- Als je uit vergeetachtigheid eet, drinkt of seks hebt, verbreek je de vasten niet.[1]
- Als je per ongeluk, rook of stof inademt, verbreek je de vasten niet. Maar als je opzettelijk rook inhaleert terwijl je weet dat je vast, verbreek je de vasten wel. [2]
- Als je cuppingtherapie ondergaat, olie op je lichaam smeert of antimonium (kohl) op je ogen aanbrengt, heeft dit geen invloed op je vasten, zelfs als je de smaak van olie of antimonium proeft in je keel.[3]
- Als je per ongeluk een vlieg inslikt, verbreek je de vasten niet.[4]
- Het vochtig worden van je lippen door praten en het overtollige speeksel in te slikken en het inslikken van uit de keel gekomen slijmophoping verbreekt de vasten niet, maar het wordt wel aangeraden om dit te vermijden. [5]
- Als je iets doorslikt dat tussen je tanden zit en kleiner is dan een kikkererwt.[6]
- Als bloed uit je tandvlees in je keel komt, maar niet door je keel naar binnen gaat, verbreek je de vasten niet.[7]
- Als je per ongeluk eet en het direct uitspuugt nadat je je herinnert dat je vast, verbreek je het vasten niet. Maar als je het voedsel doorslikt, verbreek je wel het vasten.[8]
- Als de dageraad aanbreekt tijdens het eten en je het eten direct uitspuugt, verbreek je de vasten niet. Maar als je het doorslikt, verbreek je wel de vasten. [9]
- Als je een sesamzaadje of iets dergelijks samen met speeksel inslikt door kauwen, verbreek je de vasten niet. Maar als de smaak duidelijk waarneembaar was in je keel, verbreek je de vasten wel.[10]
- Het proeven van de smaak van medicijnen of meel in je keel tijdens het malen verbreekt de vasten niet.[11]
- Het binnendringen van water in je oor verbreekt de vasten niet.[12]
- Roddelen verbreekt de vasten niet, maar het is wel een grote zonde. In de Koran wordt roddelen vergeleken met het eten van het vlees van je overleden broeder. In de Hadith wordt vermeld dat roddelen erger is dan overspel. Door te roddelen gaat het spirituele effect van de vasten verloren.[13]
- Kussen zonder een zaadlozing te krijgen verbreekt de vasten niet. Op dezelfde wijze wordt de vasten niet verbroken door het kijken naar een vrouw of zelfs haar schaamstreek te bekijken zonder deze aan te raken, zelfs als je hier voortdurend naar hebt gekeken of je met de gedachte van gemeenschap hebt beziggehouden en een zaadlozing hebt gehad. [14]
- Het hebben van een natte droom verbreekt de vasten niet.[15]
- Als je na seksuele gemeenschap de ochtend of zelfs de hele dag in een staat van onreinheid verkeert, verbreek je de vasten niet. [16]
Het is van belang om te weten wat wel en niet is toegestaan tijdens de vasten, zodat men zich hieraan kan houden en de vasten op de juiste wijze kan volbrengen. Door het naleven van de regels en het vermijden van activiteiten die de vasten verbreken, kan je de voordelen van de vasten ten volle benutten en een diepere connectie met Allah bereiken.
[1]
( إذَا أَكَلَ الصَّائِمُ أَوْ شَرِبَ أَوْ جَامَعَ ) حَالَ كَوْنِهِ ( نَاسِيًا )
Muḥammad bin ʿAlī al-Ḥaṣkafī [1088 AH], al- Durr al-Muḥtār Sharḥ Tanwīr al- Abṣār wa Jāmiʾ al-Biḥār, Kitāb al-Ṣawm, (Beiroet: Dar Al-kotob Al-Ilmiyah, 2002), 145
[2]
( أَوْ دَخَلَ حَلْقَهُ غُبَارٌ أَوْ ذُبَابٌ أَوْ دُخَانٌ ) وَلَوْ ذَاكِرًا اسْتِحْسَانًا لِعَدَمِ إمْكَانِ التَّحَرُّزِ عَنْهُ ، وَمُفَادُهُ أَنَّهُ لَوْ أَدْخَلَ حَلْقَهُ الدُّخَانَ أَفْطَرَ أَيَّ دُخَانٍ كَانَ وَلَوْ عُودًا أَوْ عَنْبَرًا لَهُ ذَاكِرًا لِإِمْكَانِ التَّحَرُّزِ عَنْهُ فَلْيُتَنَبَّهْ لَهُ كَمَا بَسَطَهُ الشُّرُنْبُلَالِيُّ
Muḥammad bin ʿAlī al-Ḥaṣkafī [1088 AH], al- Durr al-Muḥtār Sharḥ Tanwīr al- Abṣār wa Jāmiʾ al-Biḥār, Kitāb al-Ṣawm, (Beiroet: Dar Al-kotob Al-Ilmiyah, 2002), 145
[3]
( أَوْ أَدْهَنَ أَوْ اكْتَحَلَ أَوْ احْتَجَمَ ) وَإِنْ وَجَدَ طَعْمَهُ فِي حَلْقِهِ
Muḥammad bin ʿAlī al-Ḥaṣkafī [1088 AH], al- Durr al-Muḥtār Sharḥ Tanwīr al- Abṣār wa Jāmiʾ al-Biḥār, Kitāb al-Ṣawm, (Beiroet: Dar Al-kotob Al-Ilmiyah, 2002), 145
[4]
وَمَا لَيْسَ بِمَقْصُودٍ بِالْأَكْلِ، وَلَا يُمْكِنُ الِاحْتِرَازُ عَنْهُ كَالذُّبَابِ إذَا وَصَلَ إلَى جَوْفِ الصَّائِمِ لَمْ يُفْطِرْهُ كَذَا فِي إيضَاحِ الْكَرْمَانِيِّ
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 203.
[5]
( أَوْ دَخَلَ أَنْفَهُ مُخَاطٌ فَاسْتَشَمَّهُ فَدَخَلَ حَلْقَهُ ) وَإِنْ نَزَلَ لِرَأْسِ أَنْفِهِ كَمَا لَوْ تَرَطَّبَ شَفَتَاهُ بِالْبُزَاقِ عِنْدَ الْكَلَامِ وَنَحْوِهِ فَابْتَلَعَهُ
Muḥammad bin ʿAlī al-Ḥaṣkafī [1088 AH], al- Durr al-Muḥtār Sharḥ Tanwīr al- Abṣār wa Jāmiʾ al-Biḥār, Kitāb al-Ṣawm, (Beiroet: Dar Al-kotob Al-Ilmiyah, 2002), 146
[6]
أَوْ ابْتَلَعَ مَا بَيْنَ أَسْنَانِهِ وَهُوَ دُونَ الْحِمَّصَةِ
Muḥammad bin ʿAlī al-Ḥaṣkafī [1088 AH], al- Durr al-Muḥtār Sharḥ Tanwīr al- Abṣār wa Jāmiʾ al-Biḥār, Kitāb al-Ṣawm, (Beiroet: Dar Al-kotob Al-Ilmiyah, 2002), 145
[7]
( أَوْ خَرَجَ الدَّمُ مِنْ بَيْنِ أَسْنَانِهِ وَدَخَلَ حَلْقَهُ ) يَعْنِي وَلَمْ يَصِلْ إلَى جَوْفِهِ أَمَّا إذَا وَصَلَ فَإِنْ غَلَبَ الدَّمُ أَوْ تَسَاوَيَا فَسَدَ وَإِلَّا لَا ، إلَّا إذَا وَجَدَ طَعْمَهُ بَزَّازِيَّةٌ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, deel 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 396.
[8]
( أَوْ رَمَى اللُّقْمَةَ مِنْ فِيهِ ) عِنْدَ ذِكْرِهِ أَوْ طُلُوعِ الْفَجْرِ وَلَوْ ابْتَلَعَهَا إنْ قَبْلَ إخْرَاجِهَا كَفَّرَ وَبَعْدَهُ لَا
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, deel 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 397.
[9]Idem
[10]
ابْتَلَعَ سِمْسِمَةً بَيْنَ أَسْنَانِهِ لَا يَفْسُدُ صَوْمُهُ؛ لِأَنَّهُ قَلِيلٌ، وَإِنْ ابْتَلَعَ مِنْ الْخَارِجِ يَفْسُدُ وَتَكَلَّمُوا فِي وُجُوبِ الْكَفَّارَةِ وَالْمُخْتَارُ أَنَّهَا تَجِبُ إذَا ابْتَلَعَهَا، وَلَمْ يَمْضُغْهَا كَذَا فِي الْغِيَاثِيَّةِ وَفَتَاوَى قَاضِي خَانْ وَهُوَ الْأَصَحُّ كَذَا فِي مُحِيطِ السَّرَخْسِيِّ وَإِنْ مَضَغَهَا لَا يَفْسُدُ إلَّا أَنْ يَجِدَ طَعْمَهَا فِي حَلْقِهِ، وَهَذَا حَسَنٌ جِدًّا فَلْيَكُنْ الْأَصْلَ فِي كُلِّ قَلِيلٍ مَضَغَهُ كَذَا فِي فَتْحِ الْقَدِيرِ.
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 203.
[11]
وَلَوْ دَخَلَ حَلْقَهُ غُبَارُ الطَّاحُونَةِ أَوْ طَعْمُ الْأَدْوِيَةِ أَوْ غُبَارُ الْهَرْسِ، وَأَشْبَاهُهُ أَوْ الدُّخَانُ أَوْ مَا سَطَعَ مِنْ غُبَارِ التُّرَابِ بِالرِّيحِ أَوْ بِحَوَافِرِ الدَّوَابِّ، وَأَشْبَاهِ ذَلِكَ لَمْ يُفْطِرْهُ كَذَا فِي السِّرَاجِ الْوَهَّاجِ.
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 203.
[12]
أَوْ دَخَلَ الْمَاءُ فِي أُذُنِهِ وَإِنْ كَانَ بِفِعْلِهِ
Muḥammad bin ʿAlī al-Ḥaṣkafī [1088 AH], al- Durr al-Muḥtār Sharḥ Tanwīr al- Abṣār wa Jāmiʾ al-Biḥār, Kitāb al-Ṣawm, (Beiroet: Dar Al-kotob Al-Ilmiyah, 2002), 145
[13]
( أَوْ اغْتَابَ ) مِنْ الْغِيبَةِ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, deel 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 401.
[14]
( أَوْ قَبَّلَ ) وَلَمْ يُنْزِلْ ( أَوْ احْتَلَمَ أَوْ أَنْزَلَ بِنَظَرٍ ) وَلَوْ إلَى فَرْجِهَا مِرَارًا ( أَوْ بِفِكْرٍ ) وَإِنْ طَالَ مَجْمَعٌ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, deel 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 396.
[15] idem
[16]
( أَوْ أَصْبَحَ جُنُبًا وَ ) إنْ بَقِيَ كُلَّ الْيَوْمِ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, deel 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 401.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen