Allereerst is het belangrijk om te weten wat een inhalator is en hoe het werkt. Een inhalator is een medisch hulpmiddel dat wordt gebruikt om medicijnen rechtstreeks in de longen te leveren. Het helpt mensen met ademhalingsproblemen, zoals astma of COPD, om hun symptomen te verminderen en hun ademhaling te verbeteren. De inhalator bevat een medicijn in poeder- of vloeibare vorm dat wordt geïnhaleerd, wat betekent dat het wordt ingeademd in plaats van doorgeslikt. Het medicijn komt in de longen terecht en helpt om de luchtwegen te openen, waardoor het ademhalen gemakkelijker wordt. Om de beste resultaten te behalen, dienen mensen hun inhalator te gebruiken zoals voorgeschreven door hun arts.
Het is echter niet volledig te voorkomen dat de stoffen van een inhalator in andere delen van het lichaam terechtkomen dan de longen. Dit komt doordat de medicijnen in de inhalator worden ingeademd via de mond en keel voordat ze de longen bereiken. Hierdoor kan een deel van de medicijnen ook worden ingeslikt en in de maag en darmen terechtkomen. Het is onvermijdelijk dat sommige medicijndeeltjes tijdens het inademen worden afgezet op de slijmvliezen van deze gebieden. Hoewel inhalatoren zijn ontworpen om medicijnen direct in de longen te brengen, kunnen kleine hoeveelheden van het medicijn dus toch in de mond, keel of zelfs de maag terechtkomen.
Volgens geleerden heeft het gebruik van een inhalator tijdens de vasten dezelfde regel als het bewust inademen van rook. Met andere woorden, net zoals bewust roken in de staat van vasten de vasten verbreekt, zal het gebruik van een inhalator tijdens het vasten ook de vasten verbreken.
Imam Muḥammad bin ʿAlī al- Ḥaṣkafī [1088 AH] stelt dat als iemand bewust rook inhaleert en deze rook tijdens het vasten zijn keel bereikt, de vasten verbroken is. Het maakt niet uit of de rook afkomstig is van wierrooksoorten zoals ‘oud of amber, omdat het vermijdbaar is. Let hierbij wel op dat onvermijdbare rook, de vasten niet zal verbreken. [1]
Spijtig genoeg moet worden opgemerkt dat de uitspraak in het boek Fatāwā Europe van Moefti Abdul Wagid Qadri (moge Allah hem genadig zijn) over het gebruik van inhalatoren en dat de vasten intact blijft, niet helemaal correct is. Er is namelijk zekerheid dat de stof via de slijmvliezen in de maag en darmen zal komen, wat betekent dat de vasten wel degelijk wordt verbroken. Misschien was deze informatie destijds nog niet bekend. Desalniettemin blijft deze geleerde een belangrijk figuur in onze geschiedenis en moeten we zijn bijdrage aan de islamitische kennis erkennen en waarderen.
Als je last hebt van long- of luchtwegproblemen en niet zonder het gebruik van een inhalator kunt vasten tijdens langere vastendagen, zoals in de zomer, zul je de gemiste dagen moeten inhalen wanneer de dagen korter zijn en je de vastendag zonder inhalator gemakkelijk kunt doorbrengen, bijvoorbeeld in de winter. Als beide opties niet mogelijk zijn en er geen hoop is op genezing, dan kun je offergeld (fidyā) betalen om de gemiste dagen te compenseren.
Tot slot is het belangrijk om te benadrukken dat vasten tijdens de maand Ramadan een van de belangrijkste verplichtingen is voor moslims wereldwijd. Tegelijkertijd is het begrijpelijk dat gezondheidsproblemen het vasten bemoeilijken, vooral voor mensen met long- of luchtwegproblemen. Gelukkig zijn er alternatieven beschikbaar, zoals het inhalen van gemiste dagen tijdens de wintermaanden of het betalen van offergeld. Het is daarom verstandig om deskundig advies in te winnen bij zowel medische professionals als betrouwbare religieuze autoriteiten bij het nemen van deze beslissingen. Met zorgvuldige planning en voorbereiding kan men een gezonde Ramadan doorbrengen terwijl men trouw blijft aan de essentiële principes van de islam. Laten we daarom samenwerken om een Ramadan te vieren die zowel gezond als spiritueel bevredigend is.
[1]
و أدخل حلقه الدخان أفطر أي دخان كان ولو عودا أو عنبرا لو ذاكرا لإمكان التحرز عنه
Muḥammad bin ʿAlī al- Ḥaṣkafī [1088 AH], al-Dur al-Muḥtār Sharḥ Tanwīr al-Abṣār wa Jāmiʾ al-Biḥār, deel 3, Kitāb al-Ṣawm, Bāb Mā yufsid al-Sawm wa lā Yufsiduh (Riyadh: Dar al-Alam al- Kutub, 2003), 366.