De zesde methode
Type bewijsmiddel | Berichtgeving |
Juridische term | Kitāb al- Qāḍī ilā al- Qāḍī |
Wettigheid | Geloofsbrief van een Qadi |
Argumentatie | Het is rechtsgeldig om je een op rechterlijke uitspraak te baseren op een geloofsbrief van een Qadi. |
Na de verspreiding van de islam was het niet altijd mogelijk om op verschillende plaatsen op dezelfde dag de maansikkel te zien. Dit zorgde voor de behoefte aan een betrouwbare methode om een nieuwe islamitische maand vast te stellen die geldig zou zijn voor alle islamitische landen en waarmee de Ramadan op dezelfde datum zou beginnen en eindigen. Hierdoor werd de Kitāb al-Qāḍī ilā al-Qāḍī ontwikkeld. Ondanks dat deze methode ouder is dan de voorgaande methoden, wordt deze voor de logische opbouw als de zesde methode beschreven om op een betrouwbare manier de waarneming van de maansikkel van de ene plaats naar de andere te communiceren.
Bij deze methode wordt de authenticiteit van de oogwaarneming gecommuniceerd via een geloofsbrief die is opgesteld door een Qadi en die wordt verstuurd naar een Qadi van een andere plaats. Om de betrouwbaarheid van het document te waarborgen, wordt het met behulp van twee getuigen naar de desbetreffende Qadi gestuurd. Beide getuigen zullen aan het hof van de Qadi verklaren dat het document daadwerkelijk door de ene Qadi is opgesteld.
Volgens de Eerwaarde Tābiʿūn, de generatie na de metgezellen van de Profeet -vrede zij met hem-, is er consensus over deze methode. De Qadi van de andere stad kan de getuigenisverklaringen accepteren en de nieuwe islamitische maand vaststellen op basis van de ontvangen geloofsbrief. Hoewel de hadīth, de profetische tradities, geen vermelding maken van de Kitāb al-Qāḍī ilā al-Qāḍī, hebben de Tābiʿūn deze methode ontwikkeld vanwege de urgente noodzaak. De zesde methode is dus niet slechts “uitgevonden”, maar is algemeen aanvaard. Telkens wanneer de islamitische gemeenschap voor nieuwe uitdagingen kwam te staan, werden nieuwe methoden ontwikkeld om op een betrouwbare manier de nieuwe islamitische maand vast te stellen.
De Kitāb al-Qāḍī ilā al-Qāḍī is een goed voorbeeld van hoe de Tābiʿūn, de generatie na de metgezellen van de Profeet -vrede zij met hem-, op een innovatieve manier uitdagingen aangingen, terwijl ze tegelijkertijd trouw bleven aan hun tradities en religieuze voorschriften. Dit illustreert dat de islamitische wetgeving een zekere mate van flexibiliteit kent, waardoor het mogelijk is om oplossingen te vinden voor problematische situaties. Het is wel belangrijk dat deze oplossingen in overeenstemming zijn met de wet- en regelgeving.