Lengte van een islamitische maand
Een islamitische maand kan bestaan uit 29 of 30 dagen. Dit hangt af van de oogobservatie van de eerste maansikkel. Volgens de Profeet -vrede zij met hem- moeten moslims beginnen met de verplichte vasten van de Ramadan nadat ze de maansikkel van die maand hebben waargenomen.
Methode van de Profeet Mohammed -vrede zij met hem-
Een voorbeeld van het vaststellen van de islamitische maand is wanneer de eerste maansikkel op 29 Shaʾbān wordt waargenomen. Dan zal de volgende dag 1 Ramadan zijn en bestaat de maand Shaʾbān in dit geval uit 29 dagen. Als de maansikkel niet wordt waargenomen, zal de volgende dag 30 Shaʾbān zijn en bestaat de maand Shaʾbān uit 30 dagen. Na de 30ste dag zal 1 Ramadan beginnen zonder dat er een nieuwe oogobservatie nodig is, omdat een maand niet uit 31 dagen kan bestaan.
Deze methode heeft De Profeet -vrede zij met hem- aan zijn volk onderwezen. We kunnen dit in het licht van de volgende profetische tradities begrijpen:
ʿAbdullāh bin ʿUmar -moge Allah tevreden over hen zijn- zei dat Allāh’s Gezant -vrede zij met hem- heeft gezegd: “Een maand heeft 29 nachten. Begin niet met het vasten totdat je het (dus de hilāl) ziet. Als de maan (van de 29ste nacht) verholen is (en niet gezien kan worden), voltooi dan de telling met dertig.”
Een andere overlevering vertelt precies hetzelfde, maar dan in een andere bewoording:
Abū Hurayrah -moge Allah tevreden over hen zijn- zei dat de Profeet -vrede zij met hem- zei: “Vast bij het zien van de hilāl en ontvast bij het zien van de hilāl. Als de maan (van de 29ste nacht) verholen is (en niet gezien kan worden), voltooi dan de telling met dertig Shaʾbān.”
De Profeet -vrede zij met hem- heeft overgeleverd dat een nieuwe maand pas kan beginnen nadat de nieuwe maansikkel met het blote oog is waargenomen. Als het vanwege slecht weer niet mogelijk is om de maan te zien, moet de huidige maand met 30 dagen worden verlengd. Het gebruik van hulpmiddelen zoals een verrekijker of telescoop is toegestaan omdat de maan nog steeds met de ogen wordt waargenomen. Echter, als de maan niet met het blote oog is gezien, dan zijn andere hulpmiddelen volgens deze tradities niet geldig.
Problemen bij het vaststellen van de islamitische maanden
Het vaststellen van de nieuwe maand bleek een uitdaging omdat het niet overal ter wereld mogelijk was om de maansikkel met het blote oog te zien. Dit was vooral problematisch voor moslims die verspreid over de hele wereld leven en te maken kregen met complexe vraagstukken over de islamitische kalender. Dit zorgde voor veel discussies en uitdagingen bij het vaststellen van de juiste datum voor het begin van een nieuwe maand.
Gebruik van telecommunicatie om de maansikkel waar te nemen
Om te voldoen aan de islamitische wetgeving waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende luchtruimen, werd de waarneming van de maansikkel vanuit één plaats als geldig beschouwd voor de hele wereld. Om deze uitdaging op te lossen, werden telecommunicatiemiddelen ingezet om de waarneming van de maansikkel door te geven. Dit maakte het mogelijk voor moslims om bijvoorbeeld op dezelfde dag te beginnen of eindigen met de Ramadan.
Oplossingen voor de uitdagingen bij het vaststellen van de islamitische kalender
Hoewel er voldoende telecommunicatiemiddelen beschikbaar waren, voldeden deze niet allemaal aan de eisen van de islamitische wetgeving en was hun betrouwbaarheid ook een punt van zorg. Om deze uitdagingen aan te pakken, hebben grote islamitische juristen door de eeuwen heen oplossingen bedacht om de nieuwe maand vast te stellen. Ze respecteerden hierbij de grenzen van de islamitische wet- en regelgeving, terwijl ze toch ruimte creëerden binnen de methoden om de hilāl te bepalen.
Nauwkeurige naleving van de islamitische wet- en regelgeving bij het vaststellen van de maanden
Om de betrouwbaarheid van de communicatie te waarborgen en een correcte naleving van de islamitische wet- en regelgeving te garanderen, is het van cruciaal belang dat de maanwaarnemingen zorgvuldig worden beoordeeld. Het vaststellen van de maanden en hoogtijdagen moet daarom nauwkeurig worden uitgevoerd met behulp van strikte methoden en betrouwbare communicatie. Alleen op deze manier kan de islamitische kalender op de juiste manier worden bepaald.
Methodes voor het vaststellen voor de nieuwe islamitische maand.
