
Situaties waarbij alleen het inhalen van de vasten vereist is
Laten we daarom onze verantwoordelijkheid serieus nemen en ons best doen om de vastenregels te begrijpen en na te leven tijdens deze heilige periode. In dit artikel zullen we verschillende kwesties bespreken die de vasten kunnen verbreken, en waarvoor alleen het inhalen van de vasten nodig is. Het is aan ons om deze informatie te gebruiken en ons vasten zo perfect mogelijk te maken.
De eerste situatie
Stel je voor dat je ’s ochtends vroeg nog slaperig in bed ligt en denkt dat de ochtendschemering nog niet is aangebroken. Je besluit een paar slokken water te drinken om de dag goed te beginnen of misschien heb je wel andere handelingen gedaan die de vasten ongeldig maken. Maar dan later ontdek je dat de ochtend eigenlijk al was begonnen en dat je per ongeluk je vasten hebt verbroken!
Geen paniek, dit kan gebeuren en er is een oplossing. In dit geval is de vasten helaas niet geldig en moet je deze op een andere dag inhalen. Er is geen boetedoening vereist, maar het is wel belangrijk om bewust te blijven van de tijd en de vastenregels om te voorkomen dat dit weer gebeurt. Het is niet het einde van de wereld en je kunt je vasten op een andere dag inhalen en Allah is barmhartig en vergevensgezind.
De tweede situatie
Stel je voor dat je vast en plotseling word je geconfronteerd met een levensbedreigende situatie. Misschien word je aangevallen door een gewapende overvaller die je dwingt om iets te eten of te drinken, anders zal hij je vermoorden. In zo’n situatie ben je onder dwang gezet en is het begrijpelijk dat je gehoorzaamt om je leven te redden.
Helaas, in dit geval is je vasten ongeldig geworden, maar maak je geen zorgen, er is een oplossing. Je moet de vasten op een andere dag inhalen en er is geen boetedoening vereist. Dit valt onder de regel al-Ikrāh al-Sharʿī, wat betekent dat je onder dwang bent gezet om de vasten te verbreken door een bedreiging met de intentie om je te vermoorden, verminken of ernstig te mishandelen.
Dus als je je in zo’n extreme situatie bevindt, weet dan dat het begrijpelijk is dat je de vasten verbreekt en dat er een oplossing is om het goed te maken. Het belangrijkste is om in leven te blijven en veilig te zijn. Onthoud dat Allah genadevol en barmhartig is en begrip heeft voor de omstandigheden waarin we ons bevinden.
De derde situatie
Stel je eens voor dat je al de hele dag hebt vastgehouden aan je vasten, en je voelt je licht in het hoofd en je buik knort van de honger. Net op dat moment neemt de vergeetachtigheid het over en grijp je naar een lekker stukje chocolade. Terwijl je het smeltende snoepje in je mond stopt en een paar hapjes hebt gegeten, besef je plotseling dat je eigenlijk zou moeten vasten en dat je alles snel hebt uitgespuugd en je mond goed hebt doorgespoeld. Je hart slaat een slag over en je begint je af te vragen of je vasten nu is verbroken.
Of misschien ben je ’s middags in slaap gevallen om jezelf wat rust te gunnen tijdens de vastenperiode. Maar terwijl je in een diepe slaap bent, droom je van iets zo verleidelijk dat je je niet kunt beheersen en een natte droom krijgt. Je wordt wakker, in de war en vraagt je af of dit betekent dat je vasten is verbroken.
Misschien zit je rustig op de bank te bladeren door een tijdschrift en kom je een provocerende foto tegen. Je voelt een plotselinge opwinding en voor je het weet heb je een zaadlozing. Je bent in shock en je vraagt je af of je nu je vasten hebt verbroken.
Of misschien heb je tijdens de pre-dageraad ontbijt iets verkeerds gegeten en moet je overgeven. Je bent uitgeput en voelt je ellendig. Je vraagt je af of je vasten is verbroken.
In al deze situaties is je vasten niet verbroken, maar als je in de veronderstelling was dat je vasten toch was verbroken en je voelt je vreselijk schuldig. Maar in plaats van op zoek te gaan naar antwoorden, besluit je opzettelijk en bewust te eten of te drinken. Je haalt een ijskoude cola uit de koelkast en neemt een grote slok, terwijl je jezelf afvraagt of je nu een zware fout hebt begaan.
Maar maak je geen zorgen. Je moet de vasten wel inhalen op een andere dag, maar er is geen reden voor boetedoening. We hebben allemaal wel eens momenten waarop we een fout maken of iets vergeten. In de islam zijn er regels die van toepassing zijn op verschillende situaties, zoals de vasten tijdens de Ramadan. Hoewel de scenario’s hierboven verzonnen zijn, helpen ze bij het uitleggen van deze regels. Het belangrijkste is dat we begrijpen dat we als mensen fouten kunnen maken, maar dat er manieren zijn om deze te corrigeren en ons weer op het juiste pad te brengen.
Laat ons ons bewust zijn van onze verplichtingen tijdens de vastenperiode en ons best doen om deze zo goed mogelijk na te komen. Het inhalen van een verbroken vastendag is een belangrijke stap in het herstellen van onze toewijding aan deze heilige verplichting.
Door op de hoogte te zijn van de verschillende situaties waarbij slechts het inhalen van de vasten vereist is, kunnen we ons beter voorbereiden op mogelijke vergissingen, dwangmatige situaties of momenten van onoplettendheid. Laten we ons daarom richten op het vervullen van onze plichten en ons best doen om onze vastenperiode zo succesvol mogelijk te maken.
وَإِنْ أَفْطَرَ خَطَأً ( أَوْ ) أَوَجْرَ ( مُكْرَهًا ) أَوْ نَائِمًا وَأَمَّا حَدِيثُ ” رُفِعَ الْخَطَأُ ” فَالْمُرَادُ رَفْعُ الْإِثْمِ وَفِي التَّحْرِيرِ الْمُؤَاخَذَةُ بِالْخَطَأِ جَائِزَةٌ عِنْدَنَا خِلَافًا لِلْمُعْتَزِلَةِ( أَوْ أَكَلَ ) أَوْ جَامَعَ ( نَاسِيًا ) أَوْ احْتَلَمَ أَوْ أَنْزَلَ بِنَظَرٍ أَوْ ذَرَعَهُ الْقَيْءُ ( فَظَنَّ أَنَّهُ أَفْطَرَ فَأَكَلَ عَمْدًا )
Muḥammad bin ʿAlī al-Ḥaṣkafī [1088 AH], al- Durr al-Muḥtār Sharḥ Tanwīr al- Abṣār wa Jāmiʾ al-Biḥār, Kitāb al-Ṣawm, (Beiroet: Dar Al-kotob Al-Ilmiyah, 2002), 146.
( قَوْلُهُ : وَإِنْ أَفْطَرَ خَطَأً ) شَرْطٌ جَوَابُهُ قَوْلُهُ الْآتِي قَضَى فَقَطْ وَهَذَا شُرُوعٌ فِي الْقِسْمِ الثَّانِي وَهُوَ مَا يُوجِبُ الْقَضَاءَ دُونَ الْكَفَّارَةِ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 401.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen.