De Profeet -vrede zij met hem- zei dat het maken van een volmaakte wuḍū alle zonden van je ledematen wegwast, zozeer dat zelfs de zonden met het laatste druppel water van je lichaam afvloeien. [1]
Het correct uitvoeren van de wuḍū is dus niet alleen een verplichting in de islam, maar het is ook een krachtige tool om ons te helpen onze spirituele doelen te bereiken en ons dichter bij Allah te brengen.
De wuḍū bestaat uit verplichte onderdelen en profetische tradities die wij de soenna’s van de wuḍū noemen. De soenna onderdelen van de wuḍū maken de wuḍū volmaakt en heel zegenrijk. Wil je weten wat de verplichte onderdelen en soenna’s van de wuḍū zijn? Hieronder hebben we ze voor je op een rijtje gezet:
De Verplichtingen van de Wudu
De wuḍū heeft vier verplichtingen, namelijk:
- Je gezicht wassen vanaf je haargrens tot je kin en van je ene oorlel naar je andere oorlel;
- Beide handen tot en met de ellebogen wassen;
- Over ¼ deel van je hoofd strijken;
- Je voeten tot en met je enkels wassen.
De Soenna’s van de Wudu
De soenna’s van de wuḍū zijn als volgt:
- Intentie vormen;
- Beginnen met Bismillāhir Raḥmānir Raḥīm’;
- Beide handen drie keer tot je polsen wassen;
- Miswāk doen (tandenpoetsen);
- Met je rechterhand drie keer water naar je mond brengen voor het gorgelen;
- Met je rechterhand drie keer water tot je neusbotje opsnuiven;
- Je neus met je linker pink schoonmaken;
- Door je baard heen strijken;
- Tussen je vingers en tenen strijken;
- Alle wuḍū-ledematen drie keer wassen;
- Één keer over heel je hoofd strijken;
- Over je oren strijken;
- De wuḍū in de juiste volgorde verrichten;
- Het deel van je baard bestrijken dat van de ronding van je gezicht naar beneden hangt;
- Wuḍū-ledematen achtereenvolgend wassen;
- Ongewenste zaken van de wuḍū vermijden.
[1]
حَدَّثَنَا سُوَيْدُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ ح وَحَدَّثَنَا أَبُو الطَّاهِرِ وَاللَّفْظُ لَهُ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا تَوَضَّأَ الْعَبْدُ الْمُسْلِمُ أَوْ الْمُؤْمِنُ فَغَسَلَ وَجْهَهُ خَرَجَ مِنْ وَجْهِهِ كُلُّ خَطِيئَةٍ نَظَرَ إِلَيْهَا بِعَيْنَيْهِ مَعَ الْمَاءِ أَوْ مَعَ آخِرِ قَطْرِ الْمَاءِ فَإِذَا غَسَلَ يَدَيْهِ خَرَجَ مِنْ يَدَيْهِ كُلُّ خَطِيئَةٍ كَانَ بَطَشَتْهَا يَدَاهُ مَعَ الْمَاءِ أَوْ مَعَ آخِرِ قَطْرِ الْمَاءِ فَإِذَا غَسَلَ رِجْلَيْهِ خَرَجَتْ كُلُّ خَطِيئَةٍ مَشَتْهَا رِجْلَاهُ مَعَ الْمَاءِ أَوْ مَعَ آخِرِ قَطْرِ الْمَاءِ حَتَّى يَخْرُجَ نَقِيًّا مِنْ الذُّنُوبِ
Muslim bin al- Ḥajjāj al-Qushayrī (261 AH), Ṣaḥīḥ al-Muslim, deel 1, Kitāb al-Ṭahārat, Bab Khurūj al-Khatāyā Maʾ Mā’i al-Wuḍū (Caïro: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyyah, 1991), 215.
[2] Jalāl al- Dīn Aḥmad Amjadī (1422 AH), Anwāre Sharīʿat, Wuẓū Kā Bayān (Lahore: Shabbir Brothers, 2007), 17.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen.