Inhoud
- 1 Mogelijk versus onmogelijk: Definities en context
- 2 De beperkte macht van de mens en de almacht van Allah
- 3 Het gevaar van geloven in het onmogelijke: Verwerping van Allah’s perfectie
- 4 De grootsheid van Allah: Vrij van gebreken en tekortkomingen
- 5 Streven naar een goed begrip van menselijke beperkingen en Allah’s almacht
Mogelijk versus onmogelijk: Definities en context
“Mogelijk” betekent dat iets kan gebeuren of kan bestaan, terwijl “onmogelijk” betekent dat iets niet kan gebeuren of niet kan bestaan. Als iets mogelijk is, betekent dit dat er een kans of potentieel is dat het kan gebeuren of bestaan. Bijvoorbeeld: het is mogelijk dat het morgen gaat regenen. Dit betekent niet dat het zal gaan regenen, maar er is een kans dat het gebeurt. Een ander voorbeeld is dat het mogelijk is om een nieuwe taal te leren als je er genoeg tijd en moeite in steekt.
Als iets onmogelijk is, betekent dit dat het niet kan gebeuren of niet kan bestaan. Bijvoorbeeld: het is onmogelijk om te vliegen zonder de hulp van technologie. Een ander voorbeeld is dat het onmogelijk is om een vierkante cirkel te tekenen, omdat de definities van “vierkant” en “cirkel” elkaar uitsluiten.
Het is belangrijk om op te merken dat de termen “mogelijk” en “onmogelijk” afhankelijk zijn van de context en de omstandigheden. Wat voor de ene persoon mogelijk is, kan voor een andere persoon onmogelijk zijn. Hierbij wordt niet meer de eigenlijke betekenis van onmogelijk bedoeld, maar eerder iets dat heel moeilijk is om te doen, en dus in feite iets dat alsnog mogelijk is, maar met veel moeite of geluk.
De beperkte macht van de mens en de almacht van Allah
Wanneer we in de godsdienst spreken over onmogelijk, bedoelen we iets dat niet kan gebeuren of bestaan, zelfs niet voor een moment of een fractie van een seconde. Zo kan er bijvoorbeeld geen steen bestaan die Allah niet kan optillen. Het bestaan van zo’n steen is onmogelijk, terwijl Allah alle stenen die wel bestaan kan optillen, omdat deze stenen mogelijk zijn en dus wel kunnen bestaan. Allah heeft dus macht over alle mogelijke dingen, omdat alles wat mogelijk is binnen Zijn macht valt.
Als mens hebben we beperkte macht en kunnen we niet alles doen wat mogelijk is, aangezien sommige dingen buiten onze macht liggen. Daarom zijn sommige mensen machtiger dan anderen. Het is belangrijk om te beseffen dat geen mens almachtig kan zijn, omdat niemand macht heeft over alles wat bestaat. Alleen Allah is almachtig.
Het gevaar van geloven in het onmogelijke: Verwerping van Allah’s perfectie
Het geloof dat het onmogelijke zou kunnen bestaan en dat Allah iets zou kunnen doen dat onmogelijk is, is in feite een ontkenning van het geloof in Allah’s bestaan. Allah kan bijvoorbeeld niet liegen, sterven of zijn heiligheid verliezen. Dit zijn onmogelijke zaken, omdat als ze wel zouden kunnen bestaan, Allah niet langer God zou zijn, omdat Hij dan gebreken en tekortkomingen zou hebben. Maar Allah heeft geen gebreken en tekortkomingen, omdat Hij volmaakt is.
Allah heeft dus controle over alles wat mogelijk is en niets wat mogelijk is valt buiten Zijn controle. Maar wat onmogelijk is, valt niet onder Zijn almacht. Het is een ontkenning van de goddelijke macht om te geloven dat het onmogelijke wel onder Zijn controle valt.
De grootsheid van Allah: Vrij van gebreken en tekortkomingen
Allah is vrij van alle gebreken en tekortkomingen. Voor Hem zijn alle soorten tekortkomingen en imperfecties onmogelijk, zoals liegen, onwetendheid, vergeetachtigheid, onrechtvaardigheid, immoraliteit en dergelijke. Het is onmogelijk dat Hij deze eigenschappen heeft. Als iemand gelooft dat Allah kan liegen maar ervoor kiest om dat niet te doen, impliceert dit dat Allah onvolmaakt is, maar dat Hij Zijn onvolmaaktheid verbergt. Dit geldt niet alleen voor liegen, maar ook voor alle andere tekortkomingen zoals onrechtvaardigheid, diefstal, sterven, voortplanten en vele andere gebreken.
Streven naar een goed begrip van menselijke beperkingen en Allah’s almacht
Het is belangrijk om te begrijpen dat de menselijke macht beperkt is en dat alleen Allah almachtig is. Het geloven in de mogelijkheid van onmogelijke zaken is een ontkenning van Allah’s goddelijke macht en volmaaktheid. Het is daarom essentieel om te streven naar een goed begrip van de beperkingen van de mens en de grootsheid van Allah, om op de juiste manier in Hem te kunnen geloven.
Shams al-Dīn Aḥmad Jaʾfarī Rizwī Jaunpūrī (1402 AH), Qānūne Sharīʿat, deel 1, ʿAqāid Kā Bayān, Allāh Kī Zāt awr Ṣifāt ke ʿAqīde (New York: Global Islamic Mission, 20016), 19.