Als het op telecommunicatie aankomt, dan zijn door de eeuwen heen verschillende methodes toegepast voor het vaststellen van een nieuwe islamitische maand en het bekend maken hiervan. Hier hebben we de methodes voor je op een rijtje gezet:
- Het vaststellen van de maand op basis van een getuigenis.
- Het vaststellen van de maand op basis van een getuigenis van een getuigenis.
- Het vaststellen van de maand op basis van een getuigenis over de uitspraak van de Qāḍī.
- Het vaststellen van de maand op basis van een geloofsbrief van Qāḍī naar Qāḍī via twee getuigen.
- Het vaststellen van de maand op basis van een massa geverifieerde berichten.
- Het vaststellen van de maand op basis van het voltooien van de maand.
- De bekendmaking van een nieuwe maand door middel van kanonschoten, tromgeroffel, enz.
Methodes om de islamitische maanden vast te stellen zijn berichten over de waargenomen hilāl. Zelfs de vuistregel “Vast bij het zien van de hilāl en ontvast bij het zien van de hilāl en als de maan van de 29ste nacht niet gezien kan worden, voltooi dan de telling met dertig Shaʾbān” is een bericht, genaamd Khabr al-Rasūl, afkomstig van de Profeet -vrede zij met hem-.
Evolutie van de telecommunicatiemethoden in de islamitische wereld
In de loop der eeuwen zijn de methoden van telecommunicatie in de islamitische wereld veranderd, waarbij nieuwe oplossingen werden geïntroduceerd om te kunnen omgaan met nieuwe uitdagingen. In de loop van de tijd ontstonden er betrouwbare manieren van communicatie die voldeden aan de islamitische wet- en regelgeving. Deze methoden van telecommunicatie werden door moslims gebruikt om de start van de islamitische maand, en in het bijzonder de maand Ramadan, te bepalen.
Welke methode gebruiken de moslims tegenwoordig?
In de moderne tijd zijn de manieren van telecommunicatie veel meer geavanceerd en divers geworden, waardoor het mogelijk is om in real-time en op grote schaal te communiceren via verschillende digitale kanalen zoals mobiele telefoons, internet, sociale media en instant messaging. Dit heeft de manier waarop mensen communiceren en informatie uitwisselen drastisch veranderd en heeft geleid tot nieuwe vormen van sociale interacties. Nu moest wederom worden bepaald welke manieren betrouwbaar zijn voor het naleven van de islamitische wet- en regelgeving bij het vaststellen van de maanden en hoogtijdagen.
Gebruik van geavanceerde digitale kanalen voor communicatie en informatie-uitwisseling
De methode om de nieuwe islamitische maand vast te stellen is tegenwoordig hetzelfde als vroeger: het gebruik van massa geverifieerde berichten. Echter, de manier waarop het wordt uitgevoerd, is anders. Vroeger moesten grote groepen mensen persoonlijk komen om de oogwaarneming van de hilāl te melden, maar tegenwoordig volstaan berichten via de telefoon.
Het vaststellen van de maand op basis van massa geverifieerde berichten
Deze methode staat bekend als “Istifāḍah al-Khabr”. Het houdt in dat berichten over oogobservaties wijdverspreid bekend zijn en gegeven zijn door mensen die deze observaties hebben gedaan of door betrouwbare mensen die rapporteren over observaties van anderen. Deze berichten worden vervolgens onderzocht en gevalideerd om te controleren of ze juist en correct zijn. Als zo’n bericht zich verspreidt en publieke bekendheid krijgt, wordt het beschouwd als een “Istifāḍah”.
Geruchten zijn niet betrouwbaar ongeacht de omvang ervan
Een gerucht kan echter niet als een “Istifāḍah” worden beschouwd, want een gerucht kan niet worden geverifieerd en is daarom niet betrouwbaar om te dienen als basis voor het vaststellen van de islamitische kalender. Het is daarom essentieel dat de berichten over oogobservaties afkomstig zijn van betrouwbare bronnen en dat ze zorgvuldig worden gevalideerd om de nauwkeurigheid van de vaststelling van de islamitische maanden te waarborgen.
Kortom, de islamitische maanden worden vastgesteld op basis van de observatie van de jongste zichtbare maansikkel, de hilāl. Als deze waargenomen wordt op de 29e dag van de voorgaande maand, dan begint de nieuwe maand op de volgende dag. Als de maansikkel niet wordt waargenomen, dan wordt de telling van de voorgaande maand met één dag verlengd. Het vaststellen van de islamitische maanden volgens deze methode is door de Profeet -vrede zij met hem- aan zijn volk onderwezen en wordt tot op de dag van vandaag toegepast. Het vaststellen van de juiste tijd voor het begin van de Ramadan en andere islamitische hoogtijdagen is van groot belang voor moslims wereldwijd.