin al- Ashʿath al-Azdī al-Sijistānī (275 AH), Sunan Abī Dāwūd, deel 1, Kitāb al- Ṣalat, Bab Salat al- ʿEidayn (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, z.d.) 295.
[2]
حَدَّثَنَا يَزِيدُ أَخْبَرَنَا هِشَامُ بْنُ أَبِي هِشَامٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْأَسْوَدِ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُعْطِيَتْ أُمَّتِي خَمْسَ خِصَالٍ فِي رَمَضَانَ لَمْ تُعْطَهَا أُمَّةٌ قَبْلَهُمْ خُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ وَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ الْمَلَائِكَةُ حَتَّى يُفْطِرُوا وَيُزَيِّنُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ كُلَّ يَوْمٍ جَنَّتَهُ ثُمَّ يَقُولُ يُوشِكُ عِبَادِي الصَّالِحُونَ أَنْ يُلْقُوا عَنْهُمْ الْمَئُونَةَ وَالْأَذَى وَيَصِيرُوا إِلَيْكِ وَيُصَفَّدُ فِيهِ مَرَدَةُ الشَّيَاطِينِ فَلَا يَخْلُصُوا إِلَى مَا كَانُوا يَخْلُصُونَ إِلَيْهِ فِي غَيْرِهِ وَيُغْفَرُ لَهُمْ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَهِيَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ قَالَ لَا وَلَكِنَّ الْعَامِلَ إِنَّمَا يُوَفَّى أَجْرَهُ إِذَا قَضَى عَمَلَهُ
Aḥmad bin Hanbal (241 AH), Musnad al- Imam Aḥmad, deel 2 (Beiroet: Dar Ihya al Turath al Arabi, 1993) 292.
[3]
حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ الْمَرَّارُ بْنُ حَمُّويَةَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُصَفَّى حَدَّثَنَا بَقِيَّةُ بْنُ الْوَلِيدِ عَنْ ثَوْرِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ خَالِدِ بْنِ مَعْدَانَ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ قَامَ لَيْلَتَيْ الْعِيدَيْنِ مُحْتَسِبًا لِلَّهِ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ
Muḥammad bin Yazīd Ibn Mājah al-Qazwinī (273 AH), Sunan Ibn Mājah, deel 1, Kitāb al-Ṣiyām, Bāb fī Man Qāma Fī Laylatayn al-ʿEidayn (Beiroet: Al-Maktabah al-‘Ilmiyah, 1954) 567.
[4]
حَدَّثَنَا عُبَيْدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ دَخَلَ أَبُو بَكْرٍ وَعِنْدِي جَارِيَتَانِ مِنْ جَوَارِي الْأَنْصَارِ تُغَنِّيَانِ بِمَا تَقَاوَلَتْ الْأَنْصَارُ يَوْمَ بُعَاثَ قَالَتْ وَلَيْسَتَا بِمُغَنِّيَتَيْنِ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ أَمَزَامِيرُ الشَّيْطَانِ فِي بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَذَلِكَ فِي يَوْمِ عِيدٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا أَبَا بَكْرٍ إِنَّ لِكُلِّ قَوْمٍ عِيدًا وَهَذَا عِيدُنَا
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 1, Kitāb al-ʿĪdayn , Bāb Sunnat al-ʿĪdayn li Ahl al-Islām (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 324.
[5]
ليس العيد بلبس الناعمات وأكل الطيبات ومعانقة المستحسنات والتمتع باللذات والشهوات. لكن العيد بظهوره علامة القبول للطاعات، وتكفير الذنوب والخطيئات، وتبديل السيئات بالحسنات، والبشارة بارتفاع الدرجات، والخلع والطرف والهبات والكرامات، وانشراح الصدر بنور الإيمان، وسكون القلب بقوة اليقين وما ظهر عليه من العلامات، وانفجار بحور العلوم من القلوب على الألسنة وأنواع الحكم والفصاحة والبلاغة.
ʿAbd al-Qādir al- Jilānī (561 AH), Al-Ghunyah li-Ṭālibi Ṭarīq al-Ḥaqq ʿAzza wa Jall, deel 2, Majlis fī Dhikr Yawm al-Fiṭr, Faṣl Yashtarik al-Mu’min wal-Kafir fī al-ʿīd (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1997) 34.
[6]
إن رجلا دخل على علي -رضي الله عنه -وكرم الله وجهه في يوم عيد وهو يأكل الخبز الخشكار فقال له: اليوم يوم العيد وأنت تأكل الخبز الخشكار؟ فقال: اليوم عيد لمن قبل صومه، وشكر سعيه، وغفر ذنبه، اليوم لنا عيد وغدا لنا عيد، وكل يوم لا نعصى الله فيه فهو لنا عيد.
ʿAbd al-Qādir al- Jilānī (561 AH), Al-Ghunyah li-Ṭālibi Ṭarīq al-Ḥaqq ʿAzza wa Jall, deel 2, Majlis fī Dhikr Yawm al-Fiṭr, Faṣl Yashtarik al-Mu’min wal-Kafir fī al-ʿīd (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1997) 34.
[7]
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحِيمِ حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ سُلَيْمَانَ قَالَ حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ قَالَ أَخْبَرَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي بَكْرِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَاتٍ وَقَالَ مُرَجَّأُ بْنُ رَجَاءٍ حَدَّثَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي أَنَسٌ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَيَأْكُلُهُنَّ وِتْرًا
Muḥammad bin Ismāʿīl al-Bukhārī (256 AH), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, deel 1, Kitāb al-ʿĪdayn, Bāb al-Akl Yawm al-Fiṭr Qabl al-Khurūj (Beiroet: Dar Ibn Kathir, 1993) 325.
[8]
حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ سَعْدِ بْنِ عَمَّارِ بْنِ سَعْدٍ أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا خَرَجَ إِلَى الْعِيدَيْنِ سَلَكَ عَلَى دَارِ سَعِيدِ بْنِ أَبِي الْعَاصِ ثُمَّ عَلَى أَصْحَابِ الْفَسَاطِيطِ ثُمَّ انْصَرَفَ فِي الطَّرِيقِ الْأُخْرَى طَرِيقِ بَنِي زُرَيْقٍ ثُمَّ يَخْرُجُ عَلَى دَارِ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ وَدَارِ أَبِي هُرَيْرَةَ إِلَى الْبَلَاطِ
Muḥammad bin Yazīd Ibn Mājah al-Qazwinī (273 AH), Sunan Ibn Mājah, deel 1, Kitāb Iqāmat al-ṣalāh wa al-Sunnah Fīhā, Bāb Mā jā’a fī al-Khurūj Yawm al-ʿĪd min Ṭarīq wa al-Rujūʾ min ghayrih (Beiroet: Al-Maktabah al-‘Ilmiyah, 1954) 412.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen.