Inhoud
Waarom je intentie tijdens het vasten zo belangrijk is
Stel je voor: de warme zon gaat langzaam onder aan de horizon en de lucht kleurt prachtig oranje en rood. Dit is het perfecte moment om jezelf voor te bereiden op de volgende dag van vasten in de Ramadan. Maar wat veel mensen niet weten, is dat de intentie om te vasten moet worden gemaakt tussen zonsondergang en uiterlijk tot de ware middag. Als je nog meer gemoedsrust wilt, kun je zelfs de intentie maken op de avond voor het vasten. Het is namelijk van groot belang dat je de intentie vóór de ware middag maakt, anders telt je vasten niet mee en moet je het inhalen op een andere dag. Dus wees slim en wees voorbereid, maak die intentie op tijd en geniet van een gezegende Ramadan! [1]
Wat wordt bedoeld met de “ware middag”?
Als we het hebben over de “ware middag”, bedoelen we het exacte moment op een specifieke plek waarop de zon op zijn hoogste punt staat. Dit is een belangrijk moment, vooral voor degenen die vasten tijdens de Ramadan, want dan ben je precies op de helft van je vastendag. Tijdens deze heilige maand begint het vasten bij de ochtendschemering en eindigt het bij zonsondergang. Om je vasten geldig te maken, is het van cruciaal belang dat je de intentie om te vasten tijdig maakt. Zorg er dus voor dat je je alarm instelt en paraat staat om je intentie te maken voordat de dageraad aanbreekt. En het is natuurlijk nog beter om extra vroeg op te staan voor een pre-dageraad ontbijt!
De kracht van het uitspreken van je intentie tijdens het vasten
Tijdens het vasten is je intentie ontzettend belangrijk. Het is de innerlijke kracht die jou drijft om de uitdaging aan te gaan. Het is niet per se nodig om je intentie hardop uit te spreken, maar het is wel een goede manier om het vasten bewuster te beleven. Je intentie maakt het vasten persoonlijk en zorgt ervoor dat je je volledig inzet om de dag door te komen zonder eten of drinken. Wanneer je je intentie uitspreekt, voel je de betekenis ervan dieper doordringen. Wanneer je de intentie op de vooravond van de vasten maakt kunt bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen: “Morgen zal ik voor Allah de verplichte vastendag van de huidige maand Ramadan vasten.” Op deze manier creëer je een sterke mindset en ben je klaar om de dag met succes te trotseren.
Als je besluit om op dezelfde dag van de vasten je intentie te vormen, dan is het uitspreken van je intentie nog krachtiger. Je zou kunnen zeggen: “Vanaf de ochtendschemering heb ik mij voorgenomen om vandaag voor Allah de verplichte vastendag van de huidige maand Ramadan te voltooien.” Door deze woorden uit te spreken, geef je jezelf een boost van vastberadenheid en focus. Het bevestigt je vasten en brengt je terug bij de reden waarom je dit doet. Bovendien herinnert het je eraan dat je niet alleen vast om jezelf te zuiveren, maar ook om Allah te behagen. [2] [3]
Wees alert wat hoe je de intentie vormt op dezelfde dag van het vasten
Als je op dezelfde dag de intentie vormt om te vasten, is het cruciaal om te benadrukken dat je begonnen bent met vasten vanaf de ochtendschemering. Als je de intentie maakt om te vasten na de ochtendschemering, is je vasten ongeldig en moet je het inhalen op een andere dag. Het is dus belangrijk om duidelijk te zijn over het tijdstip waarop je begint met vasten om ervoor te zorgen dat je vasten geldig is. [4] [5]
Een geldige intentie is het startschot van een succesvolle vastenperiode. Het is de eerste stap op de weg naar overgave aan Allah en het versterken van je spirituele band met Hem. Door je vasten op de juiste manier uit te voeren, laat je zien dat je bereid bent om jezelf uit te dagen en je lichaam en geest te zuiveren. Het is een uiting van toewijding en respect voor Allah en Zijn geboden. Als je je vasten volbrengt met de juiste intentie, dan ben je niet alleen bezig met jezelf te verbeteren, maar toon je ook je liefde voor Allah en je verlangen om dichter bij Hem te komen. Dus wees vastberaden, houd je intentie duidelijk voor ogen en maak van je vasten een spirituele reis vol betekenis.
[1]
( فَيَصِحُّ ) أَدَاءُ ( صَوْمِ رَمَضَانَ وَالنَّذْرِ الْمُعَيَّنِ وَالنَّفَلِ بِنِيَّةٍ مِنْ اللَّيْلِ ) فَلَا تَصِحُّ قَبْلَ الْغُرُوبِ وَلَا عِنْدَهُ ( إلَى الضَّحْوَةِ الْكُبْرَى لَا ) بَعْدَهَا وَلَا ( عِنْدَهَا )
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 2, Kitāb al-Ṣawm, Sabab Ṣawm Ramaḍān, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 377.
[2]
ثُمَّ النِّيَّةُ هِيَ مَعْرِفَتُهُ بِقَلْبِهِ أَيَّ صَوْمٍ يَصُومُ وَالسُّنَّةُ أَنْ يَتَلَفَّظَ بِهَا بِلِسَانِهِ فَيَقُولُ إذَا نَوَى مِنْ اللَّيْلِ نَوَيْت أَنْ أَصُومَ غَدًا لِلَّهِ تَعَالَى مِنْ فَرْضِ رَمَضَانَ وَإِنْ نَوَى مِنْ النَّهَارِ يَقُولُ نَوَيْت أَنْ أَصُومَ هَذَا الْيَوْمَ لِلَّهِ تَعَالَى مِنْ فَرْضِ رَمَضَانَ.
Abū Bakr bin ʿAlī bin Muḥammad al- Ḥaddād al- Zabīdiyy (800 AH), al-Jawharah al-Nayyirah, deel 1, Kitāb al-Ṣawm, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 206), 329.
[3]
( قَوْلُهُ : بِنِيَّةٍ ) قَالَ فِي الِاخْتِيَارِ النِّيَّةُ شَرْطٌ فِي الصَّوْمِ وَهِيَ أَنْ يَعْلَمَ بِقَلْبِهِ أَنَّهُ يَصُومُ وَلَا يَخْلُو مُسْلِمٌ عَنْ هَذَا فِي لَيَالِي شَهْرِ رَمَضَانَ ، وَلَيْسَتْ النِّيَّةُ بِاللِّسَانِ شَرْطًا
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 2, Kitāb al-Ṣawm, Sabab Ṣawm Ramaḍān, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 377.
[4]
وَإِذَا نَوَى مِنْ النَّهَارِ يَنْوِي أَنَّهُ صَائِمٌ مِنْ أَوَّلِهِ حَتَّى أَنَّهُ لَوْ نَوَى أَنَّهُ صَائِمٌ مِنْ حِينِ نَوَى لَا مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ لَا يَصِيرُ صَائِمًا
Abū Bakr bin ʿAlī bin Muḥammad al- Ḥaddād al- Zabīdiyy (800 AH), al-Jawharah al-Nayyirah, deel 1, Kitāb al-Ṣawm, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 206), 329.
[5]
قَالَ فِي السِّرَاجِ : وَإِذَا نَوَى الصَّوْمَ مِنْ النَّهَارِ يَنْوِي أَنَّهُ صَائِمٌ مِنْ أَوَّلِهِ حَتَّى لَوْ نَوَى قَبْل الزَّوَالِ أَنَّهُ صَائِمٌ فِي حِينِ نَوَى لَا مِنْ أَوَّلِهِ لَا يَصِيرُ صَائِمًا
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 2, Kitāb al-Ṣawm, Sabab Ṣawm Ramaḍān, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 377.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen.