
Alleen Allah is pre-existent: het belang van dit concept in de islam
Inhoud
Allah is vrij van lichaam en lichamelijkheden
Allah is vrij van lichaam en lichamelijkheden. Dit betekent dat Hij geen fysieke substantie heeft en dat er geen zaken aan Hem kunnen worden gerelateerd waarvoor een lichaam nodig is. Hierdoor is Allah rein en vrij van tijd en plaats, richting en windstreek, vorm en uiterlijk, gewicht en maat, toename en afname, vermenging en versmelting, verwekking en voortplanting, beweging en verplaatsing, verandering en wijziging, en alle andere fysieke eigenschappen en toestanden. [1]
Allah is de enige entiteit die pre-existent is
In de islam is Allah de enige entiteit die pre-existent is. Dit betekent dat Allah geen begin heeft en niet afhankelijk is van iets anders om te bestaan. Dit is een essentieel kenmerk van Allah en is een fundamenteel onderdeel van de islamitische leer. Het idee van pre-existentie impliceert dat Allah niet alleen eeuwig en onveranderlijk is, maar ook dat Hij de oorsprong is van alles wat bestaat.
Alles behalve Allah is geschapen
Alles in het universum, behalve het wezen en de eigenschappen van Allah, is geschapen. Dit betekent dat het er eerst niet was en later is ontstaan. Het feit dat alleen Allah pre-existent is, benadrukt Zijn almacht en grootheid en onderstreept de afhankelijkheid van alle geschapen dingen van Hem.
Aanvaarding van Allah als de enige pre-existentie entiteit is cruciaal voor moslims
Het is van cruciaal belang voor moslims om te begrijpen dat het aanvaarden van Allah als de enige pre-existentie entiteit een fundamenteel aspect is van de islamitische leer. Iemand die iets anders dan Allah als pre-existent aanneemt, of twijfelt over het feit of het universum wel of niet geschapen is, vervalt in ongeloof. [2]
Onze plicht als moslims om Allah te aanbidden en te gehoorzamen
Alleen Allah is de Schepper en Heerser van het universum en alles wat erin bestaat. Als moslims is het onze plicht om Hem te aanbidden en te gehoorzamen en ons te richten op het nastreven van Zijn tevredenheid en goedkeuring. Door te begrijpen dat alleen Allah pre-existent is, kunnen we ons beter bewust worden van Zijn grootheid en macht en ons toewijden aan het dienen zoals dat hem waardig is.
[1] Shams al-Dīn Aḥmad Jaʾfarī Rizwī Jaunpūrī (1402 AH), Qānūne Sharīʿat, deel 1, ʿAqāid Kā Bayān, Allāh Kī Zāt awr Ṣifāt ke ʿAqīde (New York: Global Islamic Mission, 20016), 17.
[2] Shams al-Dīn Aḥmad Jaʾfarī Rizwī Jaunpūrī (1402 AH), Qānūne Sharīʿat, deel 1, ʿAqāid Kā Bayān, Allāh Kī Zāt awr Ṣifāt ke ʿAqīde (New York: Global Islamic Mission, 20016), 18.