
Menstruatie en de islam: Begrijpen en respecteren
Wat is menstruatie in de islam?
Het bloeden dat normaal gesproken bij volwassen vrouwen voorkomt, en dat niet het gevolg is van een ziekte of bevalling, wordt aangeduid als ḥayḍ (menstruatiebloed). De duur van ḥayḍ varieert van minimaal drie dagen en drie nachten tot maximaal tien dagen en tien nachten. Als het bloeden echter minder dan drie dagen en drie nachten duurt, of langer dan tien dagen en tien nachten aanhoudt, wordt het metrorragie (istiḥāḍah) genoemd.
Als een vrouw normaal gesproken 5 dagen per maand ongesteld is, maar in een bepaalde maand langer ongesteld blijft, moet ze 10 dagen wachten voordat ze een bad neemt en bidt. Als ze na deze 10 dagen nog steeds ongesteld is, dient ze wel een bad te nemen en moet ze de gemiste gebeden inhalen vanaf de dagen waarop ze normaal gesproken zou stoppen met menstrueren.
Een voorbeeld van deze kwestie zou kunnen zijn dat een vrouw normaal gesproken elke maand vijf dagen menstrueert, maar deze maand zes dagen ongesteld blijft. In dit geval moet ze wachten tot de tien dagen voorbij zijn, voordat ze een bad neemt en bidt. Als ze na tien dagen nog steeds ongesteld is, dient ze een bad te nemen en moet ze de gemiste gebeden inhalen vanaf de dag na de vijfde dag, wanneer haar menstruatie normaal gesproken gestopt zou zijn.
Vrijstelling van gebeden en vasten tijdens menstruatieperiode
Binnen de islam heeft een vrouw tijdens haar menstruatieperiode vrijstelling van de verplichte gebeden en de vasten. Na de menstruatieperiode hoeft ze de gemiste gebeden niet in te halen, maar de vasten wel.
Gebed en vasten na andere vaginale bloedingen
Het is van belang om te onderstrepen dat een vrouw alleen vrijgesteld is van de verplichte gebeden en vasten tijdens de menstruatie- of postpartumperiode (bloeduitvloeisel na de bevalling). Bij andere soorten vaginale bloedingen, zoals metrorragie, is ze niet vrijgesteld en dient ze deze erediensten te verrichten na het uitvoeren van de wuḍū of ghusl.
Verbod op reciteren en aanraken van de koran tijdens menstruatie
Tijdens deze periodes is het ook niet toegestaan om de koran te reciteren of aan te raken. Zelfs het aanraken van de kaft, omkleding of kanttekeningen van de koran is verboden. Het is echter wel toegestaan om een doos of container aan te raken waarin de koran bewaard wordt.
Het is eveneens niet toegestaan om het gedeelte van de moskee te betreden dat behoort tot de gebedsruimte. Echter, ruimtes buiten de gebedsruimte, zoals toiletten, douchecabines en wuḍū-ruimtes, mogen wel worden betreden op voorwaarde dat deze kunnen worden bereikt zonder door de gebedsruimte te hoeven lopen.
Toegestane alternatieve vormen van koranlezing tijdens menstruatie
Als alternatief voor koranrecitatie is het wel toegestaan om smeekbeden uit de koran te lezen, maar alleen met de intentie om smeekbeden te vormen en niet als daadwerkelijke koranrecitatie.
Het is acceptabel om de koran met onderbrekingen te onderwijzen. Dit houdt in dat de woorden met tussenpozen worden gereciteerd. We noemen dit dan een gebroken recitatie.
Het is belangrijk om meer bewustzijn en begrip te creëren over de menstruatie en de bijbehorende religieuze kwesties, zodat vrouwen en mannen in staat zijn om elkaar te ondersteunen en te respecteren. Door open te zijn over dit natuurlijke proces en het stigma te doorbreken, kunnen we bijdragen aan een meer inclusieve en begripvolle samenleving. Laten we ons blijven informeren en leren van elkaar.
[1] Jalāl al- Dīn Aḥmad Amjadī (1422 AH), Anwāre Sharīʿat, Wuẓū Kā Bayān (Lahore: Shabbir Brothers, 2007), 26-27.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen.