Kwesties die de vasten doen verbreken


Kwestie:
Het nuttigen van eten en drinken of het hebben van geslachtsgemeenschap doet het vasten verbreken. Dit geld uitsluitend als de persoon zich bewust was van de vasten. Indien de persoon zich de inachtneming van de vasten niet herinnerde en uit vergeetachtigheid heeft gegeten, gedronken of geslachtsgemeenschap heeft gehad, zal de vasten intact blijven.
[al-Hidaya, Fatawa Alamgiri, Fatawa Qadi Khan, etc.]
Kwestie:
Het roken van de waterpijp, sigaretten, shag, sigaren en alle andere inhaleermiddelen verbreekt de vasten.
Kwestie:
Het kauwen van paan (betelblad gemengd met tabak en kruiden), pruimtabak of andere kauwmiddelen verbreekt de vasten, zelfs als het in een keer wordt uitgespuugd.
Kwestie:
Suikerklontjes, ruwe suiker of alles dat in de mond smelt verbreekt de vasten indien het speeksel wordt ingeslikt.
Kwestie:
Indien iets ter grootte van een kikkererwt tussen de tanden vastzat en het heeft ingeslikt of iets dat kleiner was, maar deze uit de mond had gehaald en vervolgens heeft opgegeten doet het vasten verbreken.
Kwestie:
Het inslikken van bloed uit het tandvlees verbreekt de vasten mits de smaak van het bloed duidelijk was te proeven. Het maakt niet uit of de hoeveelheid bloed gelijk, meer of minder was dan het speeksel. Indien de hoeveelheid bloed dermate weinig was, waardoor de smaak niet was te proeven, zal de vasten intact blijven.
[Dur al-Mukhtar, Bahar e Shari’at]
Kwestie:
Het inbrengen van zetpillen via de anus of neusdruppels in de neusgaten of het inbrengen van olie in de oren of het vanzelf hierin vloeien, verbreekt de vasten. Daarentegen is de vasten niet verbroken als water in de oren is gevloeid of is ingebracht.
[Alamgiri, Bahare Shari’at]
Kwestie:
Als bij het gorgelen per ongeluk water door de keel naar beneden vloeit of bij het insnuiven ervan naar de hersenen is gestegen, wordt de vasten verbroken. Indien de persoon zich door vergeetachtigheid niet bewust was van de vasten, zal dit de vasten niet verbreken.
[Alamgiri, Bahare Shari’at]
Kwestie:
Het drinken van water, of iets eten in slaaptoestand of het binnendringen van waterdruppels of hagel, bij open mond verbreekt de vasten.
[Jauhara, Alamgiri, Bahare Shari’at]
Kwestie:
Het inslikken van andermans speeksel of het inslikken van eigen speeksel na het in de handen uitgespuugd te hebben verbreekt de vasten.
[Alamgiri, Bahare Shari’at]
Kwestie:
Het leggen van een gekleurde draad in de mond, waardoor het speeksel verkleurde en dit vervolgens heeft ingeslikt verbreekt de vasten.
[Alamgiri, Bahare Shari’at]
Kwestie:
Het stromen van tranen in de mond en het inslikken ervan verbreekt de vasten niet indien dit slechts ging om een of twee druppels. De vasten is echter wel verbroken als het meer was dan dat of dat de zoutachtige smaak hiervan in de volle mond te proeven was. Hetzelfde geld voor transpiratie.
[Alamgiri, Bahare Shari’at]
Kwestie:
Als een man een vrouw heeft gekust, aangeraakt, gemeenschap heeft gehad of haar heeft omhelst en hierbij een zaadlozing heeft gehad, is de vasten verbroken. Als een vrouw een man heeft aangeraakt waarbij de man een zaadlozing heeft gehad, is de vasten niet verbroken. Indien een man een vrouw heeft aangeraakt boven een dik kledingstuk, waardoor de lichaamswarmte niet waarneembaar, zal de vasten niet verbreken ook al heeft de man een zaadlozing gehad.
Kwestie:
Als de geslachtsdelen met overdadigheid zijn gewassen (al-Istinjah), waarbij het water de anus is ingevloeid, doet het de vasten verbreken. De geslachtsdelen wassen met overdadigheid is niet juist, omdat dit ernstige ziekten kan veroorzaken.
[Dur al-Mukhtar, Bahare Shari’at]
Kwestie:
Indien een man water of olie in zijn urinebuis laat vloeien, zal dit de vasten niet verbreken ook al dringt het door naar de blaas.
Als de vrouw water of olie in haar geslachtsdeel heeft laten vloeien, zal dit de vasten wel doen verbreken.
[Alamgiri, Bahare Shari’at]
Kwestie:
Het inbrengen van katoen of een lap stof binnen het vrouwelijke geslachtsdeel zonder dat een deel ervan buiten het geslachtsdeel blijft hangen verbreekt de vasten.
Het binnenduwen van een droge vinger in de anus verbreekt de vasten niet. Dit geld eveneens als een vrouw deze haar schaamdeel heeft ingebracht.
Als er sprake was van een vochtige vinger of deze was met iets ingesmeerd, dan doet dit de vasten wel verbreken indien deze in de anus was gebracht op de plaats waarbij gebruikelijkst het topje van een zetpil wordt ingebracht.
[Fatawa Alamgiri, Dur al-Muktar, Rad al-Muhtar, Bahare Shari’at]
Kwestie:
Het bewust overgeven van een volle mond verbreekt de vasten. Echter is de vasten niet verbroken als er minder dan een vol mond is overgegeven.
[Dur al-Mukhtar]
Kwestie:
Noodgedwongen overgeven, waarbij het braaksel vanzelf weer naar binnen is gedrongen, verbreekt de vasten niet. Het maakt hierbij niet uit als er sprake was van veel of weinig braaksel, bewust was van de vasten of niet.
[Dur al-Mukhtar]
Kwestie:
De regelgeving over het braken zijn pas van kracht indien er voedsel, gal of bloed wordt overgegeven. Als er slijm wordt overgeven dan doet dit de vasten over het algemeen niet verbreken.
[Alamgiri]
Kwestie:
Indien een persoon tijdens de maand Ramadan zonder excuus in het openbaar voedsel en drinken nuttigt, zal de pleger hiervan verordend worden tot de doodstraf.
[Rad al Muhtar, Dur al-Mukhtar, al-Wahbaniyyah, Bahare Shari’at]

Bronvermelding : al-Hidaya Fatawa Alamgiri Fatawa Qadi Khan Dur al-Mukhtar Bahar e Shari’at Bahare Shari’at Jauhara Rad al-Muhtar al-Wahbaniyyah