Volgens de islamitische wet is vasten een manier om Allah te dienen door te stoppen met eten, drinken en seksuele activiteiten vanaf de ochtendschemering tot zonsondergang. Als een vrouw menstrueert of kraamvloed heeft, mag ze niet vasten. Ze moet de gemiste vastendagen inhalen zodra deze periode voorbij is.
Inhoud
Het spirituele aspect van vasten in de islam
In de islamitische leer is vasten een prachtige manier om Allah te dienen door even een pauze in te lassen van eten, drinken en seksuele activiteiten vanaf de ochtendschemering tot de zon ondergaat. Het is een ware test van zelfbeheersing en een manier om spirituele groei te bereiken. De dagen van vasten zijn gevuld met een gevoel van toewijding en verbondenheid met Allah, wat een gevoel van rust en vrede geeft. Door te vasten, wordt het lichaam en de geest gezuiverd en wordt er meer nadruk gelegd op spirituele en emotionele verbindingen. Het vasten is dan ook een prachtige manier om een diepere relatie met Allah te ontwikkelen en om jezelf te overwinnen. [1]
Vasten tijdens menstruatie en kraamvloed in de islam
Wanneer een vrouw menstrueert of kraamvloed heeft, is het niet toegestaan voor haar om te vasten. Zodra deze periode voorbij is, kan ze de gemiste vastendagen inhalen. Het is belangrijk om te onthouden dat Allah begrip heeft voor de lichamelijke behoeften van vrouwen en dat dit geen afbreuk doet aan haar toewijding aan de religie. Zo heeft hij immers de vrouw gemaakt. Het inhalen van de gemiste vastendagen kan een kans zijn om opnieuw in contact te komen met haar spirituele kant en om te reflecteren op de kracht en de schoonheid van het vrouw-zijn. Het vasten is immers een prachtige manier om te groeien in verbinding met Allah en om dichter bij jezelf te komen. [2]
Het vasten en de rol van kinderen in de islam
Kleine kinderen die de pubertijd nog niet hebben bereikt, zijn niet verplicht om te vasten. Ze kunnen echter wel meedoen als ze dat willen en als ze zich er klaar voor voelen. Het is belangrijk om kinderen op een zachte en liefdevolle manier te begeleiden in hun spirituele reis en om hen te inspireren om te vasten als een manier om dichter bij Allah te komen. Voor oudere kinderen is het vasten een geweldige manier om te groeien in hun geloof en om te leren over zelfbeheersing en toewijding. Het kan ook een mooie gelegenheid zijn voor gezinsbinding en om samen te bidden en te vasten tijdens de heilige maand Ramadan. Kortom, het aanmoedigen van kinderen om te vasten is een belangrijke stap in hun spirituele groei en ontwikkeling. [3]
Het vasten en geestelijke gezondheid in de islam
Mensen die lijden aan geestelijke aandoeningen hoeven gedurende de hele maand Ramadan niet te vasten. Als iemand echter tijdens de vastenmaand te maken krijgt met geestelijke problemen maar herstelt tussen de ochtendschemering en de ware middag, dan dienen ze de gemiste vastendagen later in te halen. Stel je voor dat iemand aan het begin van de Ramadan ziek werd, maar op de 29e dag tussen ochtendschemering en de ware middag weer beter is geworden. Dan moeten alle gemiste vastendagen worden ingehaald om de toewijding aan Allah te behouden. Het is belangrijk om te onthouden dat Allah altijd genadevol is en dat hij begrip heeft voor de moeilijkheden die mensen doormaken. Het vasten is een prachtige manier om dichter bij Allah te komen, maar het is niet de bedoeling dat het een last wordt voor degenen die door geestelijke gezondheidsproblemen getroffen zijn. [4]
Het belang van het vasten en de voordelen ervan in de islam
Het vasten is een belangrijke verplichting in de islam die moslims helpt hun relatie met Allah te versterken en hun spirituele kracht te vergroten. Het gaat niet alleen om onthouding van voedsel en drinken, maar ook om het beheersen van onze verlangens en het tonen van dankbaarheid voor de zegeningen van Allah. Het vasten brengt ook saamhorigheid en solidariteit binnen de gemeenschap, omdat alle moslims deelnemen aan deze gezamenlijke daad van aanbidding.
Als we vasten tijdens de maand Ramadan, is het belangrijk om te onthouden dat we niet alleen ons lichaam onthouden van voedsel en drinken, maar ook onze geest moeten zuiveren en ons richten op onze spirituele doelen. Als we ons vasten op de juiste manier observeren, zullen we in staat zijn om de vele voordelen te ervaren die het biedt, zowel op persoonlijk als op gemeenschapsniveau.
Laten we daarom de verplichting van het vasten in de islam omarmen en ons inzetten om deze belangrijke plicht op de juiste manier uit te voeren, zodat we Allah tevreden kunnen stellen en onze spirituele kracht kunnen vergroten.
[1]
(أَمَّا شُرُوطُهُ) فَثَلَاثَةُ أَنْوَاعٍ. (شَرْطُ) وُجُوبِهِ الْإِسْلَامُ وَالْعَقْلُ وَالْبُلُوغُ. (وَشَرْطُ) وُجُوبِ الْأَدَاءِ الصِّحَّةُ وَالْإِقَامَةُ. (وَشَرْطُ) صِحَّةِ الْأَدَاءِ النِّيَّةُ وَالطَّهَارَةُ عَنْ الْحَيْضِ وَالنِّفَاسِ كَذَا فِي الْكَافِي وَالنِّهَايَةِ.
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Awwal fī Taʾrīfih wa Taqsīmih wa Sababih wa Waqtih wa Shurūtih, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 195.
[2]
( قَوْلُهُ : وَيُؤْمَرُ الصَّبِيُّ ) أَيْ يَأْمُرُهُ وَلِيُّهُ أَوْ وَصِيُّهُ وَالظَّاهِرُ مِنْهُ الْوُجُوبُ وَكَذَا يُنْهَى عَنْ الْمُنْكَرَاتِ لِيَأْلَفَ الْخَيْرَ وَيَتْرُكَ الشَّرَّ ، ط ( قَوْلُهُ : إذَا أَطَاقَهُ ) يُقَالُ أَطَاقَهُ وَطَاقَهُ طَوْقًا إذَا قَدَرَ عَلَيْهِ وَالِاسْمُ الطَّاقَةُ كَمَا فِي الْقَامُوسِ قَالَ ط : وَقُدِّرَ بِسَبْعٍ وَالْمُشَاهَدُ فِي صِبْيَانِ زَمَانِنَا عَدَمُ إطَاقَتِهِمْ الصَّوْمَ فِي هَذَا السِّنِّ . ا هـ . قُلْت : يَخْتَلِفُ ذَلِكَ بِاخْتِلَافِ الْجِسْمِ وَاخْتِلَافِ الْوَقْتِ صَيْفًا وَشِتَاءً وَالظَّاهِرُ أَنَّهُ يُؤْمَرُ بِقَدْرِ الْإِطَاقَةِ إذَا لَمْ يُطِقْ جَمِيعَ الشَّهْرِ
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 2, Kitāb al-Ṣawm, Bab Mā Yufsid al- Ṣawm wa Mā Lā Yufsiduh, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 409.
[3]
أَمَّا تَفْسِيرُهُ فَهُوَ عِبَارَةٌ عَنْ تَرْكِ الْأَكْلِ وَالشُّرْبِ وَالْجِمَاعِ مِنْ الصُّبْحِ إلَى غُرُوبِ الشَّمْسِ بِنِيَّةِ التَّقَرُّبِ إلَى اللَّهِ كَذَا فِي الْكَافِ
Nizām al-Dīn al-Burhānpūrī bi amr al Sulṫān Awrangzeb ʿAlamġīr [1028 AH], al-Fatāwā al- Hindiyyah, deel 1, Kitāb al Ṣawm, al-Bab al-Awwal fī Taʾrīfih wa Taqsīmih wa Sababih wa Waqtih wa Shurūtih, (Beiroet: Dar Sadir, 1991), 194.
[4]
قُلْت : وَمِثْلُهُ فِي شَرْحِ التَّحْرِيرِ عَنْ الْكَشْفِ وَعَزَاهُ فِي الْبَدَائِعِ إلَى أَصْحَابِنَا وَلَمْ يَحْكِ غَيْرَهُ وَكَذَا فِي السِّرَاجِ وَجَزَمَ بِهِ الزَّيْلَعِيُّ وَهُوَ ظَاهِرُ الْقُدُورِيِّ وَالْكَنْزِ وَالْهِدَايَةِ حَيْثُ أَطْلَقُوا لُزُومَ الْقَضَاءِ بِإِفَاقَةِ بَعْضِ الشَّهْرِ وَكَذَا فِي الْجَامِعِ الصَّغِيرِ قَالَ : وَإِنْ أَفَاقَ شَيْئًا مِنْهُ قَضَاهُ وَعَبَّرَ فِي الْمُلْتَقَى بِإِفَاقَةِ سَاعَةٍ وَفِي الْمِعْرَاجِ لَوْ كَانَ مُفِيقًا فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْهُ ثُمَّ جُنَّ وَأَصْبَحَ مَجْنُونًا إلَى آخِرِ الشَّهْرِ قَضَاهُ كُلَّهُ بِالِاتِّفَاقِ غَيْرَ يَوْمِ تِلْكَ اللَّيْلَةِ ثُمَّ نَقَلَ عِبَارَةَ الْمُجْتَبَى الْمَارَّةِ . وَالْحَاصِلُ أَنَّهُمَا قَوْلَانِ مُصَحَّحَانِ وَأَنَّ الْمُعْتَمَدَ الثَّانِي لِكَوْنِهِ ظَاهِرَ الرِّوَايَةِ وَالْمُتُونِ .
Muḥammad Amīn ʿAmr bin Abd al- ʿAzīz bin ʿĀbidīn al-Dimashqī (1252 AH), Rad al-Muḥtār ʿalā al-Dur al-Mukhtār, vol 2, Kitāb al-Ṣawm, Sabab Ṣawm Ramaḍān, (Beiroet: Dar Al-kotob Al- Ilmiyah, 1992), 373.
Disclaimer
De informatie op deze website over de fiqh (islamitische jurisprudentie) heeft betrekking op de Hanafitische rechtsschool. Houd er rekening mee dat de inhoud en interpretaties mogelijk niet representatief zijn voor de andere islamitische rechtsscholen