Om de vasten tot een succes te maken, moeten moslims de regels begrijpen en respecteren die hierbij horen. Het is geen gemakkelijke opgave, maar het is van essentieel belang om ervoor te zorgen dat het vasten wordt geaccepteerd door Allah. Door zich aan deze regels te houden, kunnen moslims hun geloof versterken en hun band met Allah versterken. Het is daarom van groot belang om deze regels te kennen en te begrijpen om te voorkomen dat het vasten ongeldig wordt verklaard. Hieronder hebben we enkele belangrijke punten besproken die de vasten verbreken:
Inhoud
- 1 Bewust eten, drinken of seks hebben
- 2 Roken, waterpijp en inhaleermiddelen
- 3 Pruimtabak, paan en ander kauwmiddelen
- 4 Iets in je mond doen dat kan smelten
- 5 Eetresten tussen je tanden
- 6 Bloed in je mond
- 7 Zetpillen, neus- en oordruppels
- 8 Mondspoelen en water in en uit je neus snuiven
- 9 Water drinken tijdens je slaap
- 10 Speeksel
- 11 Gekleurde garen
- 12 Tranen
- 13 Toiletdouche nemen
Bewust eten, drinken of seks hebben
Kijk, het is heel simpel: als je bewust gaat eten, drinken of seks gaat hebben tijdens de vastenperiode, dan verbreek je je vasten. Het kan soms verleidelijk zijn om toe te geven aan onze verlangens, vooral als we honger of dorst hebben. Maar we moeten onthouden waarom we vasten en ons concentreren op het versterken van onze spirituele kracht en verbinding met Allah. Dus, als je vast, wees dan alert en bewust van je acties. [1]
Roken, waterpijp en inhaleermiddelen
Stel je voor: het is midden op de dag, je bent aan het vasten en je verlangt naar een trekje van je favoriete waterpijp, sigaret, shag of sigaar. Maar wist je dat elke vorm van rook- of inhaleermiddelen je vasten zal verbreken? Het kan verleidelijk zijn om toe te geven aan deze verlangens, vooral als je gestrest bent of jezelf verveeld. Maar het vasten leert ons discipline en geeft ons de kans om onze spirituele groei te bevorderen. Dus zet ‘m op! [2]
Pruimtabak, paan en ander kauwmiddelen
Voor sommigen kan het een gewoonte zijn om tijdens de vastenperiode op paan te kauwen, pruimtabak te gebruiken of andere kauwmiddelen te nemen. Maar weet dat dit de vasten zal verbreken. Het kan soms moeilijk zijn om onze gewoonten te doorbreken, vooral als ze ons troost bieden of ons helpen ontspannen. Maar de vasten is een tijd om ons niet slecht op onze spirituele groei te richten maar ook om onze lichamelijke gezondheid te verbeteren [3]
Iets in je mond doen dat kan smelten
Oké, dit klinkt misschien een beetje gek, maar stel je voor dat je tijdens het vasten een suikerklontje in je mond stopt om te genieten van de zoete smaak en dan besluit om het uit te spugen. Misschien denk je dat je vasten nog steeds intact is, maar alles wat smelt zoals suikerklontjes, ruwe suiker, medicatie en met speeksel wordt doorgeslikt, verbreekt je vasten, zelfs als je het daarna uitspuugt. Het kan soms lastig zijn om onze verlangens onder controle te houden, vooral als het gaat om iets lekkers, maar we moeten ons concentreren op ons doel om te vasten. Dus, als je vast, wees dan alert en bewust van wat je in je mond stopt. [4]
Eetresten tussen je tanden
Als je aan het vasten bent en je hebt iets ter grootte van een kikkererwt tussen je tanden, wees dan voorzichtig! Als je het inslikt, wordt je vasten verbroken. En als je iets kleiner dan dat uit je mond haalt en het vervolgens opeet, verbreekt dit ook je vasten. Zorg er daarom voor dat je naast het poetsen van je tanden regelmatig flost en je mond spoelt om onbedoelde vastenbrekende situaties te voorkomen. [5]
Bloed in je mond
Stel je voor dat je bloed uit je tanden hebt en het in je keel terechtkomt, wat een ongemakkelijk gevoel! In zo’n situatie kunnen er verschillende scenario’s ontstaan. Als het bloed vermengd is met meer speeksel dan het bloed zelf, dan hoef je je geen zorgen te maken. Je vasten is nog geldig. Maar als er evenveel of meer bloed dan speeksel is, dan zal dit de vasten verbreken. Je kan dit merken als de smaak van bloed duidelijk te proeven was. [6] [7]
Zetpillen, neus- en oordruppels
Het is belangrijk om te weten dat het inbrengen van zetpillen via de anus, het gebruik van neusdruppels in de neusgaten en het inbrengen van olie in de oren allemaal handelingen zijn die de vasten verbreken. Dus als je deze geneesmiddelen moet gebruiken tijdens de vastenperiode, moet je extra voorzichtig zijn en overwegen om ze buiten de vastenuren te gebruiken. [8]
Mondspoelen en water in en uit je neus snuiven
Als je tijdens de vasten je mond aan het spoelen bent of wat in en uit je neus snuift en er per ongeluk water in je maag terechtkomt of naar je hoofd stijgt, zal dit het vasten verbreken. Dit geldt als je je bewust bent van het feit dat je aan het vasten bent. Het is een verraderlijk situatie, want soms denk je dat je voorzichtig bent, maar dan gebeurt er toch iets onverwachts. Dus wees alert en neem de nodige maatregelen om je vasten te beschermen. [9]
Water drinken tijdens je slaap
Als je vast, moet je extra oplettend zijn. Het drinken van water of eten van voedsel tijdens de vastenperiode is natuurlijk een no-go. Maar wist je dat zelfs het binnendringen van waterdruppels of hagel bij een open mond tijdens het slapen de vasten kan verbreken? En als je toevallig een slaapwandelaar bent, moet je extra alert zijn. Want wie weet waar je naartoe loopt en wat je tijdens je slaap in je mond stopt! [10]
Speeksel
Nou, het inslikken van je eigen speeksel is geen probleem. Maar als je het speeksel van iemand anders inslikt, of je eigen speeksel dat je net in je handen hebt gespuugd inslikt, dan zal je vasten verbreken. Het klinkt misschien een beetje vies, maar het is belangrijk om te weten wat wel en niet mag tijdens het vasten. [11]
Gekleurde garen
Wist je dat zelfs het naaien van een hemd je vasten in gevaar kan brengen? Als je bijvoorbeeld een gekleurde draad in je mond houdt terwijl je aan het naaien bent en het speeksel verkleurt, dan zal het doorslikken van dat speeksel je vasten verbreken. Het klinkt misschien onschuldig, maar soms zijn het de onverwachte situaties die ons vasten kunnen beïnvloeden. Dus blijf alert en wees bewust van wat je doet. [12]
Tranen
Als je huilt en er stromen tranen in je mond, dan hoef je je geen zorgen te maken als je per ongeluk één of twee druppels doorslikt. Maar als het meer is dan dat of als je de zoute smaak in je mond kunt proeven, dan zal dit je vasten verbreken. Het kan soms moeilijk zijn om je tranen onder controle te houden, vooral in deze emotionele maand, maar blij alert. [13]
Toiletdouche nemen
We weten allemaal hoe belangrijk het is om na het toiletbezoek schoon te blijven, vooral daar beneden. Maar wist je dat het overdreven wassen van je onderste delen het vasten kan verbreken als het water per ongeluk in je anus terechtkomt? Het kan gebeuren dat we soms niet bewust zijn van hoe we ons schoonmaken. Maar wees voorzichtig! [14]
In deze heilige maand leren moslims om zelfbeheersing en discipline te oefenen, en zich te concentreren op spirituele groei en ontwikkeling. De vasten is een krachtig middel om de ziel te zuiveren en dichter bij Allah te komen. Door de regels van het vasten te volgen en oprecht te zijn in ons geloof, kunnen we ons in deze maand richten op het najagen van Allah’s genade en vergeving.
Laten we deze maand gebruiken om ons te concentreren op onze spirituele groei, onze naastenliefde en onze dankbaarheid voor alle zegeningen die Allah ons heeft geschonken. Laten we ons houden aan de regels van de vasten en ons best doen om te groeien in ons geloof en ons te verbinden met Allah. Moge Allah ons allen zegenen tijdens deze heilige maand Ramadan en ons helpen om onze spirituele doelen te bereiken.
[1]
إذا أكل أو شرب أو جامع ناسيا لا يفسد صومه استحساناً ولو كان مكرهًا أو خاطئًا فسد صومه قياسًا واستحسانًا
Qāḍīkhān, al-Ḥasan bin Manṣūr al-Ūzjandī al-Farghānī (593 AH), Fatāwā Qāḍīkhān, deel 1, Kitāb al-Ṣawm, Bāb fī Mā Lā Yufsid al- Ṣawm , (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 2009), 184.
[2]
حقہ ، سگار، سگریٹ، چرٹ پینے سے روزہ جاتا رہتا ہے، اگر چہ اپنے خیال میں حلق تک دھواں نہ پہنچاتا ہو، بلکہ پان یا صرف تمبا کو کھانے سے بھی روزہ جاتا رہے گا، اگر چہ پیک تھوک دی ہو کہ اس کے باریک اجزا ضرور حلق میں پہنچتے ہیں۔
Muhammad Amjad ʿAlī Aʾẓamī (1367 AH), Bahāre Sharīʿat, deel 1, sectie 5, Roza kā Bayān, Roza Toṛne Wāle Cīzon kā Bayān , (Delhi: Maktabatul Madina, 2008), 986.
[3] Idem
[4]
( أَوْ بَقِيَ بَلَلٌ فِي فِيهِ بَعْدَ الْمَضْمَضَةِ وَابْتَلَعَهُ مَعَ الرِّيقِ ) كَطَعْمِ أَدْوِيَةٍ وَمَصِّ إهْلِيلِجٍ بِخِلَافِ نَحْوِ سُكْرٍ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 396.
[5]
وَإِنْ أَكَلَ مَا بَيْنَ أَسْنَانِهِ لَمْ يُفْسِدْ إنْ كَانَ قَلِيلًا وَإِنْ كَانَ كَثِيرًا يُفْسِدُ، وَالْحِمَّصَةُ وَمَا فَوْقَهَا كَثِيرٌ، وَمَا دُونَهَا قَلِيلٌ، وَإِنْ أَخْرَجَهُ، وَأَخَذَهُ بِيَدِهِ ثُمَّ أَكَلَ يَنْبَغِيَ أَنْ يُفْسِدَ كَذَا فِي الْكَافِ
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 202.
[6]
( أَوْ خَرَجَ الدَّمُ مِنْ بَيْنِ أَسْنَانِهِ وَدَخَلَ حَلْقَهُ ) يَعْنِي وَلَمْ يَصِلْ إلَى جَوْفِهِ أَمَّا إذَا وَصَلَ فَإِنْ غَلَبَ الدَّمُ أَوْ تَسَاوَيَا فَسَدَ وَإِلَّا لَا ، إلَّا إذَا وَجَدَ طَعْمَهُ بَزَّازِيَّةٌ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 396.
[7]
الدَّمُ إذَا خَرَجَ مِنْ الْأَسْنَانِ وَدَخَلَ حَلْقَهُ إنْ كَانَتْ الْغَلَبَةُ لِلْبُزَاقِ لَا يَضُرُّهُ، وَإِنْ كَانَتْ الْغَلَبَةُ لِلدَّمِ يَفْسُدُ صَوْمُهُ، وَإِنْ كَانَا سَوَاءً أَفْسَدَ أَيْضًا اسْتِحْسَانًا
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 203.
[8]
وَمَنْ احْتَقَنَ أَوْ اسْتَعَطَ أَوْ أَقْطَرَ فِي أُذُنِهِ دُهْنًا أَفْطَرَ، وَلَا كَفَّارَةَ عَلَيْهِ هَكَذَا فِي الْهِدَايَةِ، وَلَوْ دَخَلَ الدُّهْنُ بِغَيْرِ صُنْعِهِ فَطَّرَهُ كَذَا فِي مُحِيطِ السَّرَخْسِيِّ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 204.
[9]
وَإِنْ تَمَضْمَضَ أَوْ اسْتَنْشَقَ فَدَخَلَ الْمَاءُ جَوْفَهُ إنْ كَانَ ذَاكِرًا لِصَوْمِهِ فَسَدَ صَوْمُهُ وَعَلَيْهِ الْقَضَاءُ، وَإِنْ لَمْ يَكُنْ ذَاكِرًا لَا يَفْسُدُ صَوْمُهُ كَذَا فِي الْخُلَاصَةِ وَعَلَيْهِ الِاعْتِمَادُ
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 202.
[10]
النَّائِمُ إذَا شَرِبَ فَسَدَ صَوْمُهُ، وَلَيْسَ هُوَ كَالنَّاسِي؛ لِأَنَّ النَّائِمَ أَوْ ذَاهِبَ الْعَقْلِ إذَا ذَبَحَ لَمْ تُؤْكَلْ ذَبِيحَتُهُ وَتُؤْكَلُ ذَبِيحَةُ مَنْ نَسِيَ، كَذَا فِي فَتَاوَى قَاضِي خَانْ
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 203.
[11]
وَلَوْ ابْتَلَعَ بُزَاقَ غَيْرِهِ فَسَدَ صَوْمُهُ بِغَيْرِ كَفَّارَةٍ إلَّا إذَا كَانَ بُزَاقَ صَدِيقِهِ فَحِينَئِذٍ تَلْزَمُهُ الْكَفَّارَةُ كَذَا فِي الْمُحِيطِ. وَإِنْ ابْتَلَعَ بُزَاقَ نَفْسِهِ مِنْ يَدِهِ فَسَدَ صَوْمُهُ، وَلَا تَلْزَمُهُ الْكَفَّارَةُ كَذَا فِي الْوَجِيزِ لِلْكَرْدَرِيِّ
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 203.
[12]
صَائِمٌ عَمِلَ عَمَلَ الْإِبْرَيْسَمِ فَأَدْخَلَ الْإِبْرَيْسَمِ فِي فِيهِ وَخَرَجَتْ مِنْهُ خُضْرَةُ الصِّبْغِ أَوْ صُفْرَتُهُ أَوْ حُمْرَتُهُ وَاخْتَلَطَ بِالرِّيقِ فَصَارَ الرِّيقُ أَخْضَرَ أَوْ أَصْفَرَ أَوْ أَحْمَرَ فَابْتَلَعَهُ، وَهُوَ ذَاكِرٌ صَوْمَهُ فَسَدَ صَوْمُهُ هَكَذَا فِي الْخُلَاصَةِ
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 203.
[13]
الدُّمُوعُ إذَا دَخَلَتْ فَمَ الصَّائِمِ إنْ كَانَ قَلِيلًا كَالْقَطْرَةِ وَالْقَطْرَتَيْنِ أَوْ نَحْوِهَا لَا يُفْسِدُ صَوْمَهُ، وَإِنْ كَانَ كَثِيرًا حَتَّى وَجَدَ مُلُوحَتَهُ فِي جَمِيعِ فَمِهِ، وَاجْتَمَعَ شَيْءٌ كَثِيرٌ فَابْتَلَعَهُ يُفْسِدُ صَوْمَهُ، وَكَذَا عَرَقُ الْوَجْهِ إذَا دَخَلَ فَمَ الصَّائِمِ كَذَا فِي الْخُلَاصَةِ
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 203.
[14]
وَالصَّائِمُ إذَا اسْتَقْصَى فِي الِاسْتِنْجَاءِ حَتَّى بَلَغَ الْمَاءُ مَبْلَغَ الْحُقْنَةِ يُفْسِدُ صَوْمَهُ هَكَذَا فِي الْبَحْرِالرَّائِقِ
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Rābiʾ fī Mā Yufsid wa Mā Lā Yufsid, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 204.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen.