
De negende methode: Het horen van kanonschoten enz.
De negende methode
Type bewijsmiddel | Berichtgeving |
Juridische term | Simāʾ al-Maḍāfiʾ |
Wettigheid | Het ten gehore brengen van kanonschoten enz. |
Argumentatie | Het is toegestaan om kanonschoten en andere middelen te gebruiken om een bekendmaking te doen op basis van de opdracht van de Qāḍī. |
Een traditionele methode om de start en het einde van de Ramadan aan te geven, is het afvuren van kanonschoten, trommelgeroffel of geweerschoten op de 29e nacht van Shaʾbān. Zelfs in dorpen wordt de vasten of de ʿEid verplicht gesteld wanneer het geluid hoorbaar is. Deze methode wordt beschouwd als de negende methode om de start van de maand te bepalen en is door geleerden zoals Iman Ahmad Raza Khan en ʿAllāmah Shāmī erkend. Het afvuren van kanonschoten moet echter voldoen aan de regels van de islamitische wet en bevelen van een betrouwbare gezagvoerder van een islamitische stad en wettelijke bewijsmiddelen moeten worden verkregen. Het is duidelijk dat de vasten voor dorpelingen verplicht is wanneer ze het geluid van de kanonschoten horen of de brandende fakkels zien. Dit is een waarneembaar teken dat de start van de nieuwe maand aangeeft en zet aan tot actie.
Imam Ahmad Raza Khan [1340 AH] schreef in zijn boek ‘Ṭuruq al-Ithbāt al-Hilāl’ dat het horen van kanonschoten op de 29e nacht van Shaʾbān ook een manier is om te bepalen dat de nieuwe islamitische maand is begonnen. Maar er zijn wel voorwaarden: de kanonschoten moeten volgens de islamitische wet op bevel van een betrouwbare gezagvoerder van een islamitische stad worden afgevuurd en er moeten ook andere wettelijke bewijsmiddelen zijn om de nieuwe maand vast te stellen. Volgens ʿAllāmah Shāmī, die Imam Ahmad Raza Khan citeert, geldt dit ook voor dorpen in de buurt van de stad.
Volgens ʿAllāmah Shāmī [1252 AH] betekent het horen van kanonschoten of het zien van brandende fakkels dat dorpelingen moeten beginnen met vasten. Dit is een duidelijk teken waarmee men met grote zekerheid kan vaststellen dat de nieuwe islamitische maand is begonnen. Het is ook onwaarschijnlijk dat kanonschoten en dergelijke handelingen bedoeld zijn voor iets anders dan de Ramadan, omdat deze handelingen niet gebruikelijk zijn, behalve in de twijfelachtige nacht waarin de nieuwe islamitische maand moet worden vastgesteld.
Moefti Nizamuddin Misbahi, de grootmoefti van Jamia Ashrafia Mubarakpur, gebruikte dit argument om aan te tonen dat als het geluid van een levenloos object, zoals een kanonschot, voldoende is om het begin van de Ramadan aan te geven, waarom zou de stem van een geleerde dan niet voldoende zijn om via een mobiele telefoon het begin of einde van de maand Ramadan aan te geven? Dit uiteraard na het verkrijgen van wettelijke bewijsgronden en het voldoen van alle criteria.
Een tegenwerping zou kunnen zijn dat deze methode alleen bestaat uit kanonschoten en trommelgeroffel en niet uit telefonische communicatie. Hierop reageerde de grootmoefti door te wijzen op het feit dat Imam Ahmad Raza Khan in zijn boek “Ṭuruq al-Ithbāt al-Hilāl” na het noemen van kanonschoten het woord “enzovoorts” heeft gebruikt. Dit betekent dat er naast kanonschoten nog vele andere middelen kunnen zijn die aan de wettelijke eisen en criteria voldoen.
Kortom, het afvuren van kanonschoten en andere traditionele methoden om het begin en einde van de Ramadan aan te geven, zijn nog steeds geldig volgens de islamitische wet, mits aan de juiste voorwaarden wordt voldaan. Het is een duidelijk teken voor mensen om actie te ondernemen en te beginnen met vasten of het vieren van de ʿEid. Aan de andere kant, met de technologische vooruitgang, kan de stem van een geleerde via een mobiele telefoon ook worden gebruikt om de start en het einde van de maand Ramadan aan te geven, op voorwaarde dat alle wettelijke bewijsgronden en criteria zijn voldaan. Het belangrijkste is dat deze methoden worden gebruikt om de moslimgemeenschap samen te brengen en te verenigen in hun gezamenlijke vasten en feestelijke vieringen